Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistehtävä (10 op)

Toteutuksen tunnus: 3011380-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 07.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

7 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 30

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Paula Savolainen
  • Kati Haanpää

Ryhmät

  • MKITIS21
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
  • 24.11.2023 09:00 - 16:00, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 3011379-3018
  • 07.12.2023 09:00 - 12:00, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 3011379-3017

Tavoitteet

Opintojaksossa opiskelija tutustuu tutkimus-, kehittämis -ja innovaatioprojektiin. 
Opiskelija 
- osaa soveltaa olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektin tavotteiden saavuttamiseksi.
- kykenee luovaan ongelmanratkaisutaitoon ja työtapojen kehittämiseen
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisia ratkaisuja
- osaa raportoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksia

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Pääosa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Lähipäivien aikana on opetuskeskusteluja, ryhmätöitä ja esityksiä, jotka kaikki tukevat oppimista.

Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 10 op eli 270 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta. Suurin osa työstä on itsenäistä opiskelua ja tehtävien tekemistä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan integroidusti Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!

Opintojakson osat ovat lähipäivät sekä oppimisalustalla pääosin yksilötyönä suoritettavat tehtävät.

Lähipäivät
I
Aloitusinfo: opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, opintojakson suorittaminen ja arviointi, itslearning-ympäristö, ryhmätyöskentelyä

II
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, viitteidenhallinnan klinikka, alustus menetelmiin, ryhmätyöskentelyä

III
Etäjakson tehtävien läpikäynti, menetelmäsparraus, viiteidenhallinnan klinikka, vastuullinen opinnäytetyö, verkkojulkaisu, ryhmätyöskentelyä, tuutorointi klo 13-13.30

IV
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, miten jatkaa aiheesta opinnäytetyöksi

V (klo 9:15-12)
Evästystä opinnäytetyön tekemisee


Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viittaaminen ja viitetiedot
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista

Tapaamiset:

7.9. klo 9.15-16.00
6.10. klo 9.15 - 16.00
3.11. klo 9.15 - 16.00
24.11. klo 9.15 -16.00
7.12. klo 9.15 -12.00

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Tutkumus- ja kehittämismenetelmät -opintojaksolla.

Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Tehtäviä tehdään ja palautetaan oppimisympäristössä annettujen aikataulujen mukaisesti. Opettajat arvioivat tehtäviä ja antavat palautetta. Suurin osa palautteesta annetaan yleisesti ryhmäpalautteena lähipäivien aikana.

Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit on kuvattu oppimisympäristössä.

Tehtävän palauttaminen myöhässä tarkoittaa sitä, että tehtävä on hylätty. Useat hylätyt tehtävät voivat pienentää Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kokonaisarvosanaa.

Kaikki oppimisympäristössä olevat tehtävät ovat pakollisia.

Jos Hyväksytty/Hylätty-arvioitavat tehtävät on palautettu annetuun päivämäärän mennessä sekä pisteytettyjen tehtävien arvosana on vähintään 1, on Kehittämistehtävä-opintojakson arvosana Hyväksytty, muuten Hylätty.

Lähipäiviltä voi olla yhden kerran poissa. Jos poissaoloja on useita, tämä voi johtaa hylättyyn suoritukseen.