Lasten, nuoren ja perheen hoitotyö (5op)
Toteutuksen tunnus: 7031495-3035
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2020 - 26.02.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.02.2021 - 01.04.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Päivi Matikainen
- Opintojakso
- 7031495
Toteutukselle Lasten, nuoren ja perheen hoitotyö 7031495-3035 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö 4 op
- Lasta koskevat lait ja asetukset, lasten oikeudet sekä lasten hoitotyön eettiset periaatteet
- Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta
- Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
- Lasten ja nuorten yleisimmät kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito ja kuntoutus hoitotyön prosessin mukaisesti
- Lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen viivästymät/poikkeamat
- Hoitotyön prosessin mukainen kirjaaminen
- Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
- Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen
- Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito
- Lapsen hoitoelvytys
- Erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
- Lasten ja nuorten farmakologia, erilaiset lääkkeenantotavat, lääkehoidon vaikuttavuuden seuranta ja lääkehoidon ohjaus
- Lasten rokotusohjelma
- Lasten nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Lastentautioppi ja farmakologia 1 op (SKHOLE)
- Tavallisimmat lastentaudit ja niiden hoito
Vammaisuus ja vammaisten hoito 1 op
- Kehitysvammaisuuden syyt ja liitännäissairaudet
- Kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakyvyn ja osallisuuden tukeminen ja kuntoutus
- Kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet
- Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä kehitysvammaisen hoitotyössä
- Kehitysvammaisen ja vammautuneen lapsen ja nuoren perheen tukeminen
- Kehitysvammaisen asema ja oikeudet
-
                    
Tavoitteet
Lasten, nuoren ja perheen hoitotyö 5 op LANU
Lasten, nuoren ja perheen hoitotyö 4 op 
Tavoite 
Osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
Opiskelija
 - ymmärtää lasta koskevat oikeudet ja lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet
 - osaa toimia potilasturvallisuutta edistäen lasten hoitotyössä
 - tuntee lapsen kehityksen eri ikäkausina ja osaa tukea ja edistää terveen lapsen kasvua ja kehitystä
 - osaa tukea ja ohjata lapsiperheitä vanhemmuudessa sekä tunnistaa niihin liittyviä voimavaroja ja riskitekijöitä
 - osaa tavallisimmat lasten ja nuorten sairaudet ja tietää niiden ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen menetelmät
 - osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen viivästymiä/poikkeamia
 - osaa kriittisesti hakea, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä lasten ja nuorten hoitotyön kehittämisessä
 - osaa määritellä ja kirjata lapsipotilaan hoitotyön tarpeita, suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvaa hoitotyötä sekä arvioida sen vaikuttavuutta
 - osaa hyödyntää terveysteknologiaa lasten ja nuorten hoitotyössä
 - osaa lapsipotilaan kliinisen tutkimisen periaatteet
 - osaa lapsen hoitoelvytyksen perusperiaatteet
 - osaa ohjata lapsia ja perheitä erilaisissa terveyteen ja sairauteen liittyvissä tilanteissa
 - tietää lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä osaa lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon turvallisen ja vaikuttavan lääkehoidon toteuttamisen
 - tuntee lasten rokotusohjelman, rokotteet sekä lasten ja nuorten rokottamisen
 - osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta
 - tietää keskeiset kehitysvammaisuuteen johtavat syyt ja liitännäissairaudet
 - tietää kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet elämänkulun eri vaiheissa
 - tuntee keskeisen lainsäädännön ja palvelujärjestelmän kehitysvammaisen hoitotyöhön liittyen
 - osaa tukea vammautuneen lapsen perheen selviytymistä ja arjen hallintaa
 - tietää kehitysvammaisen aseman ja oikeudet terveydenhuollon asiakkaana ja potilaana
                    
