Skip to main content

Customer and user-centred development of business concepts (10 cr)

Code: 2151003-3003

General information


Enrollment
06.08.2019 - 04.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.09.2019 - 15.05.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
8 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 25
Degree programmes
Master's Degree Programme in Cultural and Media Entrepreneurship
Teachers
Jani Pihlajamaa
Markus Hatakka
Teacher in charge
Jani Pihlajamaa
Course
2151003
No reservations found for realization 2151003-3003!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

5.9. klo 13.00-16.00 Tavoitteet, pienryhmät, tiimiroolit, esittelyt, ideointi
9.10. klo 9.00-17.00 Palvelumuotoilu ja käyttäjälähtöinen kehittäminen
6.11. klo 13.00-17.00 Pitchaustekniikat
4.12. klo 9.00-12.30 Kohderyhmät, kohderyhmäanalyysi, markkinatutkimus, kilpailija-analyysi
5.2. klo 9.00-12.30 Liiketoiminta- ja ansaintamallit
4.3. klo 9.00-12.30 Rahoitus
6.5. klo 9.00-17.00 Tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys

Objective

After completing this course, the students will be able to
- produce and evaluate creative ideas and solutions as part of a multidisciplinary team
- make use of customer and user-centred methods in developing business concepts, products and services
- obtain market intelligence using appropriate means and tools
- present their business ideas to potential business partners and investors

Content

- User-centred development
- Idea creation, innovation, testing and evaluation
- Development of business ideas
- Design thinking and service design supporting business
- Business and earnings models in the field of culture
- Creating a business plan, competitor analysis and market intelligence
- Presentation and marketing of business ideas
- Commercialization, scalability and international marketing of an idea

Materials

• Fitzpatrick, Rob 2013. The Mom Test: How to talk to customers and learn if your business is a good idea when everyone is lying to you. http://momtestbook.com/
• Kromer, T.; Nguyen, K.; Szyrmer, L. (toim.) 2017. The Real Startup Book. Ladattavissa netistä: https://grasshopperherder.com/the-real-startup-book-update/
• Maurya, A. 2012. Running lean: iterate from plan A to a plan that works. O'Reilly Media, Inc. USA. Ladattavissa netistä: https://leanstack.com/Running_Lean_Excerpt.pdf
• Pokkinen, Lotta 2017. Artisti maksaa - Neuvotteluopas luoville aloille. Kustannusosakeyhtiö Otava.
Blogi- ja guruvinkkejä:
https://blog.leanstack.com/
https://grasshopperherder.com/
http://www.startuplessonslearned.com/
https://steveblank.com/
http://thestartuptoolkit.com/blog/series-and-topics/
https://www.quicksprout.com/blog/
https://blog.kissmetrics.com/
http://startupclass.samaltman.com/
Työkaluvinkkejä:
https://www.slidescarnival.com/category/free-templates
https://steveblank.com/tools-and-blogs-for-entrepreneurs/
https://leanstack.com/leancanvas
https://leanstack.com/traction-model
https://strategyzer.com/
https://www.businessmakeover.eu/platform/home/
https://www.leanstartupmachine.com/validationboard/
https://grasshopperherder.com/templates-suck-heres-our-lean-startup-template
https://blog.kissmetrics.com/how-to-calculate-lifetime-value/?wide=1

Teaching methods

Lähitapaamisissa oppimismenetelminä käytetään asiantuntijavierailijoita ja niiden reflektointia sekä toiminnallista tiimityöskentelyä. Lähitapaamisten välissä tiedon hankintaa kirjallisuudesta ja asiantuntijoilta. Opiskelijat hankkivat itselleen yrittäjämentorin. Opiskelijat testaavat jatkuvasti ideaansa käyttäjillä. Testiryhmäksi voi ideasta riippuen ottaa myös yhden saman ryhmän.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä, oman kehittämishankkeensa parissa. Pienryhmän jäsenet sparraavat toisiaan.

Student workload

Lähitapaamisten välillä annetaan omaa liiketoimintakoseptia eteenpäin vieviä tehtävänantoja.
Opintojakson aikana tehdään kaksi omatoimista tiedonhankintatehtävää:
1) Kirjallisuudesta: opiskelija päättää aiheen mihin liikeideaan ja liiketoimintaan liittyviin asioihin tarvitaan lisää tietoa. Opiskelija hakee siihen sopivan kirjan ja tekee lyhyt referaatin. Lisäksi viedään oppimisalustalle näkyviin: miten opittua sovelletaan liikeidean kehittämiseen.
2) Asiantuntijalta: opiskelija hakee vastauksen omassa kehittämishankkeessaan askarruttavaan kysymykseen yritysinfoista, asiantuntijalta tms. Asiaa tulee kysyä vuorovaikutuksessa johonkin henkilöön. Oppimisalustalle viedään kaikille näkyviin tiivistelmä: kysymys, vastaus, keneltä sain tiedon.

Evaluation methods and criteria

Opettajan arviointi tapahtuu palautettujen tehtävien perusteella ja lähitapaamisissa pienryhmä- ja yksilötyötä seuraamalla.

Go back to top of page