Supporting Human Leaning (5 cr)
Code: TH00BD95-3004
General information
- Enrollment
-
02.07.2020 - 13.09.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 25 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Terhi Pihlajaniemi
- Taina Vahtera
- Pirjo Pennanen
- Scheduling groups
- PFYSIS20A (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- PFYSIS20B (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- PFYSIS20A
- PSYSIS20B
- Course
- TH00BD95
realization.id
18640
realization.code
TH00BD95-3004
realization.startDate
01.08.2020
realization.endDate
31.12.2020
realization.enrollmentStart
02.07.2020
realization.enrollmentEnd
13.09.2020
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Supporting Human Leaning
Content
Perception of man, learning as a concept, different learning theories, different learners in different ages, motor control, learning motor skills and instructing learning ( visual, verbal, cognitive and manual instruction), facing the client, client-centered interaction, support for client’s internal motivation, different learning environments (digitalization)
Qualifications
No preceding knowledge
Objective
The student is able to
• describe different forms of learning and factors affecting on learning,
• explain basic concepts of constructive learning theory, motor learning and control,
• explain methods of the physiotherapeutic instruction and use them in promoting motor learning,
• choose and use client oriented interaction methods in physiotherapy process,
• combine the factors affecting on human learning and the principles of physiotherapeutic instruction when planning and implementing physiotherapeutic instruction
• utilize different environments when planning and implementing physiotherapeutic instruction.
Exam schedules
Vko 48
23.11.2020 klo 8 - 9.30
Uusintatentti:
16.12.klo 8.15 - 10.00.
Kirjallinen soveltava tentti ajankohtana annetun tehtävän pohjalta.
Etätentin arviointi
Hylätty
Hyväksytty arviointiasteikolla 1-5
Uusintatenttimahdollisuus tammikuun 2021 uusintatenttipäivässä ja helmikuun 2021 uusintatenttipäivässä.
Completion alternatives
Opintojaksolla on läsnäolovelvoite. Opetus etenee kumulatiivisesti ymmärrystä ja osaamista aiemman varaan rakentaen.
Kunkin kaksoistunnin osalta: poissaolot: Opiskelija lähettää opettajalle s-postissa suunnitelman siitä, miten osoittaa opettajalle osaamisen poissaolotunnilla opiskelluissa asioissa?
Osallistuminen osoitetaan poissaoloa seuraavalla lähitunnilla, johon opiskelija osallistuu.
Oleellista on esittää oppimisen ydinkohtia (ei materiaalikopiointia) ja yhdessä opittuja asioita (opiskelijoiden tunnilla esiin nostamat asiat, keskusteluiden antia, yhteisten reflektioiden sisältöjen hallintaa).
Evaluation scale
H-5
Student workload
Viikot 36-44 MOTORINEN OPPIMINEN
Kokonaisuus 5 op = 5 x 27h opisk. työtä = 135h.Lähiopetusta yhteensä 44h. Itsenäistä opiskelua 104h
Lähitunneilla opiskelija on läsnä.
- Valmistautuminen lähitunneille edellisen tunnin sisältöjä kerraten sekä tulevan tunnin materiaaleihin tutustuen
- Oppimisteoriat: Sovellus itseen: Itsereflektiiviset tehtävät tunnilla / itsenäisenä oppimisena: ”Minä oppijana / ohjaajana”
- Motorisen kontrollin ja oppimisen teoriat –itsereflektio: teorioiden tunteminen ja mielikuvan sekä mind mapin muodostuminen teorioista.
- Asiakkaan motorisen taidon opettaminen käytännössä ja siihen liittyvä ohjaaminen:
Paritehtävä: opitun teorian sovellus käytäntöön: motorisen taidon opettaminen ja ohjaaminen. Pienryhmätehtävä sisältää seuraavat asiat:
- Oppimistapahtuman analyysi – motorisen oppimisen kolmevaiheinen malli ohjaamisen perustana. - Motorisen taidon oppiminen / opettaminen ja ohjaaminen sisältäen asiat: feedbackin laatu, tiheys ja ajoitus, KP, KR, transfer-käsitteen sovellus.
- Ohjaaminen: visuaalinen, kognitivis/verbaalis/auditiivinen sekä kinesteettis/manuaalinen.
- Opettamisen kirjallinen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi, näistä esitys ryhmälle.
VUOROVAIKUTUS TERAPAISUHTEESSA
Lähitunneilla opiskelija on läsnä.
Valmistautuminen lähitunneille edellisen tunnin sisältöjä kerraten sekä tulevan tunnin materiaaleihin tutustuen.
Opintojakson kuluessa annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti on läpäisyvaatimus.
Materials
MOTORINEN OPPIMINEN
(Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. Chapter 1-2)
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tampere: Tammerprint Oy. Sivut:
Orientaatiota, käsitteitä 8-15, Motoriikan säätely s28-39
Liike ja liikkuminen 198-207
Motorinen oppiminen 291- 321, 356-426.
