Visuaalinen kulttuuri ja media-analyysi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2081307-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.08.2022 - 07.11.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
08.09.2022 - 28.11.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 80
- Koulutus
- Media-alan koulutus
- Opettajat
- Johanna Ailio
- Vastuuopettaja
- Johanna Ailio
- Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 20 . Avoin AMK : 20.)
- Ryhmät
-
PMEDIS21elokPMEDIS21 elokuva
-
PMEDIS21jourPMEDIS21 journalismi
-
PMEDIS21masnPMEDIS21 Mainonnan suunnittelu
-
PMEDIS21tuprPMEDIS21 Tuotannon ja projektinhallinnan
- Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille
- Opintojakso
- 2081307
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Itslearningissa oleva oppimisympäristö tarjoaa teoriaosuudet, joihin opiskelija perehtyy. Näiden tekstien perusteella kukin opiskelija tekee viisi soveltavaa tehtävää, joiden avulla hän osoittaa ymmärtäneensä media-analyysin ja visuaalisen kulttuurin keskeisiä teorioita ja tutkimusmenetelmiä.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä visuaalisen kulttuurin, media-analyysin ja mediakritiikin peruskäsitteet
- tarkastella kriittisesti elokuvan, journalismin, mainonnan ja muiden mediatuotteiden merkityksiä ja kuvastoa
- tunnistaa kuvakerronnan ilmaisullisia mahdollisuuksia
- tunnistaa visuaalisen retoriikan keinoja ja median rooleja yhteiskunnallisena vaikuttajana
- ymmärtää asioiden välisiä syy-seuraussuhteita
Sisältö
Opiskellaan visuaalisen kulttuurin, kuva- ja media-analyysin peruskäsitteet, analysoidaan kuvien ja tekstien merkityksiä ja sisältöjä sekä niiden yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja lähdekirjallisuuden listaus ovat tarjolla verkko-oppimisalustalla turkuamk.itslearning.com Visuaalinen kulttuuri ja media-analyysi.
Opetusmenetelmät
Omaehtoisesti perustettu lukupiiri tai keskusteluryhmä voi olla avuksi tehtävien ymmärtämisessä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija osoittaa itseohjautuvuutta, kriittisyyttä ja luovuutta soveltaessaan teoriatekstejä käytäntöön. Hänen on kyettävä analysoimaan lukemaansa ja asettamaan se oikeaan kontekstiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely, jolla osoitetaan jonkun toisen korkeakoulun vastaavan tai lähes vastaavan opintojakson suoritus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kukin tehtävä on yhden opintopisteen laajuinen ja opiskelija valitsee tarjonnasta viisi itseään kiinnostavaa tehtävää. Opintojakson suoritus vaatii siis, että viisi tehtävää on palautettu hyväksytysti.
Opiskelija saa jokaisesta tehtävästä henkilökohtaisen palautteen.
Tehtävät käsittelevät seuraavia teorioita ja tutkimusmenetelmiä:
1. Representaatio
2. Metafora-analyysi
3. Semiotiikka
4. Mainosanalyysi
5. Merkityksellistäminen
6. Diskurssianalyysi
7. Argumentaatioanalyysi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jokainen tehtävä arvioidaan erikseen ja opintojakson arvosana muodostuu viiden hyväksytyn tehtävän keskiarvosta, joka pyöristetään ylöspäin.
Opiskelijan tulee osoittaa ymmärtävänsä kussakin tehtävässä käytetyt käsitteet. Hänen tulee soveltaa näitä omassa tuotoksessaan, joka on teksti tai valokuva tehtävästä riippuen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt kaikkia tehtäviä tai ne / osa niistä on ymmärretty selkeästi väärin. Käsitteitä ei käytetä oikein eikä oikeassa kontekstissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä teoriateksteissä käytetyt käsitteet oikein ja pystyy tuottamaan niiden perusteella soveltavan tehtävän. Hän noudattaa tehtävänantoja tarkasti ja käyttää tekstissä esiintyviä käsitteitä oikein. Esseetehtävien kieli ja tekstin jäsentely ovat ehjiä. Kuvalliset tehtävät todistavat käsitteiden sisäistämisestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisen lisäksi opiskelijan tuottamat tehtävät osoittavat analyyttisyyttä ja kriittisyyttä. Hän todistaa ymmärtäneensä kaikki käsitteet ja käyttää niitä omassa tekstissään luontevasti. Esseetehtävien kieli on huolellista ja jäsennys looginen. Kuvalliset tehtävät ovat huolellisia ja osoittavat käsitteiden sisäistämisen lisäksi luovaa ajattelua sekä teknistä osaamista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi opiskelijan palauttamat tehtävät tuottavat uusia oivalluksia ja / tai osoittavat erinomaista kriittistä ajattelua myös teoriatekstien käsitteitä kohtaan. Esseetehtävien kieli on täsmällistä ja jäsennys erinomainen. Kuvalliset tehtävät osoittavat poikkeuksellisen luovaa ajattelua, huolellista ja teknisesti taitavaa toteutusta tai vahvaa persoonallista otetta.