Sisältö
Sisältö
 - lasta koskevat lait ja asetukset, lasten oikeudet sekä lasten hoitotyön eettiset periaatteet
 - terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta
 - perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
 - lasten ja nuorten yleisimmät kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito ja kuntoutus hoitotyön prosessin mukaisesti
 - lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen viivästymät/poikkeamat
 - ajankohtainen aiheeseen liittyvä näyttöön perustuva kirjallisuus
 - hoitotyön prosessin mukainen kirjaaminen
 - lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
 - lapsen valmistaminen toimenpiteeseen
 - lapsen kivun arviointi ja kivunhoito
 - lapsen hoitoelvytys
 - erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
 - lasten ja nuorten farmakologia, erilaiset lääkkeenantotavat, lääkehoidon vaikuttavuuden seuranta ja lääkehoidon ohjaus
 - lasten rokotusohjelma
 - lasten nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Lastentautioppi ja farmakologia 1 op
 - Tuntee tavallisimmat lastentaudit ja niiden hoidon
Vammaisuus ja vammaisten hoito 1op.
Sisältö
 - kehitysvammaisuuden syyt ja liitännäissairaudet
 - kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakyvyn ja osallisuuden tukeminen ja kuntoutus
 - kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet
 - lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä kehitysvammaisen hoitotyössä
 - kehitysvammaisen ja vammautuneen lapsen ja nuoren perheen tukeminen kehitysvammaisen asema ja oikeudet
                    
Aika ja paikka
Salon toimipiste
viikot 35-39
                    
Oppimateriaalit
Storvik-Sydänmaa,S., Tervajärvi,L.& Hammar,A-M.2019.Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
(tai Storvik-Sydänmaa, S.; Talvensaari, H.; Kaisvuo, T. & Uotila, N. 2012. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.)
Omat tehtävät
Käypähoitosuositukset: Ruoka-aineallergia, Alatiehengitystieinfektiot, Astma (lasten osalta), Virtsatieinfektiot (lasten osalta)
Muu lähiopetuksessa käytetty materiaali; ajankohtainen aiheeseen liittyvä kirjallisuus
                    
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, Verkko-opetus, Tiimityö, Tehtävät
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Koe viikolla
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimioppiminen, Käänteinen oppiminen, Työelämälähtöisyys, Casepohjainen oppiminen
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op x 27h, 135h:
Lähiopetus 32h, Yksilölliset tehtävät 40 h, Case-tehtävät 27 h, Kokeeseen valmistautuminen 20 h, Vammaisuus tehtävä 20h, 3 h koe
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Verkkokoe (numeraalinen arviointi 1-5)
2. Kirjalliset tehtävät (numeraalinen arviointi 1-5)
3. Worshops ( approved)
4. Disablility (approved)
                    
Hylätty (0)
KOKONAISVALTAISUUS
- Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Ei osoita riittävää kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida tietoperustaa tai ne ovat virheellisiä
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä ei ole riittävästi hyödynnetty eikä sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija ei kykene ymmärtämään, soveltamaan eikä arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut eivät ole uutta luovia, eikä niitä ole esitetty selkeästi
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista, mutta tietämys jää suppeaksi.
- Osoittaa kykyä ymmärtää tietoperustaa, mutta soveltaminen, perustelu ja arviointi jäävät puutteellisiksi
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on osittain hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija osittain ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat osittain uutta luovia, ja ne on esitetty melko selkeästi.
- Työskentely on ollut osittain sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat puutteellisesti perusteltuja.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Oppimistilanteisiin osallistuminen ja osittainen vastuun ottaminen omasta oppimisesta
- Opiskelija osittain reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Osoittaa kykyä ymmärtää ja soveltaa tietoperustaa, mutta perustelu ja arviointi on osittain puutteellista
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on pääosin hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija pääosin ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat pääosin uutta luovia, ja ne on esitetty selkeästi.
- Työskentely on ollut pääosin sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat perusteltuja ja hyödynnettäviä.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Pääosin aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
- Opiskelija reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa monipuolista tietämystä laaja-alaisesti kaikista opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Osoittaa kykyä ymmärtää, soveltaa ja arvioida tietoperustaa sekä perustella ja arvioida toimintaa siihen nojautuen
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat uutta luovia, ja ne on esitetty selkeästi, jäsentyneesti ja perustellen.
- Työskentely on ollut sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat perusteltuja, innovatiivisia ja hyödynnettäviä.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
- Opiskelija reflektoi aktiivisesti osaamistaan ja omaa toimintaansa.
                    
Lisätiedot
Oma tietokone suositeltava tunneille, opetus sisältää 2op. englannin kielellä toteutettavia opintoja