Workplace Communication (5 cr)
Code: 3011364-3014
General information
- Enrollment
-
02.12.2019 - 16.03.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
03.03.2020 - 26.05.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Salo IoT Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 45
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
- Teachers
- Jaana Kivivuori
- Course
- 3011364
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson suoritettuasi osaat
• toimia oman alasi vuorovaikutus- ja viestintätilanteissa
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan ammattikäytännöt
• arvioida ja kehittää omia viestintätaitojasi saamasi palautteen perusteella sekä antaa rakentavaa palautetta
• tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen esityksen hyödyntämällä hankkimaasi lähdeaineistoa
• toimia työelämän puheviestintätilanteissa
• tunnistaa yhteisöviestintään liittyvät tyylilliset näkökulmat.
Objective
After completing the study unit the student is able to
- analyze professional texts in his/her own field and utilize the knowledge in new situations
- acquire and apply sources of information to produce a logical and matter-of-fact style written and oral presentation
- utilize different language planning guides to support own communication
- recognize different types of turns to speak and modes of argumentation
- assess own communication skills
- develop his/her communication based on received feedback and give constructive feedback
- evaluate his/her communication skills in the context of his/her future expertise
- recognize the stylistic aspects of organizational communication
- identify the principles of internal and external communication of organisations
Content
1. Individual communication
- analysis, interpretation and writing of professional texts in the student’s field
- matter-of-fact style texts and good command of standard language
- argumentation and oral communication situations in work life
- creation and visualization of an oral presentation
- assessment of own communication skills
- giving and receiving feedback
-
2. Organizational communication
- interest group communication
- internal and external communication
Materials
kirjallisuuslista Optimassa
Teaching methods
Tehtäväperustainen oppiminen perustuu lähitapaamisiin, itsenäisen opiskelun etäjaksoihin, verkko-oppimiseen ja toiminnallisuuteen.
Exam schedules
Tehtävien palautuspäivämäärä Optimassa.
Uusinta- tai täydentämismahdollisuudet 5.6.2020 ja 19.6.2020.
Pedagogic approaches and sustainable development
Tehtävät liittyvät työelämän kehittämiseen. Tehtävien tekemisen lisäksi opiskelet lähitapaamisissa ja verkossa sekä itsenäisesti että pienryhmissä.
Completion alternatives
Suoritustapa 1.
Osallistuminen lähitapaamisiin ja ryhmän työskentelyyn, tehtävien hyväksytty suorittaminen.
Suoritustapa 2.
Aikaisemmin hankitun osaamisen osoittaminen näytöllä, joka koostuu seuraavista osioista:
+ kirjallinen työskentelyraportti projektista, työssä hankitusta osaamisesta tms., jonka perusteella hakee AHOTia, tekstiä 2–3 sivua
+ lähdepohjainen ammattialaan liittyvä raportti, tekstiä n. 5 sivua
+ asiantuntijaesitys ammattialaan liittyvästä aiheesta, esityksessä on käytettävä havaintomateriaalia, puhe-esityksen pituus 20–30 min
+ AHOToitavan opintojakson osaamistavoitteiden reflektointi
+ video-CV.
Student workload
Opintojaksoon kuuluvat tehtävät on ohjeistettu Optimassa.
Varaa tehtävien tekemiseen aikaa seuraavasti:
• omien tavoitteiden pohdinta ja työstäminen brändiksi 10 h
• raportoinnin valmistelu 20 h
• verkkotyöskentely 20 h
• aineistoon tutustuminen, keskusteluun osallistuminen ja oppimisen reflektointi 35 h
• vertaispalautetyöskentely 20 h
• perehtyminen viestinnän kirjallisuuteen 30 h
= 135 h
Evaluation methods and criteria
Arvosana muodostuu harjoitustehtävien, osallistumisaktiivisuuden, itsearvioinnin ja vertaispalautteen perusteella. Tehtävien arviointitaulukot ovat Optimassa.
Opintojakson aikana harjoitellaan taitoja, joita tarvitaan sekä opiskelussa että työelämässä. Lähiopetus arvioidaan vuorovaikutustilanteina, joissa aktiivisuus luetaan opiskelijan eduksi.
Kiitettävään arvosanaan edellytetään tehtävien palauttamista ensimmäiseen sovittuun palautuspäivään mennessä.
Failed (0)
Opiskelijan suoritus puuttuu tai se ei vastaa tehtävänantoa. Jokainen osasuoritus on suoritettava hyväksytysti.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
1
Opiskelija osaa osallistua yhteisön vuorovaikutustilanteisiin, vastaanottaa ja antaa palautetta.
Opiskelija osaa laatia viestejä annettujen ohjeiden ja mallin mukaan.
Opiskelija osaa hankkia ohjatusti tietoa ja käyttää sitä tuotoksissaan.
Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden ja toimintatapojen mukaisesti.
Assessment criteria, good (3-4)
3
Opiskelija osaa itsenäisesti arvioida omaa viestintäosaamistaan ja muodostaa viestinnällisiä kehittämistavoitteita osana ammatillista toimintaansa.
Opiskelija osaa kuunnella ja reagoida viesteihin oman alan tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija osaa perustella näkemyksensä.
Opiskelija osaa hankkia alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija osaa hyödyntää tehtävässä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija osaa noudattaa viestinnän eettisiä periaatteita.
Assessment criteria, excellent (5)
5
Opiskelija osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Opiskelija osaa ohjata, johtaa ja vaikuttaa kielellä. Opiskelija argumentoi taitavasti. Opiskelija osaa osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntemusta yhteisössä.
Opiskelija osaa hankkia tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija osaa käyttää kieltä omaperäisesti sekä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija osaa tukea muita viestintätilanteen osapuolia ja luoda rohkaisevan, luottamusta herättävän ja kannustavan viestinnän ilmapiirin.
Opiskelija osaa laatia tilanteenmukaisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle harkitusti ja tavoitteellisesti aikataulun mukaisesti.