Nursing Philosophy and Evidence-Based Practice in the Nursing Profession (5 cr)
Code: 7031482-3020
General information
- Enrollment
-
02.12.2019 - 31.03.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
06.04.2020 - 31.05.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Salo IoT Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Jaana Uuttu
- Outi Yrttiranta
- Course
- 7031482
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Sisältö ja ajoitus:
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
•epistemologian ja etiikan keskeiset käsitteet
•potilaan oikeudet ja itsemäärääminen
•eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
•eettinen toiminta sairaanhoitajan työssä
•hoitotiede tieteenalana
•näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat
•keskeiset hoitosuositukset
•tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi
Objective
NURSING PHILOSOPHY AND EVIDENCE-BASED PRACTICE IN THE NURSING PROFESSION 5 cr HOFI
Objectives
Students will
- Be familiar with the key concepts, values, ethical principles and guidelines in nursing
- Know how to apply the values and ethical principles of nursing, as well as to assess their realisation also in electronic services
- Be able to draw a line between private and professional communication roles in social media
- Understand the knowledge base of nursing
- Identify the responsibility and tasks of nurses
- Be familiar with evidence-based operations in nursing
- Know how to search for information using the most common health sciences databases
Content
Contents
The study unit comprises 2 cr of studies offered in English
- Key concepts of epistemology and ethics
- The rights and self-determination of patients
- Identification and handling of ethical problems
- Ethical approach in nursing
- Nursing science as a discipline
- Evidence-based activities – concepts and bases for activities
- Key treatment recommendations
- Information seeking
Location and time
12.11.2018-16.12.2018
Salo
Materials
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä. Werner Söderström Oy: Juva
Muu materiaali:
• ETENE. 2001. Terveydehuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet. ETENE: Julkaisuja 1.
http://etene.fi/documents/1429646/1559098/ETENE-julkaisuja+1+Terveydenhuollon+yhteinen+arvopohja%2C+yhteiset+tavoitteet+ja+periaatteet.pdf/4de20e99-c65a-4002-9e98-79a4941b4468
• Elomaa, L., & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12.
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Näyttöön perustuvasta toiminnasta tietoa: http://www.hotus.fi/hotus-fi/nayttoon-perustuva-toiminta
Tiedonhakijan oppaat: http://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Teaching methods
Verkkokurssi, työpaja- ja seminaarityöskentely
Pedagogic approaches and sustainable development
Tutustutaan englannin kielisiin, kansainvälisiin hoitotieteellisiin julkaisuihin
Seminaarityöskentelyssä hyödynnetään tiimioppimisen periaatteita ja pohditaan työelämälähtöisiä tilanteita
Student workload
5 op=133h opiskelijan työtä, josta lähiopetusta 22 h. Itsenäistä opiskelua, tiedonhakua ja verkko-oppimista 111 h.
opetuskeskustelua ja ryhmä tehtäviä 84h
itsenäinen työskentely/työpajat 8 h
seminaari (4 h)
hoitotiedeseminaari 4 h
Oppimistehtävät tiedonhankinnan perusteissa (n. 27 tuntia opiskelijan työtä):
- Aloitusinfo
- oppimateriaaleihin tutustuminen
- tehtävät Optimassa
Evaluation methods and criteria
Hoitotyön filosofian (4op) arvosana 4/5, tiedonhankinnan (1op) arvosana 1/5 kokonaisarvioinnista