Taiteen historia ja filosofia (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2021098-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2021 - 31.10.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.10.2021 - 31.05.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 40
- Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
- Opettajat
- Ulla Seppälä-Kaven
- Henna-Riikka Halonen
- Ismo Luukkonen
- Ryhmät
-
PKUVAS21Kuvataiteen koulutus S21
-
PKANIS21Animaatio
- Opintojakso
- 2021098
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Kurssi koostuu kahdesta osasta: Kuvataiteen historia sekä taiteen filosofia.
- - -
Kuvataide:
Maanantaisin
- - -
Johdanto, esihistoria, Egypti, Mesopotamia
Aigeia, Kreikka, Rooma, Bysantti
Keskiaika, renessanssi
Renessanssi, barokki
1700- ja 1800-luvut
1800-luvulta eteenpäin
1900-luvulta eteenpäin
Opiskelijoiden esitykset
Opiskelijoiden esitykset
Tentti / essee
- - -
Taidefilosofian kurssi alkaa ma 28.2. 2022 klo 13-16 Zoomissa!
Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/62609892017
Meeting ID: 626 0989 2017
Ohjelma:
Taiteen filosofia 2 op. 28.2-2.5.2022
Maanantaisin klo 13-16 zoomissa.
Opettajat: Eero Merimaa, Henna-Riikka Halonen, Ismo Luukkonen ja Jaana Kokko
Kurssilla jokainen opettaja tuo opetukseen oman näkökulmansa siitä, millainen työkalu filosofia on? Mikä on taiteen ja filosofian suhde? Miten filosofia on vaikuttanut omaan työskentelyyn? Millä eri tavoilla taiteen teoria ja työskentely kietoutuvat ja limittyvät toisiinsa?
Kurssi koostuu luennoista, keskusteluista ja opiskelijatehtävistä.
28.2 Aloitus: Taidefilosofiasta työkaluna, Zepken Readymade. Opettajat: Eero Merimaa ja Henna-Riikka Halonen
7.3 Opiskelijatehtävän käsittelyä. Alva Noen tekstin käsittelyä. Opettajat: E Merimaa ja H-R Halonen
14.3 Taidefilosofinen työkalupakki Opettajat: E Merimaa
21.3 Ajasta. Opettaja: Ismo Luukkonen
28.3 Nelosten arvioinnit: Filosofian ryhmä kuuntelemassa!
4.4 Jacques Ranciere: Vapautunut katsoja tai Helene Cixous: Medusan Nauru. Opettaja: H Halonen
11.4 Hannah Arenditn poliittinen filosofia. Opettaja: Jaana Kokko
25.4 Luce Irigarayn välitilat. Opettaja: Jaana Kokko
2.5 Emansipaatio ja vallankumouksen ihanteet. Opettaja: Jaana Kokko
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa muodostaa käsityksen länsimaisen kuvataiteen historiasta, sen tutkimuksesta ja tulkinnasta.
- osaa työskentelyssään huomioida kuvataiteen historian perinteitä, teemoja ja ilmiöitä.
- tuntee ja osaa käyttää taiteen filosofian peruskäsitteitä.
- osaa soveltaa erilaisia taiteesta keskustelun tapoja omassa työssään.
Sisältö
- Länsimaisen taiteen historia. Opiskelija tutustuu länsimaisen taiteen kehitykseen, sen teemoihin ja ilmiöihin.
- Taiteen filosofian perusteet. Opiskelija tutustuu filosofian tapoihin keskustella taiteesta ja sen tulkinnasta.
Oppimateriaalit
Honour-Fleming: Taiteen historia tai muut alan julkaisut, artikkelit,
Oppimisalustassa julkaistu materiaali.
Opetusmenetelmät
Kuvataide: luennot, yksilö- ja ryhmätyöt, galleria-/museokäynti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti tai essee
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kuvataide: itseoppiminen, itsereflektointi, vertaisarviointi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kuvataide: essee 20 sivua + kuvat, museo- tai galleriakäynti ja siitä tehtävä raportti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kuvataide:
1. Yksilötyö: Museo- tai galleriakäynti, 1-2 sivun raportti valitusta näyttelystä (teksti ja mahdolliset kuvat)
2. Ryhmätyö:PP-esitys 15-20min. (työskentely 2-3 opisk. / ryhmä) valitusta aiheesta
- esitykset kontaktitunneilla
3. a.Tentti tai
b. essee
- omavalintainen aihe
- vähintään 4-5 sivua tekstiä + kuvat (kuvat ovat pakollisia ja tukevat tekstiä), fontti 12, riviväli 1,5, vähintään 4 eri lähdettä, joista oltava 2 kirjaa
- johdanto - käsittelyosa - yhteenveto (omia mielipiteitä mukaan) - lähdeluettelo
- tekstissä ja kuvien kohdalla oltava lähdeviitteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kuvataide
- raportti: informatiivisuus
- essee: informatiivisuus, monipuolinen lähteiden käyttö, perehtyminen aiheeseen
- tentti: kuvatunnistus sekä 2 esseekysymystä
- itse- ja vertaisarviointi
Hylätty (0)
Ei osallistumista kontaktitunneille, ei suorituksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kuvataide:
Tuntee osittain aihealueeseen liittyviä keskeisimpiä aikakausia, taiteilijoita ja heidän töitään,
osallistuu osalle kontaktitunteja, suorittaa tehtävät osittain annettujen ohjeiden mukaan sekä palauttaa tehtävät palautusajan jälkeen, tenttisuoritus osoittaa aihealueeseen liittyvää tuntemusta, mutta ei hallitse kokonaisuuksia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kuvataide:
Hallitsee osittain aihealueeseen liittyviä kokonaisuuksia, hyvä tiedonhankinta.
Osallistuu kontaktitunneille, suorittaa tehtävät ohjeiden mukaan sekä palauttaa tehtävät ajoissa, tenttisuoritus osoittaa aihealueen osittaista hallitsemista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kuvataide:
Hallitsee kokonaisuuksia, erinomainen tiedonhankinta ja erilaisten osa-alueiden yhdistely, omien mielipiteiden esittäminen.
Osallistuu aktiivisesti kontaktitunneille, suorittaa tehtävät täysin ohjeiden mukaan käyttäen monipuolisesti lähteitä ja osaa esittää näkemyksiään sekä palauttaa tehtävät ajoissa, tenttisuoritus osoittaa aihealueen hallitsemista