Taiteellinen harjoittelu (6op)
Toteutuksen tunnus: 2011410-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2020 - 31.10.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.07.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle Taiteellinen harjoittelu 2011410-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Syyskuun 2020 ja maaliskuun 2021 välisenä aikana toteutettava oma taiteellinen ohjaustyö.
Tavoitteet
Opiskelija osaa valmistaa esityksen ja näyttämöllistää oman taiteellisen näkemyksensä. Osaa suunnitella ja toteuttaa esitysprojektin. Osaa vetää työryhmää.
Sisältö
Opiskelu tapahtuu esitysprojektina joko oppilaitoksessa tai työelämäyhteistyössä. Opiskelija kokoaa työryhmän. Opiskelija presentoi omaa työtään.Opiskelija raportoi työpäiväkirjan pohjalta koko prosessin. Opiskelu voi toteutua osana TKI-toimintaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa taiteellisen ohjaustyön joko omista lähtökohdista tai tilaustyönä.
Opintojakson puitteissa viedään eteenpäin omaa taiteellista kädenjälkeä ja syvennetään osaamista ohjaajan työssä. Ohjaustyö voi perustua joko itse kehitettyyn käsikirjoitukseen tai valmiiseen tekstiin. Opiskelija toimii yhteistyössä työryhmän ja ohjaavan opettajan kanssa, keskustelee omasta taiteellisista ratkaisuista ja artikuloi niitä vuoropuhelussa muiden kanssa. Opiskelija työskentelee ohjaajan roolissa ja reflektoi omaa ohjaajuutta taiteellisessa prosessissa. Ohjaustyöstä pidetään opintojakson lopuksi palautekeskustelu ohjaavan opettajan sekä arvioivan opettajan kanssa. Keskusteluun osallistuvat myös mukana ,mahdollisesti näyttelijöinä olleet ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat. Ohjaustyöstä kirjoitetaan opintojakson päätteeksi raportti.
Opintojaksoon kuuluu:
-oman taiteellisen ohjaustyön toteutus
-omasta taiteellisista valinnoista artikuloiminen näyttelijöille, muulle mukana olevalle työryhmälle sekä ohjaavalle opettajalle
-oman työn kehittäminen esityksen ohjaajana
-valitun työtavan jäsentäminen ja kehittäminen ohjaustyössä
-yhteisiin seminaareihin ja ryhmätapaamisiin osallistuminen
-palautekeskusteluun osallistuminen
-raportin kirjoittaminen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-oman ohjaajuuden eteenpäin kehittäminen ja reflektointi
-omien taiteellisten ratkaisujen eteenpäin kehittäminen ja artikulointi
-valittujen työtapojen jäsentäminen
-ohjaustyön mitoitus ja keinot suhteessa valittuun aiheeseen, työtapaan ja sisältöön
-oman ohjaajan otteen ymmärtäminen ja jäsentäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
-opiskelija suorittaa annetun tehtävän määräajassa
-opiskelija ymmärtää perusteet ohjaajan työstä
-opiskelija on tuonut esiin esityksen muodon ja saattanut sen valmiiksi
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-opiskelija on kehittänyt ja jäsentänyt omaa työtään itsenäisesti ohjaajana
-opiskelija osaa artikuloida ja keskustella valitusta muodosta ja taiteellisista ratkaisuista ymmärrettävästi
-opiskelija osaa jäsentää ja kertoa ohjaajan valinnoista ja työtavoista selkeästi
-opiskelija kehittää omaa kädenjälkeään ohjaajana
-opiskelija osaa reflektoida omaa työtään ohjaajana ja nähdä omia taiteellisia valintojaan suhteessa esityskenttään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-opiskelija osaa tuoda oman taiteellisen ajattelun ja kädenjäljen selkeästi ja uutta luovalla tavalla esille omassa ohajsutyössään
-opiskelija osoittaa ohjaajana erityisen jäsennettyä, sujuvaa, perusteltua ja varmaa työotetta esityksen ohjaajana
-opiskelijan taiteellinen konsepti sekä toiminta ohjaajana toimivat yhdessä erityisen hyvin