Yhteensä n. 130 sivua.
Talvitie U, Karppi S-L., Mansikkamäki T. 2006. Fysioterapia. Helsinki. Edita Prima Oy. 2.uudistettu painos. Sivut: 67 - 87 (20 sivua) , 178 - 193 (15 sivua).Yhteensa 35 sivua.
Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. S. 32-37: Practical applications of motor learning research.
Optimassa ohjattu materiaali.
VUOROVAIKUTUS
Hankittava oppikirja: Vänskä K. , Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki.
Opettajalta saatava materiaali:
- Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita.
- Artikkeli: Randall K.E., McEwan I. 2000. Writing Patient centerd functional goals: tarkastellaan haastattelutaitojen ja ohjaamisen näkökulmasta.
Nettimateriaali:
Terveyskirjasto, Duodecim. Motivoiva haastattelu ja Motivoiva keskustelu.
Whodas2.0 haastattelurunkoon tutustuminen
Content scheduling
VIIKOT 36-44 MOTORINEN OPPIMINEN,
Vko 36: 4h A+B. Orientaatio. Opintojakson kokonaisuus / osat. Tehtävät.
Oppimisen käsitteitä ja teoriaperustaa, näkökulmana ihmisen oppimisen tukeminen fysioterapiassa. Tiedonkäsitys, erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä, oppimisteoriat, konstruktivistinen oppimiskäsitys.
Oppimistehtävä ennen seur. lähituntia (2h): Opiskelijan oma tiedonkäsitys ja sen vaikutus ohjaukseen.
Itsenäinen opiskelu (8h) ennen seur. lähituntia: Motorisen kontrollin teoriat – tehtävä. (Palauta It’s Learning ohjeen mukainen tehtävävastaus.) Mukaan etätunnille.
Vko 37 4h A + B Motorisen kontrollin perustaa. Itsenäisten tehtävien käsittely.
Itsenäinen opiskelu (8h) ennen seur. lähituntia: Motorisen oppimisen teoriat -tehtävä. Palauta It’s Learning ohjeen mukainen tehtävävastaus. Mukaan etätunnille.
Vko 38 4h A + B Motorisen taidon oppimisen perustaa, jatkuu. Itsenäisten tehtävien käsittely.
Itsenäinen opiskelu (8h) ennen seur. lähituntia: Perehdy fysioterapeuttisen ohjaamisen materiaalit: Ohjaamisessa tehtävät valinnat: Feedback ja mallintaminen, sekä toinen materiaali valinnoista.
Pe 18.9.2020 klo 8-10 Vierailukäynti TULE-tietokeskuksessa, Humalistonkatu 10, Turku (3 x 10 hengen ryhmissä 8.00, 8.45 ja 9.30)
Pe 24.9.2020 klo10-12 Vierailukäynti TULE-tietokeskuksessa, Humalistonkatu 10, Turku (2 x 10 hengen ryhmissä 10.00 ja 10.45)
Vko 39: Käsitellään ohjaamisessa tehtävät valinnat: Feedback ja mallintaminen. Lisäksi aloitetaan muut ohjaamisessa tehtävät valinnat.
Vko 40 Jatketaan opittujen teorioiden ja ohjaustaitojen syventämistä motorisen opettamisen paritehtäviä työstäen.
Vko 41,42 ja 44: simulaatiot: ryhmät esittävät omat motorisen opettamisen tehtävänsä pienryhmittäin.
VIIKOT 45-50 VUOROVAIKUTUS FYSIOTERAPIASSA
Opintojakson aikana opiskelijan ymmärrys fysioterapeutin työssä tapahtuvan vuorovaikutuksen rakentumisesta lisääntyy. Sammalla taidot jatkuvan asiakashaastatteluprosessin toteuttamisessa kehittyvät.
Jokaiselle tunnille opiskelija valmistautuu perehtymällä valmistautumismateriaaliin. Tämä sisältää mm. pienimuotoisia itsereflektiivisiä tehtäviä.
Tunneilla toteutuvat käytännön harjoitukset sisältävät:
Omien kommunikaatiotapojen tiedostaminen ja kehittymistarpeiden tunnistaminen fysioterapeutin ammatissa toimimisen näkökulmasta.
Terapiasuhteessa tapahtuva haastattelu ja ohjauspuhe ja näihin liittyvät ydinkäsitteet: pysähtyminen, toisen kuuleminen ja kunnioittaminen, voimaannuttava asiakkaan sisäisen motivaation tukeminen, ammatillisuus.
Tapahtumakohtainen toteutussuunnitelman luonnos on It's Learning -alustalle viikolla 44.
Opetus toteutuu lähiopetuksena ja itsenäisinä oppimistehtävinä.
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
25
realization.maxSeats
50
Number of ECTS credits allocated
5
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean