Finnish Language and Communication (3 cr)
Code: 1001006-3126
General information
- Enrollment
-
02.07.2020 - 18.10.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 16 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
- Teachers
- Sirpa Rajala
- Course
- 1001006
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso ajoittuu syyslukukaudelle 2020 (1 op, viikot 38 - 44) ja kevätlukukaudelle 2021 (2 op, viikot 3 - 7)
Osaamistavoitteet:
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Opintojakson sisältö:
• Oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Objective
The student is able to act in a purposeful way in communicating and interacting in working life situations. He/she is able to take into consideration the receiver, the situation and the demands of the field and to communicate in an analytical, understandable and convincing manner.
The student is able and willing to develop his/her skills in the Finnish language and communication as part of his/her professional competence.
Content
Students know how to
-interpret the professional texts in their own field as part of information literacy skills and use their skills in new, different situations (for instance, text analysis and summary)
-write factual, consistent and understandable texts (for instance, small scale studies, reports, essays, professional presentations using source material) and to give references to sources according to given instructions (the basics of research communication)
-use up-to-date tools as support for their own linguistic ability in proof-reading (central contents in correcting language and text)
-act in a professional way in the verbal communication situations in working life, and to prepare for diverse speaking situations in a purposeful way (i.e. with the help of situation analysis and analysis plan)
-express themselves clearly using visual aids and by using language appropriate to the situation
-assess their own communication skills (the language and structure of spoken and written language, factors affecting readability and understandability, the effectiveness of the message)and to give and receive constructive criticism
Materials
Oppimateriaali toimii itsenäisen opiskelun ja yhdessä oppimisen tukena. Materiaalia hyödynnetään oman oppimisen, tehtävien tekemisen sekä tiedonhankinnan apuna.
Materiaalit ovat saatavissa MOT-kirjoina:
- Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (tukea kielenhuollon tehtäviin ja raportointiin)
- Kirjoita kiinnostavasti (tukea kirjoittamiseen)
- Taitoa tekijälle, tehoa teksteihin. Opas tiedottavaan kirjoittamiseen (tukea tekstityötaitoihin)
- Asiantuntija viestii. Ajatuksesta vaikutukseen > luku Asiantuntija esiintyy (tukea esiintymistaitojen harjoitteluun ja asiantuntijaesityksen laatimiseen)
Lisäksi:
Turun AMK:n opinnäytetyön kirjoitusohjeet ja lähteidenkäytön ohjeet (tukea tutkielmatyyppisen kirjoittamisen perusteisiin)
Tuntimateriaalit (täydentävät ja tuovat eri näkökulmia käsiteltäviin viestinnän aiheisiin)
Oma tiedonhaku tehtäviä varten (yksilöllisesti valittu opiskelijan oman oppimistavoitteen mukaan; asiantuntijaesitykseen ja tehtäviin tarvittava lähdekirjallisuus)
Teaching methods
Tehtäväperustainen oppiminen perustuu lähiopetukseen, itsenäiseen etäopiskeluun, verkko-oppimiseen ja toiminnallisuuteen.
Pedagogic approaches and sustainable development
Toimintatapoina tehtävien kokoamiseen ovat opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus, verkkotehtävät, parityöskentely ja ryhmätyöskentely. Työelämälähtöisyys toteutuu haastattelutehtävässä ja asiantuntijaesitystehtävässä.
Student workload
3 op. = 80 tuntia opiskelijan työtä.
- lähitunnit, tuntitehtävät ja esitykset, 18 h.
- kurssimateriaaliin perehtyminen ja verkkoalusta-työskentely, 10 h.
- kielenhuoltomateriaalin opiskelu ja tehtävät, 8 h
- kirjalliset tehtävät, 20 h
- asiantuntijaesitys, 20 h
- viestijäkuva-tehtävä, 4 h
Evaluation methods and criteria
- Kirjalliset viestinnän tehtävät: 0 - 5
- Asiantuntijaesitys: 0 - 5.
Arviointi toteutetaan itsearviointina (omien viestintätaitojen kehittäminen), vertaisarviontina (asiantuntijaesityksen arviointi seminaarissa) sekä opettajan arviointina (tehtävät kokonaisuutena ja asiantuntijaesitys).
Failed (0)
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Further information
Opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle: 1 op sl. 2020 ja 2 op. kl. 2021
Opintojaksolla on C-kielitaitovaatimus. Edeltävyysehtoina on seuraavat opinnot:
- lukion äidinkieli ja kirjallisuus,
- ammatillisen koulutuksen äidinkieli ja viestintä tai
- vastaavat opinnot suomi toisena kielenä oppimäärinä.