Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BR36-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
31.08.2020 - 30.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 20
Opettajat
Vesa Kankaanpää
Markus Hatakka
Hannele Mikkola
Vastuuopettaja
Vesa Kankaanpää
Opintojakso
KU00BR36

realization.id

19268

realization.code

KU00BR36-3003

realization.startDate

01.09.2020

realization.endDate

31.12.2020

realization.enrollmentStart

31.08.2020

realization.enrollmentEnd

30.11.2020

realization.currentStatus

PUBLISHED

Opetuskieli

en

realization.name

Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu

Sisältö

• Oman kehittämistyön ammatilliset ja tutkimuksellis-teoreettiset kontekstit
• Tiedonhankinta ja arviointi kehittämishankkeen tarpeisiin
• Projektinhallinnan työkalujen hyödyntäminen kehittämishankkeessa
• Tutkimuksellisuus kehittämishankkeessa
• Tutkimuksellisen tiedonhankinnan ja aineistonhallinnan suunnittelu
• Etiikka ja tietosuoja tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
• Kirjoittaminen ja viestintä tutkimus- ja kehittämishankkeissa

Lisätietoja opiskelijoille

Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojakso pohjustaa opinnäytetyöhön kuuluvan kehittämishankkeen tekemistä. Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee oppimistehtävien tukemana kehittämishankettaan ja kirjoittaa ensimmäisen version tutkimus- ja kehittämissuunnitelmastaan.

Suurin osa lähiopetuksesta toteutetaan yhteisesti Media- ja kulttuuriyrittäjyyden (YMEKUS20) ja Taiteen uudet kontekstit (YTAUKS20) -opiskelijoille.

Lisätiedot

Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojakso pohjustaa opinnäytetyöhön kuuluvan kehittämishankkeen tekemistä. Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee oppimistehtävien tukemana kehittämishankettaan ja kirjoittaa ensimmäisen version tutkimus- ja kehittämissuunnitelmastaan.

Suurin osa lähiopetuksesta toteutetaan yhteisesti Media- ja kulttuuriyrittäjyyden (YMEKUS20) ja Taiteen uudet kontekstit (YTAUKS20) -opiskelijoille.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• löytää ja arvioida oman kehittämistehtävän kannalta relevantteja lähteitä ja tietoa
• rakentaa kehittämishankkeelleen mielekkään käsitteellisen viitekehyksen
• soveltaa projektinhallinnan työkaluja oman kehittämistyön suunnittelussa
• hyödyntää tarkoituksenmukaisia tutkimuksellisen tiedonhankinnan menetelmiä kehittämistyössään
• ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa eettiset periaatteet sekä tietosuojan
• viestiä kehittämistyöstään ja sen tuloksista eri kohderyhmille kussakin tilanteessa mielekkäillä tavoilla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä:
• Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op = n. 27 tunnin työpanos
• Oppimistehtävä 1: Miellekartta omasta kehittämishankkeesta sekä toisten miellekarttojen kommentointi (syyskuussa, vaatii noin 12 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 2: Projektinhallinnan työkalujen soveltaminen oman kehittämishankkeen suunnitteluun (lokakuussa, vaatii noin 20 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 3: Aineistonhallinnan suunnitelma (marraskuussa, vaatii noin 20 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 5: Tutkimus- ja kehittämissuunnitelman ensimmäinen versio (joulukuussa, vaatii noin 40 tunnin työpanoksen)

Opetusmenetelmät

Suomeksi
• Lähipäivät: Omien opettajien luentoalustukset, pienryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset aktiviteetit pienryhmissä lähijaksoilla.
• Itsenäinen etätyöskentely: Ohjeistetun kirjallisuuden lukeminen sekä oppimistehtävien tekeminen. Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla oppimateriaaliin perehtyminen ja tehtävien tekeminen.
• Verkkotyöskentely ryhmässä: oppimistehtävien tuotosten jakaminen ja vertaispalautteen antaminen keskustelualustalla.

Oppimateriaalit

• Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset (2018): http://www.arene.fi/fi/arene/uutisia/ammattikorkeakoulujen-opinnaytetoiden-eettiset-suositukset
• Kulttuurialan tiedonhankinnan opas: http://libguides.turkuamk.fi/kulttuuriala
• Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2012): Hyvä tieteellinen käytäntö http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa https://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_ohje_2019.pdf
• Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto: Aineistonhallinnan käsikirja http://www.fsd.uta.fi/aineistonhallinta/fi/
• Turun AMK:n Tiedonhakijan oppaat soveltuvin osin http://libguides.turkuamk.fi/
• Lisäksi opettajien luentoalustukset sekä soveltuvin osin verkko-oppimisympäristössä (itslearning) listattua tutkimusetiikkaa käsittelevää ja tutkimusmenetelmäkirjallisuutta.

Kansainvälisyys

Vaikka opiskelijoiden kehittämishankkeet toteutuisivat yksilötöinä, Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työskennellään lähitapaamisissa ajoittain eri kokoisissa ja eri kokoonpanoilla muodostettavissa pienryhmissä. Lisäksi opiskelijat antavat toisilleen vertaispalautetta verkkokeskusteluissa itslearning-kurssialustalla. Opintojaksolla hyödynnetään myös yhteisopettajuutta.

Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla työskennellään verkossa, tehtävät tehdään itsenäisesti yksilötehtävinä.

Sisällön jaksotus

• Oman kehittämishankkeen kontekstit, opinnäyteprosessi ja siihen liittyvät keskeiset käytännöt yamk-opinnoissa (syyskuun lähijakso ja oppimistehtävä)
• Tiedonhankinta kehittämishankkeessa (syyskuun lähijaksolla aloitustapaaminen, jota seuraa verkkokurssi syys-marraskuussa)
• Projektinhallinnan työkalut (lokakuun lähijakso ja oppimistehtävä)
• Tutkimusmenetelmien hyödyntäminen & tutkimusetiikka ja tietosuoja kehittämishankkeessa (marraskuun lähijakso ja oppimistehtävä)
• Kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa (joulukuun lähijakso ja oppimistehtävä)

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.maxSeats

20

Opintopistemäärä

5

Virtuaaliosuus

5

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

Vastuuopettaja

Vesa Kankaanpää

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidationPerson

22388

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidationPerson

22136

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.contentValidatedBy

22136

courseUnit.learningUnitId

14583

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.levelId

14583

courseUnit.learningUnitGroupCode

14583

courseUnit.comment

Jatkuu YKUHK21-OPSissa tällä kuvauksella.

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22388

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Siirry alkuun