Finnish Language and Communication (3 cr)
Code: 1001006-3127
General information
- Enrollment
-
01.08.2020 - 14.09.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
08.09.2020 - 03.11.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 45
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Työelämässä johdat työpaikan toimintaa. Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson suoritettuasi osaat
• toimia oman alasi vuorovaikutus- ja viestintätilanteissa
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan ammattikäytännöt
• arvioida ja kehittää omia viestintätaitojasi saamasi palautteen perusteella sekä antaa rakentavaa palautetta
• tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen esityksen hyödyntämällä hankkimaasi lähdeaineistoa
• toimia työelämän puheviestintätilanteissa
• tunnistaa yhteisöviestintään liittyvät tyylilliset näkökulmat.
Objective
The student is able to act in a purposeful way in communicating and interacting in working life situations. He/she is able to take into consideration the receiver, the situation and the demands of the field and to communicate in an analytical, understandable and convincing manner.
The student is able and willing to develop his/her skills in the Finnish language and communication as part of his/her professional competence.
Content
Students know how to
-interpret the professional texts in their own field as part of information literacy skills and use their skills in new, different situations (for instance, text analysis and summary)
-write factual, consistent and understandable texts (for instance, small scale studies, reports, essays, professional presentations using source material) and to give references to sources according to given instructions (the basics of research communication)
-use up-to-date tools as support for their own linguistic ability in proof-reading (central contents in correcting language and text)
-act in a professional way in the verbal communication situations in working life, and to prepare for diverse speaking situations in a purposeful way (i.e. with the help of situation analysis and analysis plan)
-express themselves clearly using visual aids and by using language appropriate to the situation
-assess their own communication skills (the language and structure of spoken and written language, factors affecting readability and understandability, the effectiveness of the message)and to give and receive constructive criticism
Materials
kirjallisuuslista oppimisalustassa
Teaching methods
Tehtäväperustainen oppiminen perustuu lähitapaamisiin, itsenäisen opiskelun etäjaksoihin, verkko-oppimiseen ja toiminnallisuuteen.
Exam schedules
Työ edistyy olemalla läsnä ja vuorovaikutuksessa tiimin kanssa. Opintojakso on tehtäväperusteinen eikä erillistä tenttiä järjestetä. Suoriudut opintojaksosta, kun kaikki sovitun aikataulun mukaisesti palautetut tehtäväsi on hyväksytty. Aseta tavoitteeksesi kunkin tehtävän ensimmäinen palautuspäivä.
Tehtävien palautuspäivät ovat oppimisalustassa.
Tehtäville on kolme palautuspäivää. Tehtävien palautuspäivät ovat oppimisalustassa.
II uusinta 30.11.2020
III uusinta 4.12.2020
Palauta tehtävät viimeistään viimeisenä palautuspäivänä. Mikäli tehtäväsi eivät ehdi siihen, suorituksesi hylätään ja osallistut seuraavaan toteutukseen. Muista tässä tapauksessa ilmoittautua uuteen toteutukseen ja varata kalenterista toteutukseen tarvittava työaika.
Pedagogic approaches and sustainable development
Tehtävät liittyvät omien taitojen ja työelämän kehittämiseen. Tehtävien tekemisen lisäksi opiskelet lähitapaamisissa ja verkossa sekä itsenäisesti että pienryhmissä. Asiantuntijaraportointia tuotetaan sulautettuna johtamisen ammattiopintoihin.
Completion alternatives
Mikäli sinulla on työelämästä aiempaa osaamista, osallistumisen lähitapaamisiin ja ryhmän työskentelyyn sekä oppimisalustatehtävien hyväksytyn suorittamisen asemesta voit suorittaa AHOT-ohjeistuksen mukaisesti.
Student workload
Ensimmäinen videointitehtävä palautetaan 21.9.2020 mennessä. Koska rakennusmestarina toimit työnjohtajana, sinun on osattava johtaa myös itseäsi: opintojaksolle osallistumisesi edellytyksenä on tehtävien tekeminen aikataulun mukaisesti; mikäli tämän tehtävän palautus ei onnistu aikataulussa, osallistumistasi opintojaksolle ei vahvisteta ja voit osallistua vasta vuoden kuluttua seuraavaan toteutukseen.
Opintojaksoon kuuluvat tehtävät on ohjeistettu oppimisalustassa.
Varaa tehtävien tekemiseen aikaa seuraavasti:
• omien tavoitteiden pohdinta 3 h
• raportoinnin valmistelu 15 h
• verkkotyöskentely 15 h
• aineistoon tutustuminen, keskusteluun osallistuminen ja oppimisen reflektointi 20 h
• vertaispalautetyöskentely 8 h
• perehtyminen viestinnän kirjallisuuteen 20 h
= 81 h, johon sisältyy lähitapaamisia 15 h
Evaluation methods and criteria
Arvosana muodostuu harjoitustehtävien, osallistumisaktiivisuuden, itsearvioinnin ja vertaispalautteen perusteella. Tehtävien arviointitaulukot ovat Optimassa.
Opintojakson aikana harjoitellaan taitoja, joita tarvitaan sekä opiskelussa että työelämässä. Lähiopetus arvioidaan vuorovaikutustilanteina, joissa aktiivisuus luetaan opiskelijan eduksi.
Kiitettävään arvosanaan edellytetään tehtävien palauttamista ensimmäiseen sovittuun palautuspäivään mennessä. Kun tähtäät kiitettävään suoritukseen, jaa osaamisesi ryhmässä ja tue toisten oppimista.
Failed (0)
Opiskelijan suoritus puuttuu tai se ei vastaa tehtävänantoa. Jokainen osasuoritus on suoritettava hyväksytysti.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
1
Opiskelija osaa osallistua yhteisön vuorovaikutustilanteisiin, vastaanottaa ja antaa palautetta.
Opiskelija osaa laatia viestejä annettujen ohjeiden ja mallin mukaan.
Opiskelija osaa hankkia ohjatusti tietoa ja käyttää sitä tuotoksissaan.
Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden ja toimintatapojen mukaisesti.
Assessment criteria, good (3-4)
3
Opiskelija osaa itsenäisesti arvioida omaa viestintäosaamistaan ja muodostaa viestinnällisiä kehittämistavoitteita osana ammatillista toimintaansa.
Opiskelija osaa kuunnella ja reagoida viesteihin oman alan tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija osaa perustella näkemyksensä.
Opiskelija osaa hankkia alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija osaa hyödyntää tehtävässä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija osaa noudattaa viestinnän eettisiä periaatteita.
Assessment criteria, excellent (5)
5
Opiskelija osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Opiskelija osaa ohjata, johtaa ja vaikuttaa kielellä. Opiskelija argumentoi taitavasti. Opiskelija osaa osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntemusta yhteisössä.
Opiskelija osaa hankkia tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija osaa käyttää kieltä omaperäisesti sekä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija osaa tukea muita viestintätilanteen osapuolia ja luoda rohkaisevan, luottamusta herättävän ja kannustavan viestinnän ilmapiirin.
Opiskelija osaa laatia tilanteenmukaisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle harkitusti ja tavoitteellisesti aikataulun mukaisesti.
Further information
Opintojakso edellyttää C-taitotason suomen kielen taitoa ja pienryhmätapaamisia yrityksissä.