Opinnäytetyön suunnitelma (10 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BP80-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.07.2020 - 02.08.2020
Ajoitus
03.08.2020 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
9 op
TKI-osuus
9 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
- Marjo Harju
- Eeva Timonen-Kallio
- Anssi Lähde
- Sanna-Maria Nurmi
- Hannele Mikkola
Ryhmät
-
YERISOS20Erityissosiaaliohjaus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
· toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
· nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit
Sisältö
· Ideaseminaari
· Kirjallisuuskatsaus
· Kehittämisprojektin suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus
· Suunnitelmaseminaari
· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Vertaispalaute
Oppimateriaalit
Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset artikkelit, julkaisut, projektiraportit, tilastot sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Opetusmenetelmät
Lähtökohtana on innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Tavoitteena on tuottaa ammattitaitoa, joka mahdollistaa työelämän innovaatioprosesseihin osallistumisen. Toteutus kuvataan yksityiskohtaisesti ITS-oppimisympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Oppiminen ja TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja asiantuntijaopettajan väliseen yhteistyöhön.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1) Opinnäytetyösuunnitelman laadinta
2) Esitys idea- ja suunnitelmaseminaarissa
3) Vertaispalaute
Opinnäytetyösuunnitelma, yhteensä 223 t:
- kirjallinen ensimmäinen ideapaperi
- kirjallisuuskatsaus opinnäytetyön aihealueesta
- viimeistelty toteuttamiskelpoinen opinnäytetyösuunnitelma.
Seminaariesitykset ja vertaispalaute 20 t. Tiedonhankinnan verkkokurssi 27 t.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opinnäytetyösuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat.
Sisällön jaksotus
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
- Ideaseminaari 13.11.2020
- Kirjallisuuskatsaus
- Opinnäytetyösuunnitelma kevät 2021
- Suunnitelmaseminaari kevät 2021
- Opinnäytetyösopimus
- Vertaispalaute
Ajoitus syksy 2020: lähiopetus 28.09. ja 5.10. sekä 13.11
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäyteyösuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys, kehittämisprosessin ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi, projektin johtaminen ja oma asiantuntijuus.