Skip to main content

Assessment and Measurement of Health Related Fitness and Physiotherapy for Supporting the Health and Functional Ability of Clients at Different Ages (5 cr)

Code: TH00BU27-3001

General information


Enrollment
02.07.2020 - 09.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Anu Granberg
Afrisa Kapella
FT1 Virtuaalihenkilö7
Pirjo Pennanen
Scheduling groups
PFYSIS20A (Size: 30 . Open UAS : 0.)
PFYSIS20B (Size: 30 . Open UAS : 0.)
PFYSIS20A1 (Size: 30 . Open UAS : 0.)
PFYSIS20A2 (Size: 30 . Open UAS : 0.)
PFYSIS20B1 (Size: 30 . Open UAS : 0.)
PFYSIS20B2 (Size: 30 . Open UAS : 0.)
Small groups
PFYSIS20A
PFYSIS20B
PFYSIS20A1
PFYSIS20A2
PFYSIS20B1
PFYSIS20B2
Course
TH00BU27

realization.id

19803

realization.code

TH00BU27-3001

realization.startDate

01.08.2020

realization.endDate

31.12.2020

realization.enrollmentStart

02.07.2020

realization.enrollmentEnd

09.09.2020

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

Assessment and Measurement of Health Related Fitness and Physiotherapy for Supporting the Health and Functional Ability of Clients at Different Ages

Content

Examination and documentation in physiotherapy: observation, interviewing, palpation and measurement, principles of reliable measurement and testing, factors affecting realibility

Muscle strength and its subareas, the principles of measuring and exercising muscle strength, RM, the principles of measuring and exercising muscle elasticity, the principles of measuring and exercising aerobic condition.

Objective

The student is able to
• explain the means of physiotherapeutic examination and the factors affecting their reliable use,
• explain the phenomena of muscle strength, aerobic condition, flexibility and elasticity,
• name factors affecting on muscle strength, aerobic condition, flexibility and elasticity,
• examine muscle strength, aerobic condition and elasticity reliably from the health point of view as well as draw up conclusions and form goals based on examination,
• apply the principles of exercising muscle strength, aerobic condition and elasticity for promoting well-being and health taking into account clients’ resources,
• indentify the significance of client’s recovery as a part of exercising health related condition.

Evaluation methods and criteria

Syksyllä 2020 opintojakson arviointi muodostuu:
- yksilöllisesti tehdystä käytännön kokeesta joka arvioidaan numeerisesti hylätty - 1-5
- Voiman ja venyvyyden harjoittamisen case -ryhmätehtävästä; arviointi hyväksytty - hylätty
- Ikääntyneiden testaaminen, ryhmätehtävä: arviointi hyväksytty - hylätty

Evaluation scale

H-5

Teaching methods

Opintojaksolla hyödynnetään monimuotoisesti erilaisia oppimismenetelmiä. Peruslogiikkana on, että opiskelija valmistautuu itsenäisesti jokaiseen tapaamiseen opiskelemalla materiaalia, pohtimalla annettuja tehtäviä jne.
Tapaamiset ovat tekemiseen painottuvia, mutta mukana on myös jonkin verran luento -tyyppistä opiskelua. Tapaamisten jälkeen opiskelija kertaa / harjoittelee asioita erilaisten oppimistehtävien avulla. Oppimistehtävät voivat olla käytännön tekemiseen liittyviä harjoituksia ja/ tai kirjallisia tuotoksia.
Poissaoloista ja niihin liittyvistä oppimistehtävistä sovitaan erikseen opettajan kanssa. Lähtökohtaisesti tapaamisiin osallistutaan.

