Hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu (4op)
Toteutuksen tunnus: 7031507-3031
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2020 - 18.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.09.2020 - 21.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 6 - 30
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Raili Hölttä
- Päivi Matikainen
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 RH (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 PM (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 RH
- Pienryhmä 2 PM
- Opintojakso
- 7031507
Toteutukselle Hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu 7031507-3031 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Sisällön jaksotus
Tavoiteltava oppimisen taso: hoitotyön perusteiden osaaja 
Teema 1: Asiakaslähtöinen ja turvallinen hoitotyö  (1 op)
Ammatillinen toiminta 
Aseptinen toiminta 
Ergonominen työskentely 
Turvallinen hoitoympäristö 
Yhteistyö tiimin ja asiakkaan/ potilaan kanssa
Teema 2: Asiakaslähtöinen, voimavaroja tukeva ja turvallinen hoitotyö asiakkaan tarvealueina (2 op)  
Päivittäiset toiminnot 
Aktiviteetti 
Kudoseheys  
Ravitsemus ja nestetasapaino 
Erittäminen 
Kulttuurihyvinvointi 
 Teema 3: Asiakaslähtöinen, peruselintoimintoja ylläpitävä ja edistävä hoitotyö asiakkaan tarvealueina  (1 op)
Vitaalielintoiminnot 
Ensiapu ja peruselvytys 
Aistitoiminnot 
Selviytyminen, psyykkinen tasapaino 
Kuoleman kohtaaminen
                    
Tavoitteet
Hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu 4 op HOPHOP
Tavoitteet:
Opiskelija
· osaa toimia ammatillisesti ja näyttöön perustuen
· osaa toimia yhteistyössä potilaan ja tiimin kanssa
·osaa määritellä potilaan hoidon tarpeita jatavoitteita sekä suunnitella ja toteuttaa keskeisiä hoitotyön auttamismenetelmiä potilaan voimavarojen edistäen
- osaa työskennellä huomioiden työ- ja potilasturvallisuuden periaatteet: aseptisesti ja ergonomisesti
- osaa suunnitella ja toteuttaa asiakas-/potilaslähtöistä virike- ja ohjaustoimintaa
                    
Sisältö
Sisältö:
 - Päivittäiset toiminnot
 - Vitaalielintoiminnot
 - Ensiapu japeruselvytys
 - Aistitoiminnot
 - Aktiviteetti
 - Ravitsemus ja nestetasapaino
 - Erittäminen
 - Kudoseheys
 - Selviytyminen, psyykkinen tasapaino
 - Kuoleman kohtaaminen
                    
Oppimateriaalit
Prekliiniseen harjoitteluun valmistautuminen perehtymällä etukäteen  harjoiteltavaan aihekokonaisuuteen hyödyntäen seuraavia lähteitä:
Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala&Vuorinen (2019): Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanomapro
Käypä Hoito: Elvytys (ei hoitoelvytys)
Duodecimin ensiapuopes https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=spr 
                    
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmät pyrkivät kehittämään opiskelijoiden innovaatiokompetensseja (aloitekyky, tiimityö, luovuus, kriittinen ajattelu)
Käänteinen oppiminen (itsenäinen harjoitteluun valmistautuminen peretymällä käsiteltävään aihealueeseen)
Tekemällä oppiminen 
Yhdessä oppiminen 
Oppimista edistävän palautteen antaminen ja vastaanottaminen
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta  
Tekemällä oppiminen
Simulaatiopedagogiikka
Yhteisöllinen oppiminen 
Työelämälähtöisyys 
Oppimista tukeva arviointi
Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen  (Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet, ihmisen elimistön toiminnan perusta, potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu, hoidon tarpeet ja voimavaraistava hoitotyö,) integrointi
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 4 op
Kontaktiopetusta 
josta 
 - 8 h hyvinvointipäivän toteuttamiseen vanhushuollon yksiköissä
-
Itsenäinen työskentely:
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Ammatillinen käyttäytyminen :
saapuu tunnille ajoissa, asianmukaisessa asussa   
toimii aktiivisesti, vastuullisesti ja muut huomioiden 
toimii eettisten periaatteiden mukaisesti  
vuorovaikutus on ammatillista 
Toiminnan perusteleminen:
kykenee opiskeluvaiheen mukaiseen itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon 
hankkiut tietoa toimintansa perustaksi 
tietää hoitoprosessin eri vaiheet ja osaa toteuttaa niitä 
Hoitotoimintojen suunnitelmallinen ja turvallinen toteuttaminen:
kykenee ohjatusti toteuttamaan opintojakson keskeisiä auttamismenetelmiä 
osaa toimia suunnitelmallisesti ja taloudellisesti 
osaa toimia potilasturvallisuuden periaatteiden mukaan huomioiden työturvallisuuden 
osaa toimia aseptisesti ja ergonomisesti 
Työelämätaidot/ Innovaatiokompetenssit:
kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen 
osaa toimia oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja yhteistyökykyisesti ryhmässä 
 vastaa harjoittelutilan siisteydestä ja välineistä  
osaa ottaa ja antaa palautetta myönteisesti ja arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen kontaktitunneille ja simulaatioihin (vrt. prekliinisen harjoittelun arviointikriteerit)
Sovittujen tehtävien hyväksytty suoritus