Performance project 2 (5 cr)
Code: 2011295-3004
General information
- Enrollment
- 07.09.2020 - 30.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 27.08.2020 - 31.01.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 8 - 15
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts
- Teachers
- Otto Wahlgren
- Esa Pukero
- Minna Karesluoto
- Ville Saarikoski
- Course
- 2011295
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
SOOLOPROJEKTI 5op
Opiskelijat: PTEASS19 syksy 2020 ja Momut
Ohjaava opettaja: Minna Karesluoto
Sooloprojektin tavoitteena on rohkaista ja ohjata opiskelijaa etsimään ja kehittämään omaa persoonallista sirkusilmaisua ja esiintyjäminäänsä. Soolojen lähtökohtana ovat opiskelijoiden sirkustekniset taidot, liikeilmaisun taidot ja näyttämöilmaisu. Esityksen pituus on 3 – 10 min ja soolossa esiinnytään yksin näyttämöllä. Soolossaan opiskelijan tulee keskittyä omiin 1-2 sirkustekniseen päälajiin.
Sooloja valmistetaan soolotunneilla, päälajiharjoittelussa ja omalla ajalla. Soolotuntien alkuosa käytetään ohjaavan opettajan tehtävänannon jälkeen soolojen fyysiseen suunnitteluun ja harjoitteluun.
Soolojen etenemistä demotaan toisille 4 kertaa: syys-, loka ja marraskuun lopussa sekä joulukuussa kenraali Sepänkadulla. Demojen ajankohdat käydään tarkemmin läpi ensimmäisen soolotapaamisen yhteydessä.
Köysiteatteriin siirtovalmiit soolot demotaan toisille opiskelijakollegoille, sirkuksen opettajille ja tekniselle henkilökunnalle: pe 11.12.2020 klo 13:15-16:30 sirkussali 1.
Opiskelijat toimivat kaikissa demoissa toistensa yleisönä antaen vertaispalautetta sirkustekniikasta, koreografiasta, dramaturgiasta ja ilmaisusta. Palautteen tarkoituksena on auttaa jokaista opiskelijaa soolonsa rakentamisessa eteenpäin. Soolojen väli-ja loppudemot videoidaan.
Visuaaliset suunnitelmat lähetetään Esa Pukerolle marraskuun loppuun mennessä s-postin liitteenä onedrivessa jaettuna. Äänisuunnittelusta opiskelijat ovat yhteydessä Otto Wahlgreniin.
Opiskelija aloittaa soolonsa rakentamisen oman sirkustekniikkansa ja muiden esittävien taiteiden tekniikoiden kartoittamisesta. Kartoittamisen tarkoituksena on tutkia fyysisesti minkälainen liike, välineet ja sirkustemput ovat hallussa, mitä opiskelija haluaisi oppia, mitä opiskelija haluaa esityksellään kertoa/ tulkita/ ilmaista ja miten tarvittavaan tekniikkaan, ilmaisuun ja tulkintaan on mahdollista päästä. Sooloa rakentaessa on hyvä ensin kartoittaa kaikki materiaali mikä on hallussa ja sitten vähitellen karsia pois mielenkiinnoton materiaali. Kun tarvittava tekniikka, liikekombinaatiot sekä temppusarjat alkavat olla hallussa lisätään mukaan musiikki/ äänet, puvustus, valot ja mahdollinen pienimuotoinen lavastus.
Liikekielen lisäksi opiskelija vastaa soolonsa valo-ja äänisuunnittelusta, puvustuksesta ja lavastuksesta. Taideakatemian puvustamo ja tarpeisto on käytettävissä puvustukseen. Puvustamosta vastaa Mervi Kuittinen. Valosuunnittelua ohjaa Esa Pukero. Äänisuunnittelua ohjaa Otto Wahlgren.
Lavastusapua on mahdollista kysyä Jari Uusitalolta.
Taiteellisen työn suunnittelun lisäksi opiskelija suunnittelee oman esityksensä sirkuskiinnitykset, välineiden roudaukset ja ryhmänä tekee esityskokonaisuudesta riskikartoituksen (Swot-analyysi) esityksen työturvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä ja riskien minimoimisen keinoista.
