Basic in Physiotherapy (5 cr)
Code: TH00BD90-3005
General information
- Enrollment
-
02.07.2020 - 13.09.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 55
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Kaarina Rajala
- Satu Takala
- FT1 Virtuaalihenkilö7
- Pirjo Pennanen
- Scheduling groups
- PFYSIS20A (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- PFYSIS20B (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- PFYSIS20B
- 2PFYSIS20B
- Course
- TH00BD90
realization.id
18639
realization.code
TH00BD90-3005
realization.startDate
01.08.2020
realization.endDate
31.12.2020
realization.enrollmentStart
02.07.2020
realization.enrollmentEnd
13.09.2020
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Basic in Physiotherapy
Content
Theoretical basic of physiotherapy: the national and international development lines of physiotherapy, ethical principles, basic physiotherapy concepts, physiotherapy as a field of science and evidence-based work, physiotherapy models, role of physiotherapist, personality as a working tool, client-centered way on thinking, communication skills and dialogue.
First aid and aseptic: Acting in emergency situations, first aid and resuscitation, shock situations, infectious diseases and risk factors, basic principles of aseptic
Qualifications
No preceding knowledge
Objective
The student is able to
• describe the national and international physiotherapy lines of development,
• recognize the values, norms and ethical principles guiding the physiotherapy activity and the starting points of profession: physiotherapy as a process, client-centered and evidence-based work,
• explain key concepts of physiotherapy,
• identify different physiotherapy models,
• describe the role of physiotherapist in social, health, sports and rehabilitation systems,
• act in the event of an accident and in smaller casualties,
• identify the risk factors in infections and be able to act according to fundamental principles of aseptics.
Evaluation methods and criteria
Hätäensiapu : hyv/hyl
Mikrobiologia ja aseptiikka: kirjallinen pienryhmätehtävä: hyv/hyl
Completion alternatives
Hätäensiapu: jos on voimassa oleva 8 t hätäensiapukortti tai voimassa oleva ea1- tai ea 2-kortit, niin yhteys opettajaan > sisäinen hyväksiluku mahdollisuus
Evaluation scale
H-5
Student workload
Hätäensiapu 8t
Aseptiikka ja mikrobiologia: Itsenäinen työskentely ja kirjallinen pienryhmätehtävä 19t
Fysioterapian osuus:
Ryhmätyö: Pienryhmät työskentelevät kukin oman teemansa parissa ja rakentavat sekä esittävät (ammatillisen esittämisen harjoittelu) muulle ryhmälle sisällöt (Powerpoint). Näin johdatetaan koko ryhmä aiheeseen.
Opiskelija valmistautuu ennakolta aiheiden käsittelyyn perehtymällä asiaa koskevaan oppimateriaaliin ja opiskelijoiden esityksiin.
Opponointi: suullisesti esitystilanteen yhteydessä.
Vertaisarviointi: kirjallisesti ohjatulla lomakkeella (Optimassa). Tallennus Optimaan viim. 1vrk oman ryhmän esityksen jälkeen.vaikutus arviointiin: +- 0,6
Oppimispäiväkirja:Tallennus optimaan ja palautus opettajalle paperiversiona viimeistään viikolla 8 (ma/ti)
Työhön tutustuminen ja sen purkuun liittyvät tehtävät
Teaching methods
Hätäensiapu:Yksilö- ja pienryhmätyöskentely kirjallisine tehtävineen ja opetuskeskustelut
Mikrobiologia ja aseptiikka: itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely sekä oppimistehtävä
Fysioterapia:
-käytännön harjoitukset
-itsenäinen työskentely ja raportointi pienryhmissä
- Tiimioppiminen: tiedon rakentaminen yhdessä ja yhteisössä pienryhmässä ajatuksia jakaen.
Fysioterapia-ammatin kansallisten ja kansainvälisten perusteiden ja lähtökohtien parissa työskennellen opiskelija vahvistaa ja toisaalta muuttaa käsitystään tulevan ammattinsa perusteista.
- Luennot
- Kokemuksellinen oppiminen: Kunnonkotiin tutustuminen /työhön tutustuminen
Materials
Korte & Myllyrinne 2017. Ensiapu. Punainen Risti (tai uudempi painos) ja Itslearning-ympäristöstä löytyvät internet-sivustot, spr-internet-sivusto
MIkrobiologian ja aseptiikan materiaalit löytyvät Itslearning -ympäristöstä
Fysioterapia:
Fysioterapeutin ydinosaaminen. 2016. Suomen fysioterapeutit. ISBN 978-952-93-8727-4.
Muu Itslearningissä osoitettu materiaali.
Opiskelijoiden tiedonhaun tuottamat lähteet
International connections
Hätäensiapu: itsenäinen- ja pienryhmätyöskentely, vertaisarviointi
Aseptikka ja mikrobiologia: oppimistehtäväperustainen pienryhmätyöskentely
Fysioterapia: Itsenäinen oppimistyöskentely, reflektio muiden kanssa: Opiskelijat työstävät sisältöjä ja rakentavat esityksen itsenäisesti ja pienryhmissä opettajan ohjauksessa.
