Siirry suoraan sisältöön

Jazztanssi IV (3op)

Toteutuksen tunnus: 2011496-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.07.2019 - 31.10.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.09.2019 - 16.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 12
Opettajat
Katja Korpi
Ryhmät
PTANSS16
Tanssinopettaja
Opintojakso
2011496

Toteutukselle Jazztanssi IV 2011496-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Jazztanssi IV -opintojakso koostuu erilaisista opetuskokonaisuuksista, joiden tavoitteena on auttaa opiskelijaa orientoitumaan työelämään ja näkemään jazztanssin opetus ja jazztanssituntien sisältö laajempana kokonaisuutena. Tavoitteena on kartuttaa opiskelijan liikemateriaali –ja tanssiharjoitepankkia, auttaa opiskelijaa luomaan itselleen erilaisia opetuskokonaisuuksia, joita hän voi hyödyntää monipuolisesti työelämässä ja vastata työelämän vaatimuksiin, kehittää opiskelijan ajatusmaailmaa, ajatusmalleja, toimintatapoja ja käytäntöjä kohti ammattilaisuutta, huomioiden kevään opetusharjoittelu ja siirtyminen ammattikentälle.
Jazztanssi 4 -opintojakso toteutetaan neljännen vuoden syksyllä lähiopetuksena. Kontaktiopetus järjestetään työohjelmassa merkittyjen tuntien puitteissa.
1. Opintokokonaisuus, 2 opintopistettä
(Jazztanssin lajikohtaiset taidot: tanssitekniikka, improvisaatio ja jazztanssin eri puolet)
Opintokokonaisuuden teemoja ovat: minä tanssinopettajana, oma ilmaisu ja tanssijuus, erilaisten opetuskokonaisuuksien liikemateriaalin hahmottaminen ja tuottaminen, jazztanssituntien sisältö, erilaiset teemat ja tuntitanssit, liikelaadut ja aksentit, maadoittuminen/kannatus, liikkeen hallinta/päästäminen, heittäytyminen ja ilmaisu, rytmitaju ja musikaalisuus.
Tanssitekniikka:
Jazztanssin tekniikkaa, tyylilajia ja oppisisältöä lähestytään jazztanssille tyypillisten tanssitekniikka- ja tuntiharjoitteiden, improvisaation, kompositioiden ja repertuaarin kautta opettajan ohjauksessa.
Improvisaatio:
Opiskelija oppii näkemään ja kokemaan improvisaation luonnollisena osana jazztanssin tekniikkaa ja tanssitunteja. Improvisaatioharjoituksia tarkastellaan eri liikelaatujen, rytmien ja liikkeen rytmityksien, ilmaisun ja äänen keinoin. Opiskelijaa haastetaan heittäytymään ja menemään epämukavuusalueelle.
Jazztanssin eri puolet:
Opiskelija opettelee valmistamaan ja muokkaamaan jazztanssitunnille sopivia harjoitteita ja tuntitansseja vaikuttuen eri tyylilajeista, kuten: showjazz, streetjazz, lyrical jazz, lyrical hip hop, teatteritanssi, disco, lattarit, swingtanssit, house, heels, afrikkalainen tanssi, jump rhythm tekniikka, contemporary jazz, steppitanssi, body percussion, voguing. Tavoitteena on, että opiskelija voi hyödyntää näitä sisältöjä ja oppimaansa käytännössä, esimerkiksi käyttämällä harjoitteita ja tuntitansseja osana jazztanssin opetusharjoittelua, loppuharjoittelun aikana tai tulevaisuudessa esimerkiksi tiiviskursseja järjestäessä ja opettaessa.
2. Opintokokonaisuus, 1 opintopiste
(Katutanssilajit ja opettajuus)
Miten opettaa katutanssia lapsille?
Opintokokonaisuudella käydään käytännössä kokeillen, tanssien ja keskustellen läpi Breakdancen alkeet lapsille. Opiskelija oppii hahmottamaan, mistä elementeistä ja asioista laji ja sen alkeiden opetus koostuvat. Kokonaisuus antaa myös ajatuksia laajemmin katutanssin opetuksesta. Opintokokonaisuudella käsitellään työelämälähtöisesti uusien ideioiden keräämistä, organisointia ja taltioimista. Opiskelija voi hyödyntää oppimaansa loppuharjoittelussa ja tulevassa työelämässä.

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa jazztanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään jazztanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa jazztanssin viitekehyksessä.

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, jazztanssin tekniikkaharjoitteista, jazztanssin repertuaarista, improvisaatioharjoituksista, kompositioista ja opiskelijoiden luomasta liikemateriaalista.

Opetusmenetelmät

Opetus on lähiopetusta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Jazztanssin -opintojakso järjestetään lähiopetuksena tanssisalissa, työelämää vastaavissa olosuhteissa. Lähiopetus tapahtuu yhteistyössä ja yhteisopettajuudessa muusikon kanssa. Opetus on kansainvälistä, opetus tapahtuu osittain englanniksi ja jazztanssin termistö koostuu englannista, ranskasta ja suomesta. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, yksilöllistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyötä, oman liikemateriaalin tuottamista ja opettamista, vertaispalautetta, itsereflektointia ja itsearviointia. Syyslukukauden päätteeksi jokainen opiskelija saa henkilökohtaisen palautteen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei ole mahdollista suorittaa muilla tavoin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta on 33 x 90 minuuttia (66 x á 45 min). ). Loput ajasta on varattu erilaisten tuntiharjoitteiden ja tuntitanssien suunnitteluun, harjoitteiden kirjaamiseen ja jakamiseen, opiskelijan omaan työskentelyyn, reflektointiin ja itsearviointiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.

Hylätty (0)

Hylätty
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija:
• soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
• hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita
• käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä ja –välineitä sujuvasti taiteellisessa ja pedagogisessa toiminnassaan
• tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
• asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimii niiden mukaisesti
• osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin
• osaa toimia vastuullisesti ammattikentän käytäntöjen mukaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit arvosanalle 3.
Opiskelija:
• kykenee itsenäiseen ja suunnitelmalliseen työskentelyyn
• osoittaa hallitsevansa alansa tieto- ja taitoperustan
• yhdistää ja soveltaa aiemmin opittua luovasti työskentelyssään
• analysoi, itsearvioi ja kehittää taidollista, taiteellista ja kasvatuksellista ammatillista osaamistaan
• kehittää omia ja muiden ideoita syvällisemmiksi ja etsii uusia näkökulmia tuttuihin asioihin
• kykenee ottamaan huomioon työryhmän jäsenten eri näkökulmat ja viemään työskentelyä kohti yhteistä päämäärää
• kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• tunnistaa työelämän nykyiset ja tulevat vaatimukset ja kehittää omaa osaamistaan niiden suuntaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit arvosanalle 5.
Opiskelija:
• hallitsee laajat esittävän taiteen tiedot ja taidot ja soveltaa niitä luovasti taiteellisessa ja taidekasvatuksellisessa toiminnassaan
• työskentelee ammattimaisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä
• analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
• analysoi työelämän käytäntöjä ja edistää taiteenalansa kehitystä
• toimii tavoitteellisesti ja rakentavasti erilaisista toimijoista koostuneessa moniammatillisessa ryhmässä
• toimii vastuullisesti ja kehittävästi toimintaympäristön edellytykset ja resurssit huomioon ottaen

Lisätiedot

Poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty.
Jazztanssitunneilla vaatetuksena on ihonmyötäiset ja joustavat, tanssiin soveltuvat vaatteet, sekä jazztossut.

Siirry alkuun