Skip to main content

History and Philosophy of Art (5 cr)

Code: 2021098-3003

General information


Enrollment
18.05.2020 - 31.10.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.10.2020 - 31.07.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Fine Arts
Teachers
Ulla Seppälä-Kaven
Henna-Riikka Halonen
Ismo Luukkonen
Course
2021098
No reservations found for realization 2021098-3003!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kurssi koostuu kahdesta osasta: Kuvataiteen historia sekä taiteen filosofia.
- - -
Kuvataide:
Maanantaisin
- - -
Johdanto, esihistoria, Egypti, Mesopotamia
Aigeia, Kreikka, Rooma, Bysantti
Keskiaika, renessanssi
Renessanssi, barokki
1700- ja 1800-luvut
1800-luvulta eteenpäin
1900-luvulta eteenpäin
Opiskelijoiden esitykset
Opiskelijoiden esitykset
Tentti / essee
- - -
Taiteen filosofia:
Kevät 2021: 12.4-24.5. 2021 (7 opetuskertaa): Henna-Riikka Halonen

-taidefilosofian tekstien tekstien ja lähilukua käsittelyä ryhmässä.
-ryhmätyötä (annetaan luennoilla)

Lähiluemme kurssilla yhteensä 7 taidefilosofista tekstiä. Alustus pienryhmissä.
-Alva Noe, Omituisia Työkaluja, Taide ja ihmisluonto (luetaan ensimmäiseksi kerraksi)
Alustetaan pienryhmissä:
-Roland Barthes: Tekijän kuolema
-Hans-Georg Gadamer, Leikki
-Arthur Danto: Taidemaailma
-Aino-Kaisa Koistinen ja Sanna Karkulehto: Kohti planetaarista tuntua
-Jacques Ranciere,Vapautunut katsoja
-Katve-Kaisa Kontturi: Molekulaarinen Taidehistoria



12.4 klo.13-16: Johdanto: Taiteen ja filosofian suhteesta, Tieteen ja taiteen suhteesta. Alva Noen tekstistä keskustelua. Pienryhmätyöskentelyä.

19.4 klo.13-16: Barthesin tekstistä keskustelua. Luento:Taide ja leikki: Hans Georg Gadamer jne.

26.4: Gadamerin tekstistä keskustelua, Luento:Taidemaailma: Arthur Danto ja George Dickie
3.5: Danton tekstistä keskustelua, Luento: Taide ja kieli: Jacques Derrida, Helene Cixous
10.5: tekstistä keskustelua, Luento: Vapautunut katsoja: Jacques Ranciere
17.5: Rancieren tekstistä keskustelua. Luento: Ympäristö ja Taide.
24.5: Kontturin tekstistä keskustelua. Kokoava luentokerta


Ohjeet: Päättäkää kuinka kukin tuo osuutensa esiin ryhmässä. Kokoontukaa pienryhminä zoomissa tai kommunikoikaa jotain muuta kautta hyvissä ajoin ennen esittelyä. Tehkää muistiinpanoja tekstistä ja miettikää sen suhdetta omaan taiteelliseen praktiikkaanne ja vallitsevaan nykyhetkeen. Voitte tuoda esille esimerkkejä taiteesta tai yhteiskunnasta tai jostain muusta. Voitte näyttää myös kuvia tai videonpätkiä.
Esittelyn pituus yht.n.1h ryhmä+keskustelu.
Huom! Kaikkien tulee lukea kaikki tekstit ja olla valmiita keskustelemaan niistä.

Objective

The students will be able to
• gain an overview of the history of Western art as well as art research and interpretation
• incorporate historical traditions, themes and phenomena in art in their own work.
• name and apply the basic concepts of art philosophy.
• apply different modes of art discourse in their own work.

Content

• History of Western Art The students will be introduced to the development and main themes and phenomena in Western art.
• Introduction to Philosophy of Art. The students will learn about philosophical discourse on art and its interpretation.

Materials

Honour-Fleming: Taiteen historia ja tai muut alan julkaisut, artikkelit,
Oppimisalustassa julkaistu materiaali.

Teaching methods

Kuvataide: luennot, yksilö- ja ryhmätyöt, galleria-/museokäynti

Exam schedules

Tentti tai essee

Pedagogic approaches and sustainable development

Kuvataide: itseoppiminen, itsereflektointi, vertaisarviointi

Completion alternatives

Kuvataide: essee 20 sivua + kuvat, museo- tai galleriakäynti ja siitä tehtävä raportti.

Student workload

Kuvataide:
1. Yksilötyö: Museo- tai galleriakäynti, 1-2 sivun raportti valitusta näyttelystä (teksti ja mahdolliset kuvat)
2. Ryhmätyö:PP-esitys 15-20min. (työskentely 2-3 opisk. / ryhmä) valitusta aiheesta
- esitykset kontaktitunneilla
3. a.Tentti tai
b. essee
- omavalintainen aihe
- vähintään 4-5 sivua tekstiä + kuvat (kuvat ovat pakollisia ja tukevat tekstiä), fontti 12, riviväli 1,5, vähintään 4 eri lähdettä, joista oltava 2 kirjaa
- johdanto - käsittelyosa - yhteenveto (omia mielipiteitä mukaan) - lähdeluettelo
- tekstissä ja kuvien kohdalle oltava lähdeviitteet

Evaluation methods and criteria

Kuvataide
- raportti: informatiivisuus
- essee: informatiivisuus, monipuolinen lähteiden käyttö, perehtyminen aiheeseen
- tentti: kuvatunnistus sekä 2 esseekysymystä
- itse- ja vertaisarviointi

Failed (0)

Ei osallistumista kontaktitunneille, ei suorituksia.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Kuvataide:
Tuntee osittain aihealueeseen liittyviä keskeisimpiä aikakausia, taiteilijoita ja heidän töitään,
osallistuu osalle kontaktitunteja, suorittaa tehtävät osittain annettujen ohjeiden mukaan sekä palauttaa tehtävät palautusajan jälkeen, tenttisuoritus osoittaa aihealueeseen liittyvää tuntemusta, mutta ei hallitse kokonaisuuksia

Assessment criteria, good (3-4)

Kuvataide:
Hallitsee osittain aihealueeseen liittyviä kokonaisuuksia, hyvä tiedonhankinta.
Osallistuu kontaktitunneille, suorittaa tehtävät ohjeiden mukaan sekä palauttaa tehtävät ajoissa, tenttisuoritus osoittaa aihealueen osittaista hallitsemista

Assessment criteria, excellent (5)

Kuvataide:
Hallitsee kokonaisuuksia, erinomainen tiedonhankinta ja erilaisten osa-alueiden yhdistely, omien mielipiteiden esittäminen.
Osallistuu aktiivisesti kontaktitunneille, suorittaa tehtävät täysin ohjeiden mukaan käyttäen monipuolisesti lähteitä ja osaa esittää näkemyksiään sekä palauttaa tehtävät ajoissa, tenttisuoritus osoittaa aihealueen hallitsemista

Go back to top of page