Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön suunnitelma (10 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BP80-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.07.2020 - 02.08.2020

Ajoitus

03.08.2020 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

9 op

TKI-osuus

9 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 25

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus

Opettaja

  • Marjo Harju
  • Eeva Timonen-Kallio
  • Anssi Lähde
  • Sanna-Maria Nurmi
  • Hannele Mikkola

Ryhmät

  • YERISOS20
    Erityissosiaaliohjaus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
· toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
· nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit

Sisältö

· Ideaseminaari
· Kirjallisuuskatsaus
· Kehittämisprojektin suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus
· Suunnitelmaseminaari
· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Vertaispalaute

Oppimateriaalit

Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset artikkelit, julkaisut, projektiraportit, tilastot sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.

Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu

Opetusmenetelmät

Lähtökohtana on innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Tavoitteena on tuottaa ammattitaitoa, joka mahdollistaa työelämän innovaatioprosesseihin osallistumisen. Toteutus kuvataan yksityiskohtaisesti ITS-oppimisympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppiminen ja TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja asiantuntijaopettajan väliseen yhteistyöhön.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1) Opinnäytetyösuunnitelman laadinta
2) Esitys idea- ja suunnitelmaseminaarissa
3) Vertaispalaute

Opinnäytetyösuunnitelma, yhteensä 223 t:
- kirjallinen ensimmäinen ideapaperi
- kirjallisuuskatsaus opinnäytetyön aihealueesta
- viimeistelty toteuttamiskelpoinen opinnäytetyösuunnitelma.

Seminaariesitykset ja vertaispalaute 20 t. Tiedonhankinnan verkkokurssi 27 t.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opinnäytetyösuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat.

Sisällön jaksotus

- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
- Ideaseminaari 13.11.2020
- Kirjallisuuskatsaus
- Opinnäytetyösuunnitelma kevät 2021
- Suunnitelmaseminaari kevät 2021
- Opinnäytetyösopimus
- Vertaispalaute

Ajoitus syksy 2020: lähiopetus 28.09. ja 5.10. sekä 13.11

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäyteyösuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys, kehittämisprosessin ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi, projektin johtaminen ja oma asiantuntijuus.