Skip to main content

Basic in Physiotherapy (5 cr)

Code: TH00BD90-3005

General information


Enrollment
02.07.2020 - 13.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 55
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Kaarina Rajala
Satu Takala
FT1 Virtuaalihenkilö7
Pirjo Pennanen
Scheduling groups
PFYSIS20A (Size: 15 . Open UAS : 0.)
PFYSIS20B (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Small groups
PFYSIS20B
2PFYSIS20B
Course
TH00BD90

realization.id

18639

realization.code

TH00BD90-3005

realization.startDate

01.08.2020

realization.endDate

31.12.2020

realization.enrollmentStart

02.07.2020

realization.enrollmentEnd

13.09.2020

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

Basic in Physiotherapy

Content

Theoretical basic of physiotherapy: the national and international development lines of physiotherapy, ethical principles, basic physiotherapy concepts, physiotherapy as a field of science and evidence-based work, physiotherapy models, role of physiotherapist, personality as a working tool, client-centered way on thinking, communication skills and dialogue.

First aid and aseptic: Acting in emergency situations, first aid and resuscitation, shock situations, infectious diseases and risk factors, basic principles of aseptic

Qualifications

No preceding knowledge

Objective

The student is able to
• describe the national and international physiotherapy lines of development,
• recognize the values, norms and ethical principles guiding the physiotherapy activity and the starting points of profession: physiotherapy as a process, client-centered and evidence-based work,
• explain key concepts of physiotherapy,
• identify different physiotherapy models,
• describe the role of physiotherapist in social, health, sports and rehabilitation systems,
• act in the event of an accident and in smaller casualties,
• identify the risk factors in infections and be able to act according to fundamental principles of aseptics.

Evaluation methods and criteria

Hätäensiapu : hyv/hyl
Mikrobiologia ja aseptiikka: kirjallinen pienryhmätehtävä: hyv/hyl

Completion alternatives

Hätäensiapu: jos on voimassa oleva 8 t hätäensiapukortti tai voimassa oleva ea1- tai ea 2-kortit, niin yhteys opettajaan > sisäinen hyväksiluku mahdollisuus

Evaluation scale

H-5

Student workload

Hätäensiapu 8t
Aseptiikka ja mikrobiologia: Itsenäinen työskentely ja kirjallinen pienryhmätehtävä 19t

Fysioterapian osuus:
Ryhmätyö: Pienryhmät työskentelevät kukin oman teemansa parissa ja rakentavat sekä esittävät (ammatillisen esittämisen harjoittelu) muulle ryhmälle sisällöt (Powerpoint). Näin johdatetaan koko ryhmä aiheeseen.
Opiskelija valmistautuu ennakolta aiheiden käsittelyyn perehtymällä asiaa koskevaan oppimateriaaliin ja opiskelijoiden esityksiin.
Opponointi: suullisesti esitystilanteen yhteydessä.
Vertaisarviointi: kirjallisesti ohjatulla lomakkeella (Optimassa). Tallennus Optimaan viim. 1vrk oman ryhmän esityksen jälkeen.vaikutus arviointiin: +- 0,6


Oppimispäiväkirja:Tallennus optimaan ja palautus opettajalle paperiversiona viimeistään viikolla 8 (ma/ti)

Työhön tutustuminen ja sen purkuun liittyvät tehtävät

Teaching methods

Hätäensiapu:Yksilö- ja pienryhmätyöskentely kirjallisine tehtävineen ja opetuskeskustelut
Mikrobiologia ja aseptiikka: itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely sekä oppimistehtävä

Fysioterapia:
-käytännön harjoitukset
-itsenäinen työskentely ja raportointi pienryhmissä
- Tiimioppiminen: tiedon rakentaminen yhdessä ja yhteisössä pienryhmässä ajatuksia jakaen.
Fysioterapia-ammatin kansallisten ja kansainvälisten perusteiden ja lähtökohtien parissa työskennellen opiskelija vahvistaa ja toisaalta muuttaa käsitystään tulevan ammattinsa perusteista.
- Luennot
- Kokemuksellinen oppiminen: Kunnonkotiin tutustuminen /työhön tutustuminen

Materials

Korte & Myllyrinne 2017. Ensiapu. Punainen Risti (tai uudempi painos) ja Itslearning-ympäristöstä löytyvät internet-sivustot, spr-internet-sivusto
MIkrobiologian ja aseptiikan materiaalit löytyvät Itslearning -ympäristöstä


Fysioterapia:
Fysioterapeutin ydinosaaminen. 2016. Suomen fysioterapeutit. ISBN 978-952-93-8727-4.
Muu Itslearningissä osoitettu materiaali.
Opiskelijoiden tiedonhaun tuottamat lähteet

International connections

Hätäensiapu: itsenäinen- ja pienryhmätyöskentely, vertaisarviointi
Aseptikka ja mikrobiologia: oppimistehtäväperustainen pienryhmätyöskentely

Fysioterapia: Itsenäinen oppimistyöskentely, reflektio muiden kanssa: Opiskelijat työstävät sisältöjä ja rakentavat esityksen itsenäisesti ja pienryhmissä opettajan ohjauksessa.

