Siirry suoraan sisältöön

Videoreportaasi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2081316-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 04.02.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.01.2021 - 15.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Johanna Ailio
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Ryhmät
PMEDIS19jour
PMEDIS19 journalismi
Opintojakso
2081316
Toteutukselle 2081316-3003 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää luentoja, taustatutkimusharjoituksen, kuvaus- sekä äänisuunnitteluharjoituksen ja oman tuotannon suunnittelun (synopsis, käsikirjoitus ja tuotantosuunnitelma) sekä toteutuksen joko pienryhmässä tai yksin. Opettajat tuutoroivat prosessia. Jokainen opiskelija pitsaa oman synopsiksensa. Käsikirjoitusprosessi sisältää myös tapaamisen työryhmän ja opettajien kanssa. Opettajat kommentoivat teoksia editpalavereissa. Valmiit teokset julkaistaan Tutka.pro -julkaisussa.

Tavoitteet

Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa:
- ideoida, käsikirjoittaa ja esitellä videoreportaasin
- hankkia videoreportaasiin tarvittavat taustatiedot
- kuvata, valaista, äänittää ja editoida videoreportaasin
- kuljettaa tarinaa kuvakerronnan ja kohtausten rakentamisen avulla
- toimia työryhmän jäsenenä reportaasituotannossa

Sisältö

Opiskelijat analysoivat reportaaseja tai elokuvallisia dokumentteja. He ideoivat ja käsikirjoittavat oman pienen reportaasinsa suunnitelman, jonka he esittelevät myyntitarkoituksessa. Reportaasit toteutetaan työryhmissä julkaisukelpoisiksi. Opiskelijat antavat toisilleen palautetta prosessin aikana ja loppupurussa sekä kirjoittavat analyyttisen työraportin oman tuotantoryhmänsä toiminnasta.

Oppimateriaalit

Turkuamk.itslearning.com, Videoreportaasi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kuvausharjoitukset, oman tuotannon ennakkotutkimus ja valmistelu. Synopsis ja sen pitsaus. Käsikirjoitus ja tuotantosuunnitelma. Tuotantoprosessi ja palautteenanto.

Innovaatiokompetensseista opintojaksolla harjoitellaan kaikkia osa-alueita: luovuutta, oma-aloitteisuutta, ryhmätyötaitoja, kriittisyyttä ja verkostoitumista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely: opiskelija osoittaa aikaisemmin toteuttamallaan videoreportaasin tuotannolla osaavansa opintojakson oppimistavoitteet. Osaaminen osoitetaan kirjoittamalla analyyttinen työraportti omasta ja työryhmän toiminnasta Johanna Ailiolle ja liittämällä siihen videolinkki, josta käy ilmi, että opiskelija on itse ollut keskeisessä tehtävässä videon suunnittelussa ja toteutuksessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. TAUSTATUTKIMUSHARJOITUS: Etsi valmiiksi annettuun aiheeseen kiinnostava näkökulma ja hyvät haastateltavat.

2. KUVAA KOHTAUS: Ihminen toimii. Hyödynnä toteutuksessa laaja-alaisesti kuvakokojen vaihteluita huomioiden sujuva leikkautuvuus. Mieti kuvien järjestys niin, että tuloksena on mahdollisimman kiinnostava ja ytimekäs audiovisuaalinen kokonaisuus.

3. OMAN 3-7-MINUUTTISEN DOKUMENTAARIN TAI REPORTAASIN SYNOPSIS, 1.2.2021.

4. OMAN SYNOPSIKSEN PITSAUS, 2.2. ja 3.2.2021

5. KAKSIPALSTAINEN KÄSIKIRJOITUS TUOTANNOSTA. Käsikirjoitus on toteuttamisvalmis kokonaisuus, jossa olet varmistanut henkilöiden ja kuvauspaikkojen suostumuksen, 1.3.2021.

6. TUOTANTOSUUNNITELMA: Tuotannon aikataulun, työryhmän vastuualueiden ja kuvauskaluston tarkka määrittely. Purku 3.3.2021.

