Siirry suoraan sisältöön

Visuaalinen kulttuuri ja media-analyysi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2081307-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 16.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.01.2020 - 30.11.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Johanna Ailio
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Ryhmät
PMEDIS18anim
PMEDIS18 animaatio
PMEDIS18elok
PMEDIS18 elokuva
PMEDIS18jour
PMEDIS18 journalismi
PMEDIS18masu
PMEDIS18 mainonnan suunnittelu
PMEDIS19jour
PMEDIS19 journalismi
Opintojakso
2081307
Toteutukselle 2081307-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

15.1.-30.11.2020

Verkkokurssi, jonka tehtävät aikataulutetaan itsenäisesti.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä visuaalisen kulttuurin, media-analyysin ja mediakritiikin peruskäsitteet
- tarkastella kriittisesti elokuvan, journalismin, mainonnan ja muiden mediatuotteiden merkityksiä ja kuvastoa
- tunnistaa kuvakerronnan ilmaisullisia mahdollisuuksia
- tunnistaa visuaalisen retoriikan keinoja ja median rooleja yhteiskunnallisena vaikuttajana
- ymmärtää asioiden välisiä syy-seuraussuhteita

Sisältö

Opiskellaan visuaalisen kulttuurin, kuva- ja media-analyysin peruskäsitteet, analysoidaan kuvien ja tekstien merkityksiä ja sisältöjä sekä niiden yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja lähdekirjallisuuden listaus ovat tarjolla verkko-oppimisalustalla Optima, Visuaalinen kulttuuri ja media-analyysi.

Opetusmenetelmät

Optimassa oleva oppimisympäristö tarjoaa teoriaosuudet, joihin opiskelija perehtyy. Näiden tekstien perusteella kukin opiskelija tekee viisi soveltavaa tehtävää, joiden avulla hän osoittaa ymmärtäneensä media-analyysin ja visuaalisen kulttuurin keskeisiä teorioita ja tutkimusmenetelmiä.

Omaehtoisesti perustettu lukupiiri tai keskusteluryhmä voi olla avuksi tehtävien ymmärtämisessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija osoittaa itseohjautuvuutta, kriittisyyttä ja luovuutta soveltaessaan teoriatekstejä käytäntöön. Hänen on kyettävä analysoimaan lukemaansa ja asettamaan se oikeaan kontekstiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely, jolla osoitetaan jonkun toisen korkeakoulun vastaavan tai lähes vastaavan opintojakson suoritus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kukin tehtävä on yhden opintopisteen laajuinen ja opiskelija valitsee tarjonnasta viisi itseään kiinnostavaa tehtävää. Opintojakson suoritus vaatii siis, että viisi tehtävää on palautettu hyväksytysti.
Opiskelija saa jokaisesta tehtävästä henkilökohtaisen palautteen.
Tehtävät käsittelevät seuraavia teorioita ja tutkimusmenetelmiä:
1. Representaatio
2. Metafora-analyysi
3. Semiotiikka
4. Mainosanalyysi
5. Merkityksellistäminen
6. Diskurssianalyysi
7. Argumentaatioanalyysi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kukin tehtävä arvioidaan erikseen. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tehtävien keskiarvosta, joka pyöristetään ylöspäin seuraavaan täyteen arvosanaan.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt kaikkia tehtäviä tai ne / osa niistä on ymmärretty selkeästi väärin. Käsitteitä ei käytetä oikein eikä oikeassa kontekstissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä teoriateksteissä käytetyt käsitteet oikein ja pystyy tuottamaan niiden perusteella soveltavan tehtävän. Hän noudattaa tehtävänantoja tarkasti ja käyttää tekstissä esiintyviä käsitteitä oikein. Esseetehtävien kieli ja tekstin jäsentely ovat ehjiä. Kuvalliset tehtävät todistavat käsitteiden sisäistämisestä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisen lisäksi opiskelijan tuottamat tehtävät osoittavat analyyttisuutta ja kriittisyyttä. Hän todistaa ymmärtäneensä kaikki käsitteet ja käyttää niitä omassa tekstissään luontevasti. Esseetehtävien kieli on huolellista ja jäsennys looginen. Kuvalliset tehtävät ovat huolellisia ja osoittavat käsitteiden sisäistämisen lisäksi luovaa ajattelua sekä teknistä osaamista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisen lisäksi opiskelijan palauttamat tehtävät tuottavat uusia oivalluksia ja / tai osoittavat erinomaista krittiistä ajattelua myös teoriatekstien käsitteitä kohtaan. Esseetehtävien kieli on täsmällistä ja jäsennys erinomainen. Kuvalliset tehtävät osoittavat poikkeuksellisen luovaa ajattelua, huolellista ja teknisesti taitavaa toteutusta tai vahvaa persoonallista otetta.

Siirry alkuun