Tekstilähtöinen ohjaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2011463-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.12.2020 - 06.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2021 - 31.07.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 15
- Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
- Opettajat
- Mervi Rankila-Källström
- Opintojakso
- 2011463
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla tutustutaan ohjaajantyöhön, jossa teatteriesityksen lähtökohtana on teksti. Tekstilähtöisen teatteriesityksen ennakkosuunnitteluun sekä työprosessiin tutustutaan erilaisten vaiheiden: aihe, visio, työprosessin suunnittelu, materiaalin työstäminen, kautta. Opiskelijat saavat käsityksen tekstilähtöisen ohjaamisen työtavoista. Opiskelijat tutustuvat muun muassa näyttelijän ohjaamiseen käytännön esimerkkien kautta, tilanteiden määrittelyyn, tilan mahdollisuuksien hyödyntämiseen sekä esiintyjä-yleisösuhteen ymmärtämiseen.
Tavoitteet
Opiskelija osaa tekstilähtöisen ohjaamisen perusteet.
Sisältö
Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
Näytelmäteksti sekä annetut artikkelit.
Opetusmenetelmät
Opiskelijat hakevat yhteisesti luettuun näytelmätekstiin oman näkökulmansa, josta käsin kukin opiskelija työstää näkökulmastaan ohjaussuunnitelman, jossa ne konkretisoituvat näyttämöllisinä valintoina. Fokukseen tulevat teemat, roolihenkilöt, yksityiskohta, tila tai tunnelma.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimityöskentely, pienryhmätyöskentely sekä itsenäinen työ.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson yhteisenä tekstinä käytetään valmista näytelmätekstiä. Opintojakson alkupuolella kyseistä draamatekstiä sekä tekstilähtöistä ohjaamista analysoidaan niin tehtävien kuin annettujen teorialähteiden avulla. Opintojakson loppupuolella tekstiä tehdään näyttämölle pienryhmissä. Pienryhmien kohtausdemoja esitetään opintojakson lopuksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan arvosanoin 1-5.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu opintojakson tehtävistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla opeteltuja työmenetelmiä hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija tunnistaa tekstilähtöisen esityksen tekemisen prosessia ja pystyy tulkitsemaan tekstiä ja tuomaan harjoitustilanteisiin omaa näkemystään.