Content scheduling
Toteutuu verkon välityksellä, opettaja lähettää linkin sähköpostiin!
Hätäensiapu: a-ryhmä 26.11.2020 klo 8.15-11.30 ja b-ryhmä 27.11.2020 klo 8.15-11.30, yksilö- ja pienryhmätehtävien palautus 9. ja 16.12.2020 klo 16.
Mikrobiologia ja aseptiikka: verkkomateriaaliin perustuvan pienryhmätehtävän palautus 20.12. 2020,
2. palautuskerta on 30.1.2021.
3. palautuskerta on 30.3.2021
Fysioterapian osuus
Vko 36 2 x 45’ lähiopetuksena
- Orientaatio opintojaksolle. Tehtävät, jakaantuminen oppimistyöryhmiin, arvioinnit; oppimispäiväkirja, ryhmätyötyöskentely, oppimispäiväkirjan pito koko opintojakson ajan: kaikesta sisällöstä oman oppimisen reflektointi.
- Fysioterapia ammattina: ammatin taustaa, erottuminen muista terveysalan ammateista. Lainsäädäntö.
Fysioterapian kansalliset ja kansainväliset kehityslinjat
Suomen Fysioterapeutit
European Region of the World Confederation for Physiotherapy (ERWCPT)
World Confederation for Physical Therapy (WCPT)
WCPT guideline for standards of physical therapy practice
Fysioterapeutin suoravastaanotto (SF raportti 2018 + Jyväskylän tutkimukset)
- Tutkimus- ja tiedonhakutehtävä: Etsi jokin fysioterapeutin ydinosaamisalueeseen liittyvä tutkimus ja raportoi se lyhyesti. Tarkemmat ohjeet tunnilla.
Vko 37 4 x 45’ verkossa
Parityöskentelynä tutkimustehtävän referointi.
Luentoa sekä ryhmätyöskentelyä. Fysioterapian keskeiset käsitteet: työn asiakasprosessit (fysioterapiaprosessi). Terveysalan ja fysioterapian eettiset periaatteet. Työn terapianäkökulman tuomat erityispiirteet.
Ryhmätyöskentelyohjeet Learning cafe -työskentelyä varten: Jokainen ryhmä (6 ryhmää) tutustuu omaan aiheeseensa (fysioterapeutin ydinosaaminen - opas ja mahdolliset omat tiedonhaut) ja valmistelee lyhyen PowerPoint -esityksen (n.20min) ti 4.2 tunneille esim. verkkotyöskentelynä (palautus etukäteen opettajalle paperiversiona ma 3.2.). Jokainen tutustuu muiden aiheisiin itsenäisesti oppaasta. Ma 3.2 pidetään Learning cafe -kiertopisteharjoittelu ryhmissä em. aiheista (paitsi ryhmän omasta), jonka jälkeen ryhmä tutustuu muiden tuotokseen omasta aiheesta ja tekee siitä lyhyen suullisen yhteenvedon/palautteen, jonka esittely tehdään oman esityksen ohessa (+10min).
Aiheet: Tutkimis- ja arviointiosaaminen, ohjaus- ja neuvontaosaaminen, terapiaosaaminen, eettinen osaaminen, yhteiskuntaosaaminen.
(Teknologiaosaaminen Kunnonkodin yhteydessä, toteutus auki vielä)
Vko 38 4 x 45’
14.9. Lähitunnit 4 x 45’ (tarkempi aikataulu 1.tunnilla)
Learning cafe -kiertopistetyöskentely A-ja B-ryhmissä erikseen sovituilla aikatauluilla 5 x 10min fysioterapian ydinosaamisalueista. Tulosten purku ryhmissä ja esityksen valmistelu.
15.9. 2 x 45’ verkossa
Asiakkaan ja fysioterapeutin yhteistyö: ft = muutosprosessin asiantuntija. Persoona työvälineenä, kommunikointi/vuorovaikutus/ fyysinen kontakti asiakkaisiin.
GAS; SMART
Vko 40 ja 41 4 x 45’ Lähi-/verkko, sovitaan tarkemmin.
Learning cafe -työskentelyn esitykset 5 x 30min sovitun aikataulun mukaisesti A- ja B-ryhmille erikseen.
Fysioterapiatiede
Fysioterapia tieteenä ja näyttöön perustuva toiminta (EBP määritelmä ja prosessi, tutkimustyypit, laadullinen ja määrällinen tutkimus, näytön pyramidi)
Tutkimusten tulkinta perusteet (PICOS, tilastolliset peruskäsitteet, tutkimuksen tiivistelmän ymmärtäminen)
Käsitteet reliabiliteetti & validiteetti
luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet (rinnakkain terveyskunnon arviointi jakson kanssa)
Vko 43 /46 4 x 45’ Lähi - /verkkototeutus
Esteettömyys- ja saavutettavuusosaaminen; Kunnonkotiin tutustuminen? / muu toteutus
Reflektointi oppimispäiväkirjaan.
Vko 49 3. & 4.12. Verkko
Työhön tutustumisen tai korvaavan tehtävän purku.
Kurssin yhteenveto.
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
20
realization.maxSeats
55
Number of ECTS credits allocated
5
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean