Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation (1 op)
Toteutuksen tunnus: 100114-3122
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2020 - 13.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
31.08.2020 - 25.10.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- ruotsi
- Paikat
- 15 - 30
- Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso on tutkintoon kuuluva ruotsin kielen opintojakso PPROMS18 vuosikurssin opiskelijoille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alan terminologiaa.
Opintojakso alkaa viikolla 36 ja päättyy viikolla 45.
Tavoitteet
Opiskelija osaa kommunikoida suullisesti työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.
Sisältö
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään Optimassa olevaa materiaalia. Lisäksi opettajan oma materiaali sekä opiskelijoiden tuottama materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on sekä lähiopetusta ja itsenäistä opiskelua. Opiskelija oppii ruotsin kieltä osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen tekemällä suullisia ja kirjallisia pari- ja ryhmätehtäviä sekä tekemällä itsenäisesti sekä ohjatusti oppimistehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suullinen tentti kolmen hengen ryhmissä viikoilla 44-45 aikataulun mukaisesti.
Uusintatenttien ajankohdista sovitaan erikseen opettajan kanssa. Uusinnat syksyn 2020 aikana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso perustuu opiskelijakeskeisiin toimintatapoihin, jossa opiskelija itse aktiivisesti edistää omaa oppimistaan ja etsii itse aktiivisesti tietoa. Opintojakson oppimistehtävät pohjautuvat työelämän vaatimuksiin ja lähiopetuksessa keskitytään suulliseen viestintään ja tiedon jakamiseen. Digitaalisia oppimisvälineitä hyödynnetään. Itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely, parityöskentely, oman oppimisen reflektointi, vertaisarviointi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjallinen viestintä (2 op) ja suullinen viestintä (1 op) = 81 tuntia jakaantuu seuraavasti: Lähiopetus 21 tuntia, luennoille valmisteltavat tehtävät 21 tuntia, valmistautuminen kirjalliseen kokeeseen 12 tuntia, valmistautuminen suulliseen kokeeseen 3 tuntia, kirjallinen koe 2 tuntia, opintojakson oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti: itsensä esittely 2 tuntia, video-CV 6 tuntia, suullinen esitys 5 tuntia, työelämän viestintä (sähköposti sekä puhelintilanteet) 3 tuntia, alaan liittyvän kirjallisuuteen tutustuminen; artikkelin valinta ja referointi + sanalistan laatiminen 6 tuntia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (vähintään 75 % läsnäolo). Arviointi perustuu hyväksyttyihin kirjallisiin ja suullisiin tehtäviin opintojakson aikana sekä opintojakson aikana pidettävään kirjalliseen ja suulliseen lopputenttiin. Arviointi perustuu opettaja-, itse- ja vertaisarviointiin. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään Optimassa).
Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomio keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.
Lisätiedot
Edeltävyysehtona ruotsin kielen aiemmat opinnot joko lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa.
Opintojaksolla käytetään Optimassa olevaa työtilaa lähiopetuksen rinnalla.
Palaute kerätään opintojakson aikana ja siitä keskustellaan opintojakson lopussa.
Etäopetus toteutetaan Teamsin kautta.