Upbringing and Child Welfare (5 cr)
Code: 7081242-3014
General information
- Enrollment
-
02.12.2020 - 03.05.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
19.04.2021 - 31.05.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Niina Vuoristo
- Heli Virjonen
- Course
- 7081242
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Jakson aloituksen ja Niinan opetuksen Zoom-linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/62568510767 (löytyy myös Itslearningistä); Helin opetuksen zoom-linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/63334560614
Opiskelu koostuu ennakkotehtävistä, tiimityöskentelystä ja lähiopetuksesta.
26.4.kello 8 - 11.30 Jakson aloitus, ennaltaehkäisevä lastensuojelu, lastensuojeluasian vireilletulo / NV
10.5. kello klo 8 - 11 Kasvatustyön teoreettinen perusta / HV
17.5. kello 8 - 11 Varhainen vuorovaikutus; Varhaiskasvatus yhteiskunnallisena toimintana / HV, klo 12 - 15 Kiireellinen sijoitus, palvelutarpeen arviointi, SHL palvelut, avohuolto / NV
24.5. kello 8- 11 Kouluikäisen kasvun tukeminen / HV, klo 12 - 15 Huostaanotto, lastensuojelun sijaishuolto ja jälkihuolto / NV
Tentti auki Itslearningissä ajalla 31.5.2021 klo 14.30 - 16.00. Tentin ohjeistus on Itslearningissä. Uusintatentit syksyn 2021 uusintatenttipäivät.
Ennakkotehtävien palautus on aina ennen ko. lähiopetusta, viimeistään kuitenkin 31.5.2021, ennakkotehtävien 1. palautus: ennen lähiopetusta
ennakkotehtävien 2. palautus 31.5.2021
ennakkotehtävien 3. palautus Psostk21 toteutuksen mukaisesti syksyllä 2021
Objective
Student
- knows the basics of the Child Welfare Act and the phases of client work in child welfare services
- knows the basics of upbringing
- becomes competent to assess oneself as an educator
- understands the significance of the early childhood education as a part of a child’s growing environment
Content
Content
- early interaction and affection
- child and youth welfare
- early childhood education
- child protection process, a systemic model in the client work
Materials
TENTTIMATERIAALIT
Kaikki opetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
Aaltio, Elina & Isokuortti Nanne 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin pilotointi. Valtakunnallinen arviointi. Raportti 3/2019. Helsinki: Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Sivut 15 - 37 (luvut 1 - 3), 69-166 (luvut 6 - 9 +liitteet)
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137709/URN_ISBN_978-952-343-289-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
Laiho Maria 2018: https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/
Exam schedules
Uusintatentti syksy 2021 uusintatenttipäivinä. Ilmoittautuminen jakson vastuuopettajalle.
Student workload
Ennakkotehtävät ja lähiopetus 2 op
Tentti 3 op
Evaluation methods and criteria
Ennakotehtävien palautus 31.5.2021 mennessä. Ellei opiskelija palauta ennakkotehtävää ko. aikataulussa, hän tekee vastaavat tehtävät syksy 2021 toteutuksen mukaisesti.
Lähiopetuksessa 100% läsnäolovelvoite. Poissaolon korvaavan tehtävän palautus 31.5.2021 mennessä. Seuraavaksi opiskelija osallistuu syksyn 2021 vastaavaan opetukseen Psostk21 toteutuksessa.