Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt (5 cr)
Code: TH00BS30-3001
General information
- Enrollment
-
02.12.2019 - 31.12.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
- Teachers
- Päivi Erkko
- Sirppa Kinos
- Annika Luomala
- Course
- TH00BS30
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
- Asiakas- ja palveluohjausprosessi ja sen eri vaiheet
- Palvelutarpeen arviointi ja asiakastyössä käytettävät suunnitelmat
- Asiakasosallisuus
- Lähiverkoston kartoittaminen
- Palveluohjauksessa käytettävät keskeiset menetelmät
- Asiakaslähtöinen työote
- Ennaltaehkäisevä työ ja varhainen tuki
- Voimavaralähtöinen työskentely
- Osallisuuden vahvistamisen menetelmät
Objective
Erikoistuja
1. Osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti, huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja niiden pohjalta suunnitella asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita
2. Osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjausprosessin
3. Hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muuttuvissa tilanteissa
4. Osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa
Content
Opintojakson osaamissisällöt
- Asiakas- ja palveluohjausprosessi ja sen eri vaiheet
- Palvelutarpeen arviointi ja asiakastyössä käytettävät suunnitelmat
- Asiakasosallisuus
- Lähiverkoston kartoittaminen
- Palveluohjauksessa käytettävät keskeiset menetelmät
- Asiakaslähtöinen työote
- Ennaltaehkäisevä työ ja varhainen tuki
- Voimavaralähtöinen työskentely
- Osallisuuden vahvistamisen menetelmät
Student workload
ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty
Erikoistuja tuntee asiakkaan palvelujen ja tuen tarpeiden kokonaisvaltaisen arvioinnin
työkäytäntöjä ja käyttää niitä asiakaslähtöisesti. Hän näyttää kykenevänsä suunnittelemaan asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita. Hän tuntee asiakas- ja palveluohjausprosessin ja osoittaa toteuttavansa prosessin asiakaslähtöisesti. Hän käyttää soveltaen
asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä. Erikoistuja ymmärtää asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä merkityksen asiakas- ja palveluohjausprosessissa ja osoittaa vahvistavansa heidän osallisuuttaan prosessissa.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.