Skip to main content

Scupture as Expression II (5 cr)

Code: 2021107-3003

General information


Enrollment
21.09.2019 - 06.12.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.01.2020 - 14.02.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
4 - 9
Degree programmes
Degree Programme in Fine Arts
Teachers
Eero Merimaa
Course
2021107
No reservations found for realization 2021107-3003!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Millä tavoilla kuvanveistossa ilmaistaan? Vastaus: kaikilla mahdollisilla tavoilla! Kuvanveiston laajentunut kenttä (Krauss) on sulauttanut kehoonsa valtavan joukon erilaisia ilmaisun tapoja aina videotaiteesta performanssiin. Esimerkiksi tilallisuus, ruumiillisuus ja materiaalisuus, tai toisaalta niiden vastakohdat, ovat nykykuvanveiston kannalta olennaisia käsitteitä jotka muokkaavat teoksen sisällöllistä kehitystä. Veistoksen paikka on samassa fyysisessä todellisuudessa tekijänsä ja yleisönsä kanssa. Fyysisen ja materiaalisen ulottuvuuden lisäksi teoksen tekeytymiseen vaikuttaa myös taiteilijan valitsema ”lukusuunta”. Tekijä saattaa haluta painottaa esimerkiksi feminististä tai vaikka posthumanistista näkökulmaa suhteessa teoksen tulkintaan.
Kurssin aikana opiskelija valitsee itseään kiinnostavan nykykuvanveistoon liittyvän käsitteen ja valmistaa teoksen tai teoskokonaisuuden sen innoittamana. Samalla hän tutustuu syvällisemmin valitsemiensa käsitteiden teoriaan ja esittelee löydöksensä ryhmälle ”käsitetaideseminaarissa”.
KURSSIN TARKEMPI AIKATAULU JULKAISTAAN JOULUKUUSSA.
RYHMÄN YHTEINEN TAPAAMINEN JOKA TIISTAI KLO 10-12.

Objective

The students will be able to:
• use contemporary methods and modes of expression in their own work
• consider their expression from the aesthetic and ethical perspective
• critically analyse and develop their own three-dimensional expression
• actively follow and analyse regional, national and international trends and phenomena in sculpture

Content

The students will focus on the content and modes of expression in contemporary sculpture. What can a three-dimensional object say about today’s society, and how? Which materials are environmentally sustainable? The studies introduce topical aspects of contemporary sculpture, such as spatial, multisensory and cross-disciplinary modes of expression as well as the relationship between a work and the audience.
The studies are completed according to the plan at workshops. During this course, the students will design and execute a three-dimensional work of art or collection of works. In addition, the students will create a visual presentation about a contemporary sculptor of their choice as instructed by the teacher and based on source materials. The course may also include visits to exhibitions and studios, artist lectures and excursions.

Teaching methods

Oppimismenetelmissä korostuvat tehtäväperusteisuus, projektioppiminen ja lähiopetus. Opiskelija määrittelee kurssin alussa ohjaavan opettajan kanssa työskentelylleen päämäärän, jota lähestytään henkilökohtaisen työskentelyn, ryhmä- ja yksilötapaamisten sekä itsereflektion kautta.

Evaluation methods and criteria

Oppimistehtävä muodostaa arvioinnin perustan, jonka yhteydessä kiinnitetään huomiota työn tarkoituksenmukaiseen mitoitukseen, työprosessin hallintaan sekä taiteelliseen ilmaisuun. Kaikki kurssin aikana annetut tehtävät tulee suorittaa ja ne vaikuttavat arviointiin. Kurssin päätteeksi järjestetään joko kaikille yhteinen tai vaihtoehtoisesti opiskelijan ja opettajan välinen henkilökohtainen arviointikeskustelu. Arviointikeskustelussa korostuvat itsearviointi, vertais- ja opettaja-arviointi.

Failed (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin

Assessment criteria, good (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa dokumentaarisen valokuvauksen tietoperustan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle

Assessment criteria, excellent (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja

Go back to top of page