Siirry suoraan sisältöön

Improvisaatio ja kompositio 1 (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2011362-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.08.2020 - 31.10.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 7
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettajat
Heidi Alppirinne
Opintojakso
2011362
Toteutukselle 2011362-3003 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Improvisaation ja komposition opintokokonaisuuden ensimmäinen osa toteutetaan opintojen ensimmäisenä syyslukukautena. Kontaktitunnit annetun työohjelman mukaan.
Jakso koostuu erilaisista fyysisistä improvisaatio- ja kompositioharjoitteista.

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija osaa rakentaa ja toteuttaa sujuvasti liikkeellisiä ratkaisuja niin soolo- kuin ryhmätilanteisiin kontaktissa ympäristöönsä ja toisiin liikkujiin.
Opiskelija osaa suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja. Opiskelijan liikkeen kehittelyä ja muuntelua leimaa helppous ja sujuvuus.
Opiskelija osaa analysoida tuottamaansa ja näkemäänsä liikemateriaalia ja keskustella siitä rakentavasti.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ryhmätilanteissa.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään liikeilmaisullisissa taidoissa.

Sisältö

Improvisaation ja komposition käytännön harjoitukset, harjoitustyöt, demot ja itsenäiset oppimistehtävät.
Opetus toteutetaan ryhmäopetuksena.
Opintokokonaisuus etenee läpi opintojen kuudessa osassa: improvisaatio ja kompositio 1 – 6.
Opintokokonaisuus kytkeytyy koreografiseen harjoitteluun.

Oppimateriaalit

Jyrkkä, H. (toim.). 2005. Tanssintekijät - 35 näkökulmaa koreografin työhön. Helsinki: STTL & Teatterikorkeakoulu

Opetusmenetelmät

Lähioppiminen, fyysiset liiketehtävät, kirjallisuus, kirjoittaminen, vertaispalaute, keskustelut.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, liiketehtävät, käännetty luokkahuone, kirjallisuus, vertaispalaute, keskustelut. Opetus pohjautuu ajatukseen opiskelijasta luovana ja aktiivisena liikkeen tuottajana ja muokkaajana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Liikkeelliset oppimistehtävät annetaan lähiopetustunneilla.
Opiskelijan työn mitoitus:
81h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta on 27 x 90min. Loput työajasta on varattu jaksolla annettujen tehtävien tekemiseen, 3. vuosikurssin ryhmäkoreografiaprosessin välinäyttöön, esityksiin ja purkukeskusteluun osallistumiseen sekä oman työn reflektointiin.
------------
Kirjallinen tehtävä:
Lue teoksesta Jyrkkä, H. (toim.) 2005. Tanssintekijät – 35 näkökulmaa koreografin työhön. Helsinki: STTL & Teatterikorkeakoulu sivut: 8-20, 91-110, 137-146, 167-181, 213-221 ja 233-242.
Kirjoita pohtiva essee, jossa käsittelet jokaisen lukualueeseen kuuluvan koreografin näkemyksiä työstään. Pohdi ja kirjoita, miten voit kiinnittää omat ajatuksesi tanssista ja tanssin tekemisestä kirjoittajan kirjoittamaan tai miksi et voi. Avaa myös sitä, mitä ajatuksia koreografin kirjoittama herätti sinussa.
Työn laajuus 6-8 tekstisivua + lähdeluettelo. Kirjoita jokaisesta koreografista n. yhden sivun verran. Käytä lukemaasi lähteenä ja merkitse lähdeviitteet tekstiin. Otsikoi työsi ja käytä väliotsikoita.
Palauta työsi Itslearning alustalle Improvisaatio ja kompositio 1 –kansion palautuslaatikkoon viimeistään 1.12.2020. Valmistaudu keskustelemaan lukualueesta ja kirjoittamastasi syyslukukauden viimeisellä kontaktitunnilla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suorittaminen sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suorittaminen sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Lisätiedot

Palaute on luonteva osa kontaktitunteja. Opiskelijoita kannustetaan palautteen antamiseen opintojakson aikana ja sen päätyttyä. Erillinen palautekeskustelu opintojakson toteutumisesta ryhmän ja vastuuopettajan kesken viimeisellä kontaktitunnilla.

Siirry alkuun