Dance and movement expression 1a (2 cr)
Code: 2011437-3004
General information
- Enrollment
- 20.08.2020 - 30.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.09.2020 - 18.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 8 - 15
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts
- Teachers
- Minna Karesluoto
- Course
- 2011437
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Yleiset tarkemmat tavoitteet baletin tekniikkaopinto-osuudessa:
- omaa kehollisuutta kokevan, tutkivan, ymmärtävän ja hyväksyvän asenteen etsiminen ja löytäminen
- oman optimaalisen kehon asennon, ryhdin ja linjauksen hahmottaminen ja hallinta (keskustan tuki, lonkkanivelen ja olkapään tuki, lapatuki, luotisuoralinja, painopiste, jalkapohja, symmetria, taloudellinen, turvallinen ja esteettinen asennon ja liikkeiden hallinta)
- jalkojen rotaation ymmärtäminen ja jalkojen ulko/ aukikiertoon vaikuttavien lihasten vahvistuminen
- työskentely jalkojen omassa aukikierrossa
- keskustan tuen/ kannatuksen ymmärtäminen ja keskustan tukilihasten vahvistuminen (lantion pohjan lihakset, poikittainen vatsalihas, vinot vatsalihakset, suora vatsalihas, multifidukset, lapatukilihakset, pallealihas)
- lateraalihengityksen oppiminen ja hyödyntäminen asennoissa ja liikkeissä tietoisesti
- baletin jalkojen, käsien ja pään perusasentojen hahmottaminen ja muistaminen
- suuntien ymmärtäminen ja muistaminen
- osata tuottaa terävää ja pehmeää dynamiikkaa sitä vaativissa teknisissä harjoitteissa ja liikesarjoissa
- ponnistusvoiman kehittyminen kahdelta kahdelle, kahdelta yhdelle ja yhdeltä kahdelle sekä yhdeltä yhdelle jalalla perushypyissä
- hyppytekniikan ymmärtäminen ja kehittyminen; nopeus plus voiman kehittyminen
- baletin ilon ja kauneuden löytäminen sekä soveltaminen sirkukseen
Oppisisältö:
- keskivartalon tukiharjoitukset
- yläselän tukiharjoitukset
- lapatukiharjoitukset
- jalkojen rotaatiota vahvistavat harjoitukset
- rintarangan mobilisointiharjoitukset
- lannerangan stabilointiharjoitukset
- hengitys yhdistettynä liikkeeseen harjoitukset
- lateraalihengitys harjoitukset
- liikkuvuusharjoitukset erityisesti: lonkan koukistaja, takareidet, rintarangan etuosa, pakarat ja alaselkä, jalkojen lähentäjät
- stabilointi ja mobilisointiharjoitukset Pilates pohjaisesti, liikkuvuusharjoittelussa aktiivinen liikkuvuusharjoittelu pääperiaatteena
Harjoitukset ja tekniikat:
1. Vartalon optimaalinen asento
2. Jalkojen VI, I, II ja III asento
3. Käsien asennot: neutraali, perusasento, I, II, III, alongee
4. Käsien port de bras: ½, I, II, III
5. Pään eri asennot: kallistus, kierto ja kääntö
6. Demi ja grand plie kaikissa jalkojen asennoissa VI, I, II ja III
7. Releve kaikissa jalkojen asennoissa VI, I, II ja III
- suorin polvin
- demi pliestä
- demi pliehen
8. Battement tendu:
- VI sta eteen
- Istä eteen ja sivulle
- suorin polvin
- demi pliessä
- demi pliehen
- plie soutenu
- sidonnat eri asentojen välillä suorin jaloin ja pliellä
9. Battement tendu jete:
- VI sta eteen
- Istä eteen ja sivulle
- suorin polvin
- demi pliessä
- demi pliehen
- pique
- painonsiirrot eteen ja sivuille
10. Rond de jambe:
- lattialla selinmakuulla ja kylkimakuulla
11. Sur le cou-de-pied
- ojennetulla nilkalla edessä ja takana
12. Battement retire
- edessä ja takana
13. Battement releve lent
- lattialla eteen, sivulla ja taakse
- seisten VI eteen, I sivulle ja eteen
14. Battement developpee
- lattialla eteen, sivulle ja taakse
- seisten VI eteen, I sivulle ja eteen
15. Grand battement jete
- lattialla eteen, sivulla ja taakse
- seisten VI eteen, I sivulle ja eteen
16. Taivutus lantiosta eteen 90 astetta VI ja I as.
17. Taivutus yläselästä taakse VI ja I as.
18. Venyttelyt aktiivinen liikkuvuusharjoitteluperiaatteilla
19. Hyppyharjoitelmat
20. Laukka, polkka, hyppyaskel, triplet
21. Tanssit (Repertuaari historialliset tanssit, karakteeritanssit)
22. Luovat harjoitukset: omat koreografiat baletin materiaalista soveltaen ja yhdistäen.
Objective
Students are studying ballet and contemporary dance techniques and different movement improvisational approaches. Students are gaining good knowledge and physical skills into basics in dance and in movement expression. Students are recognising the connection between thinking and moving. Students are able to plan, create and shape bodily movements and also to develop different movement frases. Students can analyze their own and other´s movement language. Students are able to evaluate their own learning process in dance techniques and also in creative tasks.
Content
The goal of the studies is to deepen student´s capability to move, create movement and understand the meanings of movement on stage. The studies are consisting ballet and contemporary dance techniques, movement improvisation, composition and choreography. The main emphasis is to develop student´s to create and elaborate movement material. Studies are done in group and they consist practical classes, different training tasks and demos.
Evaluation methods and criteria
Opintojakson hyväksytyksi arvioiminen edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kykyä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyyn, kykyä itsenäiseen harjoitteluun lähiopetuksen lisäksi, annettujen oppimistehtävien suorittaminen määräajassa, kykyä havainnoida ja analysoida omaa ja toisen liikettä rakentavasti. Lisäksi demojen suunnittelu ja esittäminen.
Arvioinnissa tarkastellaan opiskelijan aktiivista läsnäoloa, kehittymistä suhteessa omaan lähtötasoon ja vertaisryhmän tasoon sekä ammattimaista asennetta liikeilmaisun opiskeluun.
Arviointi asteikolla 1 -5.
Arvioinnissa noudatetaan sirkuskoulutuksen arviointikehikon raameja.
Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista tekijöistä:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja demoihin
- tanssitekniikan ja liikeilmaisun kehittyminen suhteessa omaan lähtötasoon ja suhteessa muun ryhmän jäsenten edistymiseen
- ammattimainen asenne liikeilmaisun ja tanssitekniikoiden opiskeluun
Failed (0)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen ja oppimistehtävien palauttamiseen määräajassa. Epäammattimainen asenne aineen opiskeluun ja/ tai kyvyttömyys rakentavaan vuorovaikutukseen.