Skip to main content

Teaching Jazz Dance (3 cr)

Code: 2011373-3002

General information


Enrollment
02.12.2019 - 29.02.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
06.01.2020 - 29.05.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Teaching languages
Finnish
Teachers
Katja Korpi
Course
2011373
No reservations found for realization 2011373-3002!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Sisältö ja ajoitus:
Jazztanssin opettamisen opinto-osa toteutetaan opintojen kolmannen vuoden kevätlukukaudella. Kurssi koostuu keskustelevista luennoista, oppimistehtävistä ja opetuslaboratoriotunneista. Opiskelija perehtyy Taiteen perusopetuksen laajanoppimäärän opetussuunnitelman perusteisiin 2017, jazztanssin opetussuunnitelmaan ja opintojakson muuhun kirjallisuuteen. Kirjallisuuden, luentojen ja keskusteluiden kautta opiskelija alkaa hahmottaa tanssinopettajan työn moninaisuutta. Tanssinopettajan työ kietoutuu tanssitekniikan opettamisen lisäksi vuorovaikutustaitojen, motivaation, ravitsemuksen, unen, kehotietousuuden, itsetunnon, tunnetaitojen, oman ilmaisun, ryhmädynamiikan ja oheisharjoittelun ympärille.
Jazztanssin osalta opiskelija perehtyy jazztanssin perinteisiin, käsitteistöön ja tanssitekniikkaan, liikekieleen ja liikelaatuihin. Opiskelija oppii analysoimaan jazztanssituntien sisältöjä ja teemoja, sekä tuntirakennetta. Opiskelija opettelee analysoimaan eri tasoille sopivaa liikemateriaalia ja tanssisarjoja. Opiskelija rakentaa I vsk:n tanssinopettajaopiskelijoille soveltuvan jazztanssitunnin, joka sisältää jazztanssin tuntirakenteen mukaisia tanssiteknisiä, rytmisiä, tilassa ja eri tasoissa liikkuvia sarjoja. Tanssitunnin liikekieli ja liikelaadut ovat perinteiseen jazztanssiin pohjautuvia. Opiskelija opettaa tanssinopettajaopiskelijoille suunnittelemansa tunnin käyttäen kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa opetustunneilla. Erityistä huomiota kiinnitetään työskentelyyn muusikon kanssa sekä kykyyn jäsentää ja rytmittää liikettä puheen, laskujen ja scattauksen (scat singing) keinoin.

Objective

Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.

Content

Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Materials

Opettajan antama liikemateriaali, taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma, keskustelut, opiskelijoiden oma liikemateriaali.

Teaching methods

Lähioppiminen, oppimistehtävät, keskustelut, vertaisoppiminen, ryhmätyö.

Exam schedules

-

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähiopetus, tehtäväperusteisuus, keskustelut.

Completion alternatives

-

Student workload

Jazztanssin opettamisen opinto-osa on laajuudeltaan 3 op, eli 81 h opiskelijan työtä. Kontaktiopetus 26 h (13 x 90min), opetuslaboratoriotunnit 14 h (7 x 90min) ja palautteet 7 h. Loput työajasta on varattu opetuslaboratoriotuntien suunnitteluun ja valmisteluun, oppimistehtävien tekemiseen ja oman työn reflektointiin.
Opetuslaboratoriotunnit (90min) ja palautteiden kirjaaminen:
Koko opiskelijaryhmä seuraa opetusharjoittelua ja jokainen seuraaja laatii kirjallisen palautteen tunnin opettaneelle opiskelijalle. Tunnin opettanut opiskelija kirjoittaa noin 700-1000 sanan pituisen reflektion opetuksestaan, palautteesta ja antaa itselleen perustellun arvosanan tunnista asteikolla 1-5.

Evaluation methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, oppimistehtävien ja harjoitusten hyväksytty suorittaminen. Annettujen tehtävien suorittaminen määräajassa ja vaaditussa laajuudessa. Opetuksen toteuttaminen vastuullisella asenteella ja aktiivinen osallistuminen palautekeskusteluihin.
Opettajan tekemä arviointi, itsearviointi.

Failed (0)

Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Further information

-

Go back to top of page