Skip to main content

Jazz Dance IIIb (3 cr)

Code: 2011353-3003

General information


Enrollment
02.12.2020 - 31.01.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.01.2021 - 30.05.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
8 - 8
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts, Dance Teacher
Teachers
Katja Korpi
Course
2011353
No reservations found for realization 2011353-3003!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Syventävän vaiheen opinnoissa, kolmantena ja neljäntenä opiskeluvuotena, syvennytään omaan työskentelyyn tutkimuksellisella ja ammattimaisella otteella ja etsitään omaa polkua taidetanssin tulevana opettajana. Tanssiteknisten asioiden erittely ja yksityiskohtainen opettaminen on koulutuksessa keskiössä. Opiskelijalta vaaditaan analyyttistä ja pitkäjänteistä otetta opiskelussa, jotta hän pystyy siirtämään oppimansa työelämään. Pyrkimyksenä on myös oppia näkemään liikkeen ulkokohtaisuuden sijaan jazztanssin liikekielen harjoittaminen ja tanssiminen ”sisältä ulospäin”, omista kehollisista lähtökohdista, tapahtuvana oppimisprosessina. Opiskelijaa ohjataan kohti ammattimaista ja vastuullista työskentelyä. Opiskelijan vastuulla on löytää oma sisäinen motivaatio opiskella, ottaa vastuu omasta oppimisestaan ja ryhmän työilmapiiristä, tutkia, analysoida ja syventää osaamistaan, sekä haastaa itseään niin henkisesti kuin fyysisestikin.
-
Jazztanssin tuntityöskentely koostuu tanssitekniikkaharjoitteista, improvisaatiosta, kompositioista ja jazztanssin repertuaarista. Tavoitteena on syventää jazztanssin tieto-taitoa tanssitekniikan, oman ilmaisun, kehon linjauksien, tanssillisuuden ja musikaalisuuden suhteen, oppia analysoimaan omaa tekemistä yksityiskohtaisesti ja opetella näkemään tekniikkasarjat oman ilmaisun väylänä. Tärkeänä osana tunteja on tanssin ja musiikin yhteys ja yhteyden hyödyntäminen osana omaa ilmaisua.

Analyyttinen työskentely ja itsereflektio läpi leikkaavat koko neljän vuoden opintokokonaisuudeen. Kaikkien opintojen tavoitteena on kehittää taidetanssijuutta ja opettajuutta sekä omaa ammatti-identiteettiä.

Jazztanssin IIIb -opintojakso toteutetaan kolmannen vuoden syksyllä lähiopetuksena. Kontaktiopetus järjestetään työohjelmassa merkittyjen tuntien puitteissa.

Objective

Opiskelija saavuttaa jazztanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään jazztanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.

Content

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.

Materials

Opintojakson oppimateriaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, repertuaarista, improvisaatioharjoituksista, opiskelijoiden luomasta liikemateriaalista.

Teaching methods

Opetus on lähiopetusta.

Exam schedules

-

Pedagogic approaches and sustainable development

Jazztanssin -opintojakso järjestetään lähiopetuksena tanssisalissa, työelämää vastaavissa olosuhteissa. Lähiopetus tapahtuu yhteistyössä ja yhteisopettajuudessa muusikon kanssa. Kansainavälisyysoppiminen toteutuu osittain englanninkielisenä opetuksena. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, yksilöllistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyötä, oman liikemateriaalin tuottamista ja opettamista, vertaispalautetta, itsereflektointia ja itsearviointia. Kevätlukukauden päätteeksi jokainen opiskelija saa henkilökohtaisen palautteen.

Completion alternatives

-

Student workload

Opintojakso sisältää 81h opiskelijan työtä ja koostuu kontaktiopetuksesta,henkilökohtaisesta työskentelystä, itsearvioinnista ja palautteesta.

Evaluation methods and criteria

Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.

Failed (0)

Hylätty (0)
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija:
• soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
• hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita
• käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä ja –välineitä sujuvasti taiteellisessa ja pedagogisessa toiminnassaan
• tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
• asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimii niiden mukaisesti
• osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin
• osaa toimia vastuullisesti ammattikentän käytäntöjen mukaan

Assessment criteria, good (3-4)

Arviointikriteerit arvosanalle 3.
Opiskelija:
• kykenee itsenäiseen ja suunnitelmalliseen työskentelyyn
• osoittaa hallitsevansa alansa tieto- ja taitoperustan
• yhdistää ja soveltaa aiemmin opittua luovasti työskentelyssään
• analysoi, itsearvioi ja kehittää taidollista, taiteellista ja kasvatuksellista ammatillista osaamistaan
• kehittää omia ja muiden ideoita syvällisemmiksi ja etsii uusia näkökulmia tuttuihin asioihin
• kykenee ottamaan huomioon työryhmän jäsenten eri näkökulmat ja viemään työskentelyä kohti yhteistä päämäärää
• kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• tunnistaa työelämän nykyiset ja tulevat vaatimukset ja kehittää omaa osaamistaan niiden suuntaisesti

Assessment criteria, excellent (5)

Arviointikriteerit arvosanalle 5.
Opiskelija:
• hallitsee laajat esittävän taiteen tiedot ja taidot ja soveltaa niitä luovasti taiteellisessa ja taidekasvatuksellisessa toiminnassaan
• työskentelee ammattimaisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä
• analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
• analysoi työelämän käytäntöjä ja edistää taiteenalansa kehitystä
• toimii tavoitteellisesti ja rakentavasti erilaisista toimijoista koostuneessa moniammatillisessa ryhmässä
• toimii vastuullisesti ja kehittävästi toimintaympäristön edellytykset ja resurssit huomioon ottaen

Further information

Poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty.

Go back to top of page