Skip to main content

Starting up a Business (10 cr)

Code: 3011668-3005

General information


Enrollment
01.07.2020 - 11.12.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
31.08.2020 - 03.01.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Kai Schleutker
Maria Välivirta Havia
Päivi Killström
Groups
PLIITS19BA
PLIITS19BA
Course
3011668
No reservations found for realization 3011668-3005!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Yrittäjän roolin omaksuminen ja innovatiivinen liiketoiminta.
Osuuskuntalakiin ja sidosryhmiin perehtyminen ja muihin ok-perustamiseen tai haltuunottoon vaadittaviin dokumentteihin perehtyminen.
Osuuskunnan perustaminen ja liiketoiminnan käynnistäminen.
Henkilökohtaisen oppimisportfolion tekeminen ja ohjauskeskustelut valmentajan kanssa
Yksilötaso: Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan tavoitteita. Opiskelija huolehtii omalta osaltaan positiivisen tiimihengen luomisesta ja säilymisestä.
Hän laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 4 kirjaa tai vastaavaa materiaalia. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Opiskelija osallistuu treeneihin/lukupiireihin kahdesti viikossa. Poissaolo korvataan osallistumalla toisen tiimin treeneihin.
Opiskelija laatii oppimissopimuksen (osaamislausekkeet) ja käy valmentajan kanssa kehityskeskusteluja. Opiskelija pitää päiväkirjaa tekemisistään, ja kokoaa portfoliota töistään. Opiskelija osaa hyödyntää motorolaa oppimisessaan.
Tiimitaso:
Yritystoiminnassa perustetaan/otetaan haltuun yritys (Osuuskunta) ja kehitetään yritystä aktiivisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelijat luovat liiketoiminnan ja yrityksen käytännöt. Opiskelijat toteuttavat erilaista liiketoimintaa mm. asiakasprojektien ja oman liiketoiminnan muodossa. Liiketoiminta ja projektit kehittyvät nousujohteisesti. Toimintaa kehitetään ammattimaisesti, suunnittelu, seuranta ja laadunhallinta huomioon ottaen.
Opiskelija aloittaa yhdessä tiiminsä kanssa osuuskuntatoiminnan ja osallistuu omassa roolissaan yrityksen toimintaan ja kehittämiseen. Tiimi asettaa itselleen liikevaihtotavoitteen ja sopii tehtävät, joiden avulla kukin tiimissä toimii tavoitteen suuntaisesti.
Opiskelijoilla voi olla toiminnassaan eri tavoitteita ja eri rooleja. Opiskelijayrittäjä oppii ymmärtämään vaihtelevat roolinsa omistajana, hallituksessa, johtajana ja tiimiyrittäjänä.
Apuvalmentajat ovat mukana tilaisuuksissa ja yrityksen arjen pyörittämisen apuna.
Opiskelija osallistuu lukupiireihin ja jakaa tiimille hankkimaansa tietoa.
Opiskelijat ovat vastuussa 2 kertaa viikossa pidettävien treenien valmistelusta ja vetämisestä. Treenit voidaan järjestää myös BA:n ulkopuolella ja vierailijoita voidaan pyytää tiimin ulkopuolelta. Treenit ovat aktiivista tiedonrakentamista, jossa jokainen tuottaa lisäarvoa omalla panoksellaan.
Opiskelija hyödyntää motorolaa oppimisessaan.
Oppimissopimuksen tulee sisältää tiimin tavoitteita. Tiimi tukee jäsentensä tavoitteita.
Verkostot:
Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.

Objective

Having completed the course the student
- acknowldges the strengths and development areas as individual and as team member and can use these resources in business
- can act in a productive way in different roles
- knows ad can take care of the practical issues about business
- can act in the proper business environment according to legal restrictions and common practices
- makes contacts and builds a network.
Making the company brand.

Content

Adapting the role of an entrepreneur and the adaptive business. Getting familiar with Co-operative legislation and other relevant documentation as well as the interest groups. Starting and running Co-operative operations. Drafting a personal learning portfolio. Development discussions with the coach. Instructed group working.

Materials

Yrityksen perustamiseen ja liiketoiminnan käynnistämiseen liittyvät materiaalit
Johannes Partanen: Tiimiyrittäjän ja tiimivalmentajan Parhaat kirjat
Hallitustyön materiaalit
Opiskelijat etsivät aktiivisesti toteutuksessa tarvittavaa tietoa

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.
Yritystoiminnan käynnistämisessä opiskelija tutustuu yrityspalveluihin (mm. Potkuri ja SparkUp), kokouskäytäntöihin, yrityksen perustamistyökaluihin ja aloittavan yrittäjän oppaisiin, viestinnän työkaluihin ja tiimityön työkaluihin.

Exam schedules

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa. Oppiminen ja tuotokset esitetään portfoliossa:
- oppimissopimus
- projekteissa tehdyt tuotokset
- saadut palautteet
- kirjareflektiot ja muut tiedon hankintaan liittyvät reflektiot (luennot, vierailut, ym)
- oppimisen reflektointia
- muut asiat, joiden opiskelija arvelee vaikuttavan arviointiin

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä. Osuuskunta hankkii aktiivisesti asiakkaita ja verkostoituu monipuolisesti elinkeinoelämän kumppaneiden kanssa. Tiimi on tärkeä oppimisen yksikkö ja vastuu oppimisesta on kaikilla tiimin jäsenillä. Valmentaja tukee tiimiä ja sen jäseniä oppimaan ja kehittymään. Olennainen osa oppimista on palautteen hyödyntäminen asiakkailta, projektiryhmältä sekä valmentajilta. Opiskelija reflektoi myös itse tekemistään ja oppimistaan.

Completion alternatives

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Student workload

Yritystoiminta ja oppisen työkalut nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostakin syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella. Tehdyt tuotokset esitetään portfoliossa.

Evaluation methods and criteria

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa. Portfolion laadukkuus vaikuttaa arviointiin. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.

Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!

Failed (0)

Hyväksytyn suoritukset kriteerit eivät täyty. Opintojaksossa vaadittava työmäärä ei täyty.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija/ryhmä toimii jokseenkin itsenäisesti. Opiskelija tekee töitä projektien ja oppimisen eteen ohjatusti ja muiden apuun tukeutuen.
Edistyminen oppimisen ja tekemisen suhteen on tyydyttävää tasoa.
Työssä ja tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista soveltamista.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Opiskelija/ryhmä edistyvät oppimisessa ja tekemisessä.
Työssä ja tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä ja tukee yhteistä tiedon rakentamista.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.

Go back to top of page