Skip to main content

Entrepreneurial skills and identity (5cr)

Code: 2151001-3002

General information


Enrollment
01.08.2019 - 31.12.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2019 - 07.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 20
Degree programmes
Master's Degree Programme in Cultural and Media Entrepreneurship
Teachers
Pirita Juppi
Jani Pihlajamaa
Teacher in charge
Pirita Juppi
Course
2151001

Unfortunately, no reservations were found for the realization Entrepreneurial skills and identity 2151001-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Kasvaminen yrittäjäksi – yrittäjän identiteetin muotoutuminen
• Erilaiset yrittäjäidentiteetit ja yrittäjäpolut
• Erilaiset yrittäjyyden mallit
• Luovien alojen yrittäjyyden erityispiirteet
• Verkostot, yhteistoiminta ja moniammatillinen tiimityö yrittäjyydessä
*****************************************
Tarkemmat sisällöt lähijaksoittain jäsennettynä:
Elokuu (ennakkotehtävä): Oma ammatillinen osaaminen ja identiteetti (valmistautumisena syyskuun lähijaksolle); omaa ammatillista toimintaa ja yrittäjyyttä tukevat verkostot (puretaan lokakuussa).
Syyskuun lähijakso:
- Oma ammatillisten valintojen ja ammatillisen kehittymisen polku (ammatillinen elämäkertatyöskentely aloitusleirillä)
- Ammatillinen identiteetti - yrittäjäidentiteetti (alustus ja ennakkotehtävän purku keskustellen)
- Yrittäjyyssanasto-tehtävän ohjeistaminen (purku marraskuun lähijaksolla)
Lokakuun lähijakso:
- Yrittäjyyskäsitykset ja -kuvat (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
Marraskuun lähijakso:
- Yrittäjyyssanaston esittely
- Verkostoitunut ja yhteistoiminnallinen yrittäjyys (vierailijan alustus/vierailu), omien verkostojen esittely (ennakkotehtävä)
Joulukuu: Tulevaisuus-seminaariin liittyvä päiväkirjateema
***
Tammikuun lähijakso:
- Oman kehittämishankkeen merkitys oman yrittäjyyden eteenpäin viejänä (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
Helmikuun lähijakso
- Yritysmuodot ja yrittäjän toimeentulo (vierailu Potkuriin ja SparkUpiin)
Maaliskuun lähijakso:
- Epävarmuuden sietäminen ja riskien hallinta (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
Huhtikuun lähijakso:
- Luovien alojen yrittäjyyden erityispiirteet, yrityshautomotoiminta luovilla aloilla (ekskursio)
Toukokuun lähijakso:
- Arvot yrittäjäidentiteetin ja yrityksen identiteetin pohjana, yhteiskunnallinen yrittäjyys (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta, vierailijan alustus/työpaja)
Kesäkuun lähijakso:
• Oma tulevaisuus yrittäjänä (ohjatun ammatillisen elämäkertaprosessin päätöspiste)

Objective

After completing this course, the students will be able to
- analyse their strengths and development needs as a professional and entrepreneur in their field and to develop their skills in a goal-oriented manner
- apply creative autobiographical research methods to reflect on their entrepreneurial identity and professional skills
- compare different forms of entrepreneurship and evaluate their relevance for their own career
- create and maintain partnerships and networks to support their business development

Content

- Growing into an entrepreneur – building an identity in business
- Entrepreneurial identities and career paths
- Enterprise models
- Special characteristics of creative businesses
- Networks, partnerships and multiprofessional collaboration in business