Soolot esitetään Köysiteatterissa tai Köysiteatterin aulatilassa.
Soolot arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty ja opiskelija saa ohjaavan opettajan lisäksi palautteet päälajitekniikan opettajilta.
Alustava aikataulu:
Ohjattu harjoittelu työjärjestyksen mukaisesti sirkuksen harjoitussalissa 1.
Oma harjoittelu sirkussaleissa, Köysiteatterissa ja videostudiossa ilta-ajalla: syksy 2020.
Siirtymä Köysiteatteriin:
su 13.12. klo 15-21 sirkusvälineiden roudaaminen ja kiinnittäminen Köysiteatteriin
Valojen rakentaminen ja suuntaaminen ma 14.12. – pe 18.12.2020 ja jatkuu
ma 4.1.2021.
Valo- ja ääniajojen harjoittelu sekä teosten läpimenot Köysiteatterissa:
- valo-ääni-iskujen harjoitttelu ja roudausten harjoittelu, soolojen läpimenoja: ma 4.1.- to 7.1.2021
Kenraalit: pe 8.1.2021 klo 9-18 välisenä aikana
Esitykset:
La 9.1. klo 19:00 ensi-ilta
Su 10.1. klo 15:00
Ma 11.1. vapaa
Ti 12.1. klo 19:00
Ke 13.1. klo 19:00
To 14.1. klo 19:00
Pe 15.1. klo 19:00
La 16.1. klo 19:00
+ purku heti viimeisen esityksen jälkeen
Ohjelmassa ennen väliaikaa 6 sooloa, jossa väliajan jälkeen esiintyvät hoitavat valo-ääniajot ja roudausavun ja väliajan jälkeen loput 5 sooloa jossa tehtäviä vaihdetaan.
Valo- ja ääniajojen lisäksi opiskelijat hoitavat lipunmyynnin ja mahdollisen kahvion.
Sooloissa mukana myös Monimuoto-opiskelijat: Kamilla Nisso ja Elina Mäkelä.
SOOLON ENNAKKOSUUNNITELMA / PTEASS19
Laadi alustava ennakkosuunnitelma soolostasi ja palauta ennakkosuunnitelmasi Minnalle s-postin liitetiedostona 03.09.2020 mennessä. Valmistaudu esittelemään toisille aiesuunnitelmaasi ensimmäisellä soolokerralla to 27.08.2020 suullisesti.
Vastaa ensimmäisessä soolosuunnitelmassasi seuraaviin kysymyksiin ja perustele näkemyksesi lyhyesti:
- mitä teet soolossasi? mitkä ovat soolosi sirkuslajit?
- soolon aihe/idea/ tarina/viesti/ pääpyrkimys?
- miten työstät uutta liikemateriaalia sooloosi?
- miksi olet valinnut juuri nämä sirkuslajit sooloosi?
- miksi juuri nyt tällainen soolo?
- mikä on kohdeyleisösi?
- minkälainen on esityksesi muoto ja sisältö?
- mistä syntyy soolosi jännite?
- esityksesi genre?
Aloita myös miettimään seuraavia asioita syksyn työskentelyä varten: (alla olevat asiat tulee kirjata toteutussuunnitelmaan):
Mikä on:
- aihe/ asia jota käsittelet
- esityksesi mahdollinen keskeinen konflikti
- esityksesi voimat/ vastavoimat
- pääpyrkimyksesi esityksessä esiintyjän roolissa
- esittämäsi henkilön tai itsesi oma tarina/ tausta
- esittämäsi henkilön tai itsesi tehtävä esityksessä
- esityksesi filosofia, viesti, väite, uutinen
- päätarina, jos on tarinallinen sooloesitys
- esityksen tyylilaji
- esityksen teema
- esityksen punainen lanka
Minkälaiset asiat innostavat sinua luomaan: tausta- ja oheismateriaali tässä sooloprojektissa:
kirjat, elokuvat, patsaat, värit, maut, hajut ym..
Minkälaisia kohtauksia esityksesi sisältää? Kohtausanalyysi?
Minkälaisessa roolissa sinä olet? Entä miten roolisi muuttuu esityksen edetessä? Entä minkälaisessa roolissa ovat sirkusvälineesi? Miten niiden suhde sinuun muuttuu? Roolianalyysi?
