Foundations of the Human Organism and it's Functions (7 cr)
Code: 7031483-3032
General information
- Enrollment
-
02.07.2020 - 31.10.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 7 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Sanna Virtanen
- Mirka Toivonen
- Course
- 7031483
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
IPTE 3 op
Teema 1
- Ihmisen kohtaaminen, vuorovaikutus
- Ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät (haastattelu, anamneesi, inspektio, palpaatio, auskultaatio, perkussio, havainnointi, mittarit)
- Hyvän tutkimuksen edellytykset
Teema 2
- Kliinisen tutkimisen sisältö-alueet (Yleistila, tuki- ja liikuntaelimistö, iho, eritys)
Teema 3
- Kliinisen tutkimisen sisältö-alueet (hengitys, verenkierto, tajunta)
Objective
FOUNDATIONS OF THE HUMAN ORGANISM AND ITS FUNCTIONS 7 CR IHET
Objective:
- Students will understand the basic structure, functions and regulation of the human organism and the underlying factors
- Students will know how to interact with and interview the person to be examined
- Students will be familiar with clinical examination methods and their principles
Content
Contents
Anatomy and Physiology, 4 cr ANFY
- Cell functions, embryology, types of body tissue and skin structure
- Structure and functions of the musculoskeletal system
- Structure and functions of the heart and the circulatory system, blood, the immune system
- Structure and functions of the respiratory system
- Structure and functions of the urinary system, fluid balance
- Structure and functions of the digestive system
- Hormonal action, metabolism, structure and functions of the sexual organs
- Structure and functions of the nervous system
Basics of Clinical Examination, 3 cr ITPE
- Encountering and interacting with people
- Key methods for examining people (interview, anamnesis, inspection, palpation, auscultation, percussion, observation, indicators)
- Conditions of a successful examination
- Content areas of clinical examinations (general condition, breathing, circulation, consciousness, excretion, musculoskeletal system, skin)
Materials
ITPE:
Alanen ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.
s. 10-62 (ei EKG), 64-79.
Rautava-Nurmi, H., Westergård, A.; Henttonen, T., Ojala, M., Vuorinen, S. 2015 (tai vastaavat sivut muista painoksista). Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. 2019.
Vuorovaikutus 28-38
Tajunnantason seuranta s. 89-91
Verenkierto s. 354-360, 364-375 (ei sydämen rytmin seuranta s. 356-360)
Hengitys s. 322-343
Teaching methods
• Osallistavat ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevat oppimismenetelmät
• Lähiopetus, teemapäivät
• Itsenäinen työskentely (mm. lukeminen, tiedon etsiminen, virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, itsenäiset tehtävät)
• Ryhmätyöskentely, dialogisuus
• Monipuolinen ja kehittävä arviointi
Pedagogic approaches and sustainable development
• Innovaatiopedagogiikka
• Työelämälähtöisyys
• Osaaminen tiedon ja merkitysten aktiivisena rakentamisena
* Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
• Yhdessä oppiminen,
• Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen ( ihmisen immuniteetti ja mikrobiologan perusteet, potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu, hoidon tarpeet ja voimavaraistava hoitotyö, hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu,) integrointi
Student workload
Teema 1 (1 op)
- lähiopetus, teemapäivät 8h
- itsenäinen työskentely 19h
Teema 2 (1 op)
- lähiopetus, teemapäivät 6h
- itsenäinen työskentely 21h
Teema 3 ( 1 op)
- lähiopetus, teemapäivät 10 h
- itsenäinen työskentely 17h
Evaluation methods and criteria
Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät
1. ITPE
- koe 0-5 (painokerroin 3)
- tehtävien hyväksytty suoritus (hks/hyl)
2. ANFY koe 0-5 (painokerroin 4)