Materials

• Blomberg, Jaakko 2014. Selviytymisopas luovan alan yrittäjälle. Vyyhti. http://vyyhti.metropolia.fi/selviytymisopas-luovan-alan-yrittajalle/
• Härmälä, Valtteri; Lamminkoski, Helka; Salminen, Vesa; Halme, Kimmo & Autio, Erkko 2017. Yrittäjyyden uudet suunnat – selvitys hallituksen toimenpiteistä yrittäjyyden vahvistamiseksi. Valtioneuvoston selvitys ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 75/2017. Valtioneuvoston kanslia. http://tietokayttoon.fi/julkaisu?pubid=22902
• Mäkeläinen Mika; Hämäläinen Karo. 2014. Taivas+Helvetti vol.2.: Ilman toista ei ole toisen menestystä. One on One Publishing Oy.
• Pekkola, Juhani 2006. Yrityshyveet -Yritysten yhteiskuntavastuu ja liiketoiminnan etiikka yritystoiminnan osapuolten välisissä suhteissa. Futura 2/2006. Saatavilla Elektra-tietokannassa (kirjautuneena Turun AMK:n Finnan kautta): http://elektra.helsinki.fi.ezproxy.turkuamk.fi/se/f/0785-5494/25/2/yrityshy.pdf
• Puustinen Terho; Mäkeläinen Mika. 2013. Taivas+Helvetti. One on One Publishing Oy.
• TaideArt: Thoughts on Arts Entrepreneurship: https://www.artandentrepreneurship.com/
• Tapani, Annukka 2008. Extreme-mahdollisuuksia vai konkurssinpelkoa? Yrittäjyys nuorten näkökulmasta. Hallinnon tutkimus 27 (2008) : 1, s. 49–61. Saatavilla Elektra-tietokannassa (kirjautuneena Turun AMK:n Finnan kautta): http://elektra.helsinki.fi.ezproxy.turkuamk.fi/se/h/0359-6680/27/1/extremem.pdf
• Troberg, Eliisa 2014. Osuustoiminnan idea. Helsinki: Pellervo. https://pellervo.fi/wp-content/uploads/2015/01/osuustoiminnan-idea.pdf
• Sekä muu Optimassa ja lähijaksoilla ohjeistettu materiaali.

Teaching methods

Lähijaksojen välissä oppimista tapahtuu itsenäisesti ohjeistettuun aineistoon tutustuen sekä opiskelijoiden ammatilliseen elämäkertaprosessiin kuuluvan reflektiivisen kirjoittamisen (”päiväkirjaamisen”) kautta. Lähitapaamisissa oppimismenetelminä käytetään vierailuluentoja, vierailuja yrityshautomotoimintaa tai muita yrityspalveluita tarjoaviin kohteisiin, toiminnallista työskentelyä tiimeissä sekä lähijaksojen välissä kirjoitettuun henkilökohtaiseen päiväkirjaan pohjautuvia reflektiokeskusteluja pienryhmissä ja koko ryhmän kesken.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä. Opintojaksoon liittyy myös kulttuuriyrittäjyyden kansainvälisiin virtauksiin tutustuminen lähdekirjallisuuden sekä ekskursion kautta.

Student workload

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä. Opiskelija kirjaa säännöllisesti läpi opintojakson pohdintojaan reflektiiviseen päiväkirjaan, joka on keskeinen osa opiskelijan ammatillista elämäkertaprosessia. Reflektiota ohjataan kuukausittain pohdittavaksi annettavalla kysymyksellä, johon voi liittyä tausta-aineistoon perehtymistä. Päiväkirjareflektio puretaan seuraavan lähijakson alussa reflektiokeskustelussa.
Opintojakson päätteeksi opiskelija kirjoittaa kaksi tekstiä:
1) omaa yrittäjä/asiantuntijaprofiiliaan esiin tuovan julkisen tekstin blogiin, Turun AMK:n Talk-julkaisuun tms.
2) omaa opiskeluprosessin aikaista ammatillista kasvuaan ja reflektiivista päiväkirjaansa reflektoivan tekstin (vain ohjaavan opettajan luettavaksi).

Evaluation methods and criteria

Itsearviointi toteutuu opiskelijan itseään varten kirjoittamassa reflektiopäiväkirjassa. Vertaisarviointi toteutuu päiväkirjaamiseen pohjautuvissa lähijaksojen reflektiokeskusteluissa . Opettajan arviointi kohdistuu reflektiokeskusteluihin ja opintojakson lopussa tehtäviin kirjoitustehtäviin.

Further information

Opiskelija vastaa itse ekskursioiden kustannuksista.

Go back to top of page