Soolosi rakenne/kaari visuaalisessa muodossa?
Kuvakäsikirjoitus soolostasi?
Muu työryhmä:
- muusikko/ muusikot
- lavastaja/ puvustaja
- valosuunnittelu, valoajot
- äänisuunnittelu, ääniajot,
- tuottaja, markkinointisihteeri
- muita työryhmän henkilöitä/ vastuualueita?
- juontaja
- roudaajat
Esitystilan kartoitus:
- esitätkö Köysiteatterissa tai Köysiteatterin aulassa
- minkälaiset kiinnitystekniset ratkaisut ovat Köysiteatterissa mahdollisia?
Soolon aikataulutus:
- milloin mikäkin osa-alue valmiiksi?
- tee aikataulusuunnitelma niin että jokaiselle syksyn viikolle on nimetty tavoitteet suunnittelusta toteuttamiseen ja lopulliseen esitykseen asti eli työn esittämiseen yleisölle ja sen itsearviointiin
Määrittele myös taiteelliset välitavoitteet aikatauluusi.
Soolon toteutussuunnitelmaan kirjataan kaikki ylläolevat asiat ja se palautetaan Minnalle s-postin liitetiedostona viimeistään pe 9.10.2020.
Käytännön asiaa:
- jokaiselle soolon tekijälle annetaan samanmittainen aika Köysiteatterista kattauksen rakentamiseen ja harjoittamiseen, osa Köysiteatterin harjoitteluajoista tapahtuu itsenäisesti harjoitellen ilman ohjaavan opettajan läsnäoloa
- ohjaavalla opettajalla on resurssia työtehtävään yhteensä 100h (sisältää lähiopetuksen 40h ja klinikkamaisen yksilöohjauksen, esitysten katsominen ja yksilöpalaute)
- valo-ääniajot, roudaukset ja lipunmyynti hoidetaan opiskelijavoimin
- markkinointi ja tiedotus hoidetaan opiskelijavoimin (juliste, flyer, käsiohjelma, tiedote, pressikutsut, vip-kutsut, tiedotteet medialle jne.)
- puvustus ja maskeeraus sekä lavasteet hoidetaan opiskelijavoimin
Objective
The student is able to work in the performer's role as part of an artistic team. The student is able to apply his technical and artistic knowledge and skills as an active member of an artistic team and learns about real working practices and principles.
Content
Studies are carried out in a group presentation of the project. Performance project includes workshops, exercises, assignments and independent creative and innovative work. In addition, the project includes a written preliminary plan for the implementation, maintenance, learning diary and reporting project on the basis of a learning diary.
Teaching methods
Lähiopetus, kirjallinen suunnittelu, rakentava jatkuva palaute, vertaispalaute, oppimispäiväkirja, liikeimprovisaatio, teatteri-improvisaatio, luova kirjoittaminen, oppimispäiväkirja, demot ja esitys.
Pedagogic approaches and sustainable development
Lähiopetus, kirjallinen suunnittelu, rakentava jatkuva palaute, vertaispalaute, oppimispäiväkirja, liikeimprovisaatio, teatteri-improvisaatio, luova kirjoittaminen, oppimispäiväkirja, esitys.
Assessment criteria, approved/failed
Hylättyyn arviointiin johtavat: epäammattimainen läsnäolo ja asenne omaan ja toisen työskentelyyn sooloprosessin ja esityskauden aikana. Tehtävien tekemättä jättäminen ja/ tai niiden palauttaminen myöhässä.
Evaluation methods and criteria
Aktiivinen rehellinen läsnäolo, ammattimainen asenne omaan ja toisen luovaan ja taiteellistekniseen työskentelyyn, tutkiva ja kokeileva asenne luovaan ja esittävään työskentelyyn, kyky tavoitteiden asettamiseen ja niiden toteuttamiseen, kyky oman soolon suunnitteluun, demoamiseen ja toteuttamiseen/esittämiseen sekä taidot toimia ryhmässä toisia kannustaen ja tukien. Sooloon liittyvien tehtävien: suunnitelmat, demot, välipalautteet ja tuotos toteuttaminen aikataulussa.