Materials

*Taulaniemi A. & Suni J. (Toim.) 2012. Terveyskunnon testaus. 1. Painos.
- Luku 5. Liikehallintakyky, .s 96-127
- Luku 6.1 Notkeus fysiologisena ilmiönä, s. 128-138
- Luku 7 Tuki- ja liikuntaelimistön lihasvoima, s. 160-204


*Keskinen K., Häkkinen K. & Kallinen M. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen - Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille.
- Luku 3.2.4 Epäsuorat testit, s. 118-130
- Luku 3.3. Hermolihasjärjestelmä, s. 168-182 ja 189-196

*Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2012/2018. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 7. Painos.
- Chapter 1 Therapeutic exercise, foundational concepts, s. 1-27
- Chapter 4 Stretching.., s. 72-100
- Chapter 6. Resistance Exercise.., s. 157-198
- Chapter 7. Principles of aerobic exercise, s. 246–263


?*Langinkoski A. & Lappalainen J. 2016. Liikuntafysiologian perusteet. 1. painos.
Kappale 8. Aerobinen harjoittelu s. 119–143
Kappale 12. Progressiivisuus s. 173-182

*Suni ym. 2010. Kuntoa terveydeksi: Aikuisten ALPHA-FIT terveyskuntotestistö 18-69-vuotiaille - Testaajan opas.

*UKK-instituutin verkkosivut

*Muu materiaali Its Learningista.

Content scheduling

Opintojakso jakautuu kahteen osaan. 5op toteutuu syksyllä 2020 ja 2 op keväällä 2021. Syksyn osiossa opiskellaan opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaiset asiat. Kevään toteutus on harjoittelua, jossa opintojaksolla opittuja asioita harjoitellaan asiakastyössä.

Syksyn toteutussuunnitelma: HUOM! Alustava, täydentyy vielä.

Vko 36: 2h: Orientaatio + Terveyskunnon mittaaminen osana fysioterapeuttista tutkimista / Keskusteleva luento (A+B) / Afrisa
2h: Terveyskunnon osatekijät
2h: Voima ja venyvyys osana terveyskunnon ilmiötä / Keskusteleva luento / Afrisa
Vko 37: 2h Voima ja venyvyys osana terveyskunnon ilmiötä / Keskusteleva luento / Afrisa
4h: Yleiskestävyys osana terveyskunnon ilmiötä / Keskusteleva luento / Afrisa
Vko 38: 2h: Mittaaminen, testaaminen ja arviointi / Keskusteleva luento / Afrisa
Vko 40: 2h Voiman arviointi ja mittaaminen / Kupittaan urheiluhalli / (A ja B eriks) / Afrisa
Vko 41: 2h Johtopäätösten tekeminen ja tavoitteiden asettaminen /Afrisa
Vko 43: 4h Terveyskunnon testaaminen: Alpha-fit käytännön harjoittelu / (A ja B eriks) / Afrisa
Vko 44: 4h Polkupyöräergometritesti + Alfafit + case / Harjoitus (Liilab) / (A pienryhmissä) / Afrisa
Vko 45: 4h Polkupyöräergometritesti + Alfafit + case / Harjoitus (Liilab) / (B pienryhmissä) / Afrisa
vko 45: 2h Liikehallinta terveyskunnon osa-alueena. Ikääntyneet: testaaminen ja kaatumisen ehkäisy. Keskusteleva lähiopetus. (A + B ryhmät yhdessä) /AG Tutustu ennen ensi viikon simulaatioita Ikinä -oppaasta sovittuun materiaaliin ja testiohjeisiin.
vko 46: 4h Testaamisen käytännön harjoittelu (ikääntyneiden testejä: TUG, SPPB) (A ja B eriks.) /AG
Tämän simulaation jälkeen videoitava käytännön tehtävänä pienryhmissä: ikääntyneen testaustilanne.
Vko 47: 2h Palautuminen. Kuormittumisen ja palautumisen tasapaino. Firstbeat -mittari välineenä, case-esimerkin tulkinta. Keskusteleva lähiopetus. /AG
4h Voiman ja venyvyyden harjoittaminen-case / Harjoitus / (A ja B eriks) / Afrisa
Vko 48: 4h voiman ja venyvyyden harjoittaminen-case / Harjoitus / (A ja B eriks) / Afrisa
Vko 49: 2h Ikääntyneen testaus -videotehtävien purku ja reflektointi (A ja B -ryhmät erikseen). /AG
4h Käytännön koe / (A ja B -ryhmät erikseen) / Afrisa
Vko 50: 2h Kliininen päättely ja yhteenveto ( luento) / Afrisa

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

1

realization.maxSeats

50

Number of ECTS credits allocated

5

Virtual portion

1

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.learningUnitId

15385

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.levelId

15385

courseUnit.learningUnitGroupCode

15385

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22602

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Go back to top of page