Siirry suoraan sisältöön

Osallistavat menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081169-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 07.03.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.03.2021 - 29.03.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Maija-Liisa Aronpää
Tiina Laakso
Vastuuopettaja
Maija-Liisa Aronpää
Opintojakso
7081169
Toteutukselle 7081169-3010 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Toteutuu maanantaisin klo 16-18
Ennen jokaista tapaamista tehdään ennakkotehtävä.
1.3.2021 Jakson aloitus ja jakson oppimistehtävän esittely. Orientaatio osallisuuden käsitteeseen. TL, M-LA
8.3.2021 Osallisuutta tukevat työmenetelmät ryhmän ohjauksessa, M-LA
15.3.2021 Monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Tehtävän tarkastelu. TL, M-LA
22.3.2021 Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä TL
29.3.2021 Ryhmäohjaustehtävien purku ja toteutetun toiminnan esittely kahdessa pienryhmässä. TL,M-LA
Raportti palautetaan 12.4.2021. Raportin toinen palautuspäivä 17.5.21.

Tavoitteet

Opiskelija- ymmärtää monikulttuurisen asiakastyön erityiskysymyksiä ja osaa toimia asiakasta osallistavasti monikulttuurisessa ohjaustyössä.- osaa tukea kansalaisten osallisuutta ja kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Sisältö

- monikulttuurinen ohjaus
- ryhmän ohjauksen menetelmät
- asiakkaan osallisuutta tukevat työmenetelmät

Oppimateriaalit

Jelli - Välineitä järjestötyöhön https://www.jelli.fi/jarjestotoiminta/

Korhonen, V.; Puukari, P. 2017.Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.

Laitinen, Nikkala (toim.) 2013.Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino. Saa-tavana verkkokirjana kirjaston kokoelmassa (ellibs).

Monikulttuurisen ohjauksen työkalupakki. OSMO - Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin -projekti 2016-2019. https://oppimateriaalit.jamk.fi/monikulttuurinenohjaus/

Nummi, P. 2007.Fasilitaattorin käsikirja. Helsinki: Edita.

Pohjola, A; Kairala, M.; Niskala, A. &,Lyly, H. (toim.) 2017 Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi : Asiakkaan osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.

Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä materiaali (Pro sos) http://www.prosos.fi/yhteiskehittaminen-on-osallisuutta

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, ryhmätyö

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Jaksoon liittyvän oppimistehtävän palautus 12.4.2021 ja toinen palautuspäivä 17.5.2021.
.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyö, kontaktiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja ennakkotehtävät 1 op. Oppimistehtävä 4 op, 1-5
.
.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetus 1 op, hyväksytty/ hylätty
Oppimistehtävä 4 op, 1-5
.
Lähiopetuksesta tehdään jokaisen kerran jälkeen reflektiivinen kooste, joka tallennetaan Optimaan.

Hylätty (0)

Hylätyssä suorituksessa jákson oppimistehtävä on tehty huolimattomasti, Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätapaamisiin (tai osaan niistä) eikä tehnyt ennakkotehtäviä. Suunnitelman perusteella ei pysty toteuttamaan kansalaisia aidosti osallistavaa toimintaa. Toteutetun toiminnan toimintaympäristönä ei ole monikulttuurisuustyö/aikuissosiaalityö. Toimintaa ei ole kuvattu niin, että siinä välittyisi ´toteutunut työ ja opiskelijaryhmän yhteistyö on ollut sekavaa ja lyhytjänteistä. ´Toimintaa ei perustella teoreettisesti ja tehtäväraportti on huolimaton ja siinä ei noudateta amk:n kirjoitusohjeita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson tyydyttävän suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun, toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/ aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Perustelut ovat jonkin verran pinnallisia ja niiden yhteys toimintaan jää heikoksi. Yhteys monikulttuuriseen työhön ja/tai aikuissosiaalityöhön jää heikoksi. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty tyydyttävästi. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu hyvin teoreettisesti, jakson oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty informatiivisesti ja hyvin. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson kiitettävävän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Tehtävän ryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisessa/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaita aidosti osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että kuvauksessa välittyy huolellinen suunnittelu, toiminnan prosessin kuvaus ja tapahtumien osallistava arviointi. Toiminta ja osallistaminen on perusteltu teoreettisesti laajasti käyttäen myös muuta kuin opintojakson kirjallisuutta. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n raportointiohjeita huolellisesti. Tehtävän esittäminen on tehty innostavasti ja informatiivisesti. Opiskelija on osallistunut aktiivisena ryhmän jäsenenä kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Lisätiedot

Linkki Tiina Laakso opetuskerroille https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719
Linkki Maija-Liisa Aronpään opetuskerroille https://turkuamk.zoom.us/j/68725909091?from=addon

Siirry alkuun