Siirry suoraan sisältöön

Visuaalinen kulttuuri ja media-analyysi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2081307-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 07.11.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.09.2022 - 28.11.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
12 - 80
Koulutus
Media-alan koulutus
Opettajat
Johanna Ailio
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Ajoitusryhmät
Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 20 . Avoin AMK : 20.)
Ryhmät
PMEDIS21elok
PMEDIS21 elokuva
PMEDIS21jour
PMEDIS21 journalismi
PMEDIS21masn
PMEDIS21 Mainonnan suunnittelu
PMEDIS21tupr
PMEDIS21 Tuotannon ja projektinhallinnan
Pienryhmät
Vain avoimen AMK:n opiskelijoille
Opintojakso
2081307
Toteutukselle 2081307-3004 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Itslearningissa oleva oppimisympäristö tarjoaa teoriaosuudet, joihin opiskelija perehtyy. Näiden tekstien perusteella kukin opiskelija tekee viisi soveltavaa tehtävää, joiden avulla hän osoittaa ymmärtäneensä media-analyysin ja visuaalisen kulttuurin keskeisiä teorioita ja tutkimusmenetelmiä.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä visuaalisen kulttuurin, media-analyysin ja mediakritiikin peruskäsitteet
- tarkastella kriittisesti elokuvan, journalismin, mainonnan ja muiden mediatuotteiden merkityksiä ja kuvastoa
- tunnistaa kuvakerronnan ilmaisullisia mahdollisuuksia
- tunnistaa visuaalisen retoriikan keinoja ja median rooleja yhteiskunnallisena vaikuttajana
- ymmärtää asioiden välisiä syy-seuraussuhteita

Sisältö

Opiskellaan visuaalisen kulttuurin, kuva- ja media-analyysin peruskäsitteet, analysoidaan kuvien ja tekstien merkityksiä ja sisältöjä sekä niiden yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja lähdekirjallisuuden listaus ovat tarjolla verkko-oppimisalustalla turkuamk.itslearning.com Visuaalinen kulttuuri ja media-analyysi.

Opetusmenetelmät

Omaehtoisesti perustettu lukupiiri tai keskusteluryhmä voi olla avuksi tehtävien ymmärtämisessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija osoittaa itseohjautuvuutta, kriittisyyttä ja luovuutta soveltaessaan teoriatekstejä käytäntöön. Hänen on kyettävä analysoimaan lukemaansa ja asettamaan se oikeaan kontekstiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely, jolla osoitetaan jonkun toisen korkeakoulun vastaavan tai lähes vastaavan opintojakson suoritus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kukin tehtävä on yhden opintopisteen laajuinen ja opiskelija valitsee tarjonnasta viisi itseään kiinnostavaa tehtävää. Opintojakson suoritus vaatii siis, että viisi tehtävää on palautettu hyväksytysti.
Opiskelija saa jokaisesta tehtävästä henkilökohtaisen palautteen.
Tehtävät käsittelevät seuraavia teorioita ja tutkimusmenetelmiä:
1. Representaatio
2. Metafora-analyysi
3. Semiotiikka
4. Mainosanalyysi
5. Merkityksellistäminen
6. Diskurssianalyysi
7. Argumentaatioanalyysi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jokainen tehtävä arvioidaan erikseen ja opintojakson arvosana muodostuu viiden hyväksytyn tehtävän keskiarvosta, joka pyöristetään ylöspäin.

Opiskelijan tulee osoittaa ymmärtävänsä kussakin tehtävässä käytetyt käsitteet. Hänen tulee soveltaa näitä omassa tuotoksessaan, joka on teksti tai valokuva tehtävästä riippuen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt kaikkia tehtäviä tai ne / osa niistä on ymmärretty selkeästi väärin. Käsitteitä ei käytetä oikein eikä oikeassa kontekstissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä teoriateksteissä käytetyt käsitteet oikein ja pystyy tuottamaan niiden perusteella soveltavan tehtävän. Hän noudattaa tehtävänantoja tarkasti ja käyttää tekstissä esiintyviä käsitteitä oikein. Esseetehtävien kieli ja tekstin jäsentely ovat ehjiä. Kuvalliset tehtävät todistavat käsitteiden sisäistämisestä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisen lisäksi opiskelijan tuottamat tehtävät osoittavat analyyttisyyttä ja kriittisyyttä. Hän todistaa ymmärtäneensä kaikki käsitteet ja käyttää niitä omassa tekstissään luontevasti. Esseetehtävien kieli on huolellista ja jäsennys looginen. Kuvalliset tehtävät ovat huolellisia ja osoittavat käsitteiden sisäistämisen lisäksi luovaa ajattelua sekä teknistä osaamista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisen lisäksi opiskelijan palauttamat tehtävät tuottavat uusia oivalluksia ja / tai osoittavat erinomaista kriittistä ajattelua myös teoriatekstien käsitteitä kohtaan. Esseetehtävien kieli on täsmällistä ja jäsennys erinomainen. Kuvalliset tehtävät osoittavat poikkeuksellisen luovaa ajattelua, huolellista ja teknisesti taitavaa toteutusta tai vahvaa persoonallista otetta.

Siirry alkuun