Content scheduling

Toteutuu verkon välityksellä, opettaja lähettää linkin sähköpostiin!

Hätäensiapu: a-ryhmä 26.11.2020 klo 8.15-11.30 ja b-ryhmä 27.11.2020 klo 8.15-11.30, yksilö- ja pienryhmätehtävien palautus 9. ja 16.12.2020 klo 16.
Mikrobiologia ja aseptiikka: verkkomateriaaliin perustuvan pienryhmätehtävän palautus 20.12. 2020,
2. palautuskerta on 30.1.2021.
3. palautuskerta on 30.3.2021

Fysioterapian osuus

Vko 36 2 x 45’ lähiopetuksena

- Orientaatio opintojaksolle. Tehtävät, jakaantuminen oppimistyöryhmiin, arvioinnit; oppimispäiväkirja, ryhmätyötyöskentely, oppimispäiväkirjan pito koko opintojakson ajan: kaikesta sisällöstä oman oppimisen reflektointi.
- Fysioterapia ammattina: ammatin taustaa, erottuminen muista terveysalan ammateista. Lainsäädäntö.
Fysioterapian kansalliset ja kansainväliset kehityslinjat
Suomen Fysioterapeutit
European Region of the World Confederation for Physiotherapy (ERWCPT)
World Confederation for Physical Therapy (WCPT)
WCPT guideline for standards of physical therapy practice
Fysioterapeutin suoravastaanotto (SF raportti 2018 + Jyväskylän tutkimukset)

- Tutkimus- ja tiedonhakutehtävä: Etsi jokin fysioterapeutin ydinosaamisalueeseen liittyvä tutkimus ja raportoi se lyhyesti. Tarkemmat ohjeet tunnilla.


Vko 37 4 x 45’ verkossa
Parityöskentelynä tutkimustehtävän referointi.
Luentoa sekä ryhmätyöskentelyä. Fysioterapian keskeiset käsitteet: työn asiakasprosessit (fysioterapiaprosessi). Terveysalan ja fysioterapian eettiset periaatteet. Työn terapianäkökulman tuomat erityispiirteet.


Ryhmätyöskentelyohjeet Learning cafe -työskentelyä varten: Jokainen ryhmä (6 ryhmää) tutustuu omaan aiheeseensa (fysioterapeutin ydinosaaminen - opas ja mahdolliset omat tiedonhaut) ja valmistelee lyhyen PowerPoint -esityksen (n.20min) ti 4.2 tunneille esim. verkkotyöskentelynä (palautus etukäteen opettajalle paperiversiona ma 3.2.). Jokainen tutustuu muiden aiheisiin itsenäisesti oppaasta. Ma 3.2 pidetään Learning cafe -kiertopisteharjoittelu ryhmissä em. aiheista (paitsi ryhmän omasta), jonka jälkeen ryhmä tutustuu muiden tuotokseen omasta aiheesta ja tekee siitä lyhyen suullisen yhteenvedon/palautteen, jonka esittely tehdään oman esityksen ohessa (+10min).
Aiheet: Tutkimis- ja arviointiosaaminen, ohjaus- ja neuvontaosaaminen, terapiaosaaminen, eettinen osaaminen, yhteiskuntaosaaminen.
(Teknologiaosaaminen Kunnonkodin yhteydessä, toteutus auki vielä)

Vko 38 4 x 45’


14.9. Lähitunnit 4 x 45’ (tarkempi aikataulu 1.tunnilla)


Learning cafe -kiertopistetyöskentely A-ja B-ryhmissä erikseen sovituilla aikatauluilla 5 x 10min fysioterapian ydinosaamisalueista. Tulosten purku ryhmissä ja esityksen valmistelu.

15.9. 2 x 45’ verkossa

Asiakkaan ja fysioterapeutin yhteistyö: ft = muutosprosessin asiantuntija. Persoona työvälineenä, kommunikointi/vuorovaikutus/ fyysinen kontakti asiakkaisiin.
GAS; SMART

Vko 40 ja 41 4 x 45’ Lähi-/verkko, sovitaan tarkemmin.

Learning cafe -työskentelyn esitykset 5 x 30min sovitun aikataulun mukaisesti A- ja B-ryhmille erikseen.

Fysioterapiatiede
Fysioterapia tieteenä ja näyttöön perustuva toiminta (EBP määritelmä ja prosessi, tutkimustyypit, laadullinen ja määrällinen tutkimus, näytön pyramidi)
Tutkimusten tulkinta perusteet (PICOS, tilastolliset peruskäsitteet, tutkimuksen tiivistelmän ymmärtäminen)
Käsitteet reliabiliteetti & validiteetti
luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet (rinnakkain terveyskunnon arviointi jakson kanssa)


Vko 43 /46 4 x 45’ Lähi - /verkkototeutus

Esteettömyys- ja saavutettavuusosaaminen; Kunnonkotiin tutustuminen? / muu toteutus
Reflektointi oppimispäiväkirjaan.



Vko 49 3. & 4.12. Verkko

Työhön tutustumisen tai korvaavan tehtävän purku.
Kurssin yhteenveto.

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

20

realization.maxSeats

55

Number of ECTS credits allocated

5

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22031

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Go back to top of page