Skip to main content

Observing and Analyzing Human Movement and Functioning (5 cr)

Code: TH00BD96-3003

General information


Enrollment
02.07.2020 - 13.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Terhi Pihlajaniemi
Annukka Myllymäki
Pirjo Pennanen
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Course
TH00BD96

realization.id

18644

realization.code

TH00BD96-3003

realization.startDate

01.08.2020

realization.endDate

31.12.2020

realization.enrollmentStart

02.07.2020

realization.enrollmentEnd

13.09.2020

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

Observing and Analyzing Human Movement and Functioning

Content

Examining positions, basic movements, gait and functioning of clients at different ages by observation and measurements, analyzing results of examination, linking life span and environmental factors to human functioning and it’s components, linking age to functioning and it’s preconditions, sensitive periods of development and growth in childhood, utilizing measurement technology.

Basics of observation: timing, movement in relation to gravity and action, base of support, gravity, center of gravity, power point of force, resultant force, force arm, load and load arm, forms of muscle work, somatosensory system and balance system as phenomen, examining and analyzing balance

Further information

Kävelyanalyysi sisältyy tähän kokonaisuuteen.

Further information

Kävelyanalyysi sisältyy tähän kokonaisuuteen.

Qualifications

The student is able to explain musculoskeletal and neurological structures and their function in a way that (s)he is able to explain human movement and functional ability. The student is able to explain humans kognitive and motor learning abilities and support his/her learning according to these abilities.

Objective

The student is able to
• use both anatomical, physiological and biomechanical knowledge in examining and analyzing human movement and functioning and it’s subareas,
• examine and analyze human movement and functional capacity at different ICF levels,
• draw up conclusions based on examination and analysis,
• identify the main features of moving in people at different ages ( motor skills),
• explain how different factors affect on the development of motion and movement in different ages,
• describe human positions, movements and functioning in oral and written form using professional terminology.

Exam schedules

Tentti on liikeanalyysi valmiiksi annetun materiaalin pohjalta.

Etätentti 17.11.2020 klo 10.00 - 11.30

Evaluation scale

H-5

Student workload

Kokonaisuus 5 op. 5 x 27 h opiskelijan työtä. Lähiopetusta 44 tuntia.
Lähitunneilla läsnäolovelvoite.
ICF-mallia hyödynnetään läitunneilla soveltaen sitä käytäntöön. Lähiopetuksessa fysioterapiatermistön käyttäminen nivoutuu teoriaan ja käytäntöön. Tunneilla termistön käyttäminen aktiivisesti. Omien asentojen videointi ja analysointi kulkee rinnalla opiskelijan itsenäisenä oppimistehtävänä. Se tukee liikeanalyysin tekemistä lähiopetuksessa. Tuotoksena asentoanalyysi.
Lähiopetuksessa seisoma-asento, istuma-asennon variaatiot, selinmakuulta kyljelle kääntyminen, Selinmakuulta istumaan nouseminen variaatiot. Liikkeen havainnointi niin, että opiskelija aktiivisesti kuvaa liikkeen eri elementtejä suorituksen aikana.

Teaching methods

Lähiopetuksessa tehtävien tehtävien aktiivinen osallistuminen ja oppimisen itsereflektointi.

Pienryhmätehtävien avulla oman oppimisprosessin reflektointi.

Tiedonhankinta ja sen soveltaminen käytäntöön tehtävien avulla.

Biomekaanisten käsitteiden soveltaminen käytäntöön: liike, liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan, toiminta ja painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi. Kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot,
Somatosensoriikan käsitteiden omaksuminen.

Content scheduling

Vko 37.
7.-8.9. 2020 Orientaatio, kurssin kokonaisuus, osat ja tehtävät
Asennon havainnointi liiketasojen, liikesuuntien ja lihastyömuotojen näkökulmasta.
Vko 39.
21.-22.9. Asennon ja liikkeen havainnointi, painovoimalinjat, vastavoimat
Vko 41.
5.-6.10. Liikkeen havainnointi, eri ikäkausien erityispiirteet, motoriset herkkyyskaudet
Vko 42.
13.10. Biomekaanisten ominaisuuksien perusteita ja niiden soveltaminen fysioterapiaan
Vko 42 ja 44.
13.10 osittain ja teema jatkuu 27.10 asti.
Tasapainon havainnointi eri asennoissa ja sen mittaaminen.

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

10

realization.maxSeats

25

Number of ECTS credits allocated

5

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22031

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Go back to top of page