7. DOKUMENTAARIN TAI REPORTAASIN TUOTANTO, jossa kukin opiskelija on vastuullisessa työtehtävässä. Tuotanto- ja editpalavereissa saat tukea opettajilta, viikot 10-14.

8. EDITPALAVERIT

9. PALAUTEKESKUSTELU TAI KIRJALLINEN PALAUTE MUIDEN TUOTANNOISTA, 14.4.2021

10. TYÖRAPORTTI TUOTANNOSTA: Jokainen opiskelija kirjoittaa henkilökohtaisen raportin, jossa esittelee tehtävänsä tuotannossa ja analysoi onnistumisensa niissä. Raporttiin on mahdollista myös kertoa ryhmän muiden jäsenten toiminnasta, 3.5.2021.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kuvausharjoitus on oltava suoritettuna.
Synopsis, käsikirjoitus, pitsaus, tuotanto ja työraportti arvioidaan osasuorituksina. Painopiste on valmiin tuotannon arvioinnissa. Siinä arvosana muodostuu oman työtehtävän perusteella.

Hylätty (0)

Osatehtäviä on tekemättä tai tuotanto ei ole julkaisukelpoinen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija suorittaa kaikki harjoitukset. Hän tuottaa toteuttamiskelpoisen synopsiksen, jonka faktat hän on tarkistanut ja sopinut kuvausluvat. Opiskelija osallistuu käsikirjoitusprosessiin. Opiskelija täyttää tehtävänsä kuvausryhmän jäsenenä ja osallistuu suunnittelu- ja palautetilanteisiin rakentavasti. Toteutettu dokumentaarinen juttu on julkaisukelpoinen. Opiskelija palauttaa asiallisen työraportin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan harjoitukset ovat huolellisesti tehtyjä. Lisäksi opiskelijan synopsis tuottaa mielekästä tietoa, kiinnostavan tarinan tai esittelee yleisesti merkittävän henkilön, paikan tai tapahtuman. Käsikirjoitus on tarkka ja realistinen. Opiskelija osoittaa tuotannossa ammattimaisuutta ja vastuullisuutta. Hän kykenee suunnitelmalliseen työhön ja noudattaa annettuja aikatauluja. Opiskelijan työskentely tuotannossa on vastuullista ja eettisesti kestävää. Hänen antamansa palaute on erityisen analyyttistä ja samalla rakentavaa. Toteutettu dokumentaarinen juttu on teknisesti, ilmaisullisesti ja sisällöllisesti hyvä ja se painottuu toimintaan, ei puheeseen. Työraportti on analyyttinen ja oikeakielinen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelijan synopsis tuottaa uutta tietoa, sen dramaturginen suunnitelma on erityisen hyvä tai tarina emotionaalisesti koskettava. Synopsis on kunnianhimoinen ja kuitenkin realistinen. Päähenkilön esittely herättää lukijassa mielenkiinnon ja halun nähdä dokumentaarinen juttu toteutettuna. Käsikirjoitus sisältää kiinnostavia ja luovia ratkaisuja ja se on huolellisesti suunniteltu ja viimeistelty kokonaisuus. Opiskelija osoittaa tuotannossa erityistä vastuullisuutta ja toteuttaa luovia ammattimaisia ratkaisuja hankalissakin tilanteissa. Hän kykenee ohjaamaan ja organisoimaan oman ryhmänsä toimintaa rakentavasti ja analyyttisesti. Hän tekee erityisen ahkerasti työtä vaikeuksista välittämättä. Hänen antamansa palaute vie opetusta eteenpäin ja lisää kaikkien yhteistä osaamispääomaa. Toteutettu dokumentaarinen juttu sisältää erityisen taidokkaita teknisiä, ilmaisullisia tai sisällöllisiä elementtejä ja se on valmis tarjottavaksi televisioon tai elokuvafestivaaleille. Työraportti on tarkka ja asiallisen kriittinen omaa ja kokonaisuutta kohtaan.

Siirry alkuun