Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurisensitiivinen ja yhteisöllinen työ/ Aluetyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081243-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 21.03.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.03.2021 - 16.04.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Maija-Liisa Aronpää
Sirppa Kinos
Opintojakso
7081243
Toteutukselle 7081243-3010 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opiskelijaprojekti tehdään yhteistyössä Turun kaupungin aluetyön ja muiden Turun kaupungin toimijoiden kanssa. Tehtäväksi anto tulee aluetyöltä, käynnistys tapahtuu yhteistyössä heidän kanssaan ja he antavat projektiryhmälle ohjausta projektin tekemiseen.
Ensimmäinen tapaaminen on torstaina 11.3. Psostk20-toteutuksen yhteydessä alkaen 8.15. Zoom-linkki lähetetään kaikille ilmoittautuneille. Kaupungin aluetyön kehittäjä Katri Arnivaara on mukana perustoteutuksen aloituksessa alustaen siellä. Perustoteutuksen aloituksen jälkeen tilaaja antaa tarkan tehtäväksi annon projektiryhmälle ja kertoo, miten yhteyttä projektin ohjaajiin pidetään. Projektin purku tapahtuu joko to 15.4. klo 10-12 tai ryhmälle sopivana myöhäisempänä aikana.
Projektin kestäessä ohjaus on pääosin kaupungin edustajilla. Projektille sovitaan kuitenkin yksi väliohjauskerta (viikolla 13, tarkempi aika sovitaan ensimmäisessä tapaamisessa), johon myös ohjaava opettaja osallistuu. Tässä välitapaamisessa ryhmillä pitää olla valmis suunnitelma työn toteuttamiseksi sekä selvitystä jo mahdollisesti tehdyistä toimenpiteistä. Tämä selvitys pitää olla tavalla tai toisella kirjallisessa muodossa.
Projektin toteutus riippuu hieman osallistuvien opiskelijoiden määrästä, mutta alustavasti projektilla on kaksi erilaista tavoitetta, joihin pääsemiseksi opiskelijat jakautuvat ryhmiin.
Ensimmäinen tavoite on selvittää yhdistysten halukkuutta kotouttamistyöhön. Opiskelijat ovat yhteydessä Turun alueella toimiviin yhdistyksiin selvittääkseen asiaa ja keskustellakseen siitä, millaisia mahdollisuuksia yhdistyksellä tähän voisi olla ja tekevät sitten raportin tilanteesta.
Alueen yhdistys voi osallistua verkoston toimintaan esimerkiksi
1. kertomalla yhdistyksen näkökulmaa alueella kotouttamisasiaan liittyen
2. oman esitteen ja yhteystietojen jakamisella uusille asukkaille
3. nimeämällä yhdyshenkilö yhdistysten väliseen verkostotyöhön
4. tutustumiskäynnin järjestämisellä yhdistykseen uudelle asuinalueen asukkaalle yhteistyössä KOTO-tiimin kanssa
5. muu – mikä?

Toinen tavoite on selvittää Lausteen alueella, minkälaisia harrastuksia tai muuta tekemistä lapset ja heidän perheensä toivoisivat alueelle ja selvittää, miten näitä asioita olisi mahdollista tuoda alueelle? Erityisesti pitää selvittää, olisivatko perheet itse halukkaita toimintojen toteuttajia.
Tämä on asetettu tavoitteeksi, koska Lausteen koulurakennus on suljettu huoneilmaongelmien vuoksi. Rakennuksen sulkemisen myötä käytöstä poistuivat myös kirjasto ja liikuntasali. Nuorisotilat siirtyivät Skanssin kauppakeskukseen. 9–12 -vuotiailla ja erityisesti 3. – 4 -luokkalaisilla ei ole omalla asuinalueellaan harrastusmahdollisuuksia.

Projektista tehdään raportti, joka tulee sekä kaupungin aluetyön että koulun käyttöön. Raportista pitää ilmetä yhteisöllisyyteen, aluetyöhön ja osallisuuteen liittyvä kirjallisuus ja muu materiaali, jota on käytetty projektin suunnittelussa ja toteutuksessa ja jolla on perusteltu projektin toimintatapoja.
Toteutussuunnitelman lähteitä voitte käyttää tehtävässä. Kuitenkin on hyvä, että haette myös juuri tehtäväänne sopivia lähdemateriaaleja.

Tavoitteet

Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti

Sisältö

Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut

Oppimateriaalit

Lähteitä:

ARA, asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus. Asunalueiden kehittämisohjelma. https://www.ara.fi/fi-FI/Ohjelmat/Asuinalueiden_kehittamisohjelma.
Community Tool Box. Understanding and describing the Community https://ctb.ku.edu/en/table-of-contents/assessment/assessing-community-needs-and-resources/describe-the-community/main
Community Tool Box. Assessing Community needs an resources https://ctb.ku.edu/en/assessing-community-needs-and-resources.
Hintermair, M. 2009. The Social Network Map as an Instrument for identifying Social Relations in Deaf Research and Practice.
Kivinen, Outi (eds.) 2014. Promoting Urban Health. Experiences from Developing Multiprofessional Studies in Social and health care Education. Comments 88. Turku University of Applied Sciences. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522165459.pdf.
Launikari & Puukari (eds.) 2005.Multucultural guidance and counselling.
Online manual on the Act on the Promotion of Immigrant Integration, https://kotouttaminen.fi/en/online-manual-on-integration
Online Manual on Refugee Reception, https://kotouttaminen.fi/en/online-manual-on-refugee-reception
Key concepts, https://kotouttaminen.fi/en/key-concepts
Actors, https://kotouttaminen.fi/en/actors

Rasinkangas, Jarkko 2013. Sosiaalinen eriytyminen Turun kaupunkiseudulla. Tutkimus asumisen alueellisista muutoksista ja asumispreferensseistä. Turun yliopisto. https://www.utupub.fi/handle/10024/91701.
Rasinkangas, Jarkko 2015. Alueellinen eriytyminen sosiaalityötä haastamassa. Teoksessa Anne-Mari Jaakola, Viivi Lanne & Jarkko Rasinkangas (toim.)Tutkiva sosiaalityö. Eriarvoisuus ja sosiaalityö. Helsinki: Talentia-lehti, Sosiaalityön tutkimuksen seura. http://www.talentia.isinteksas.com/mag/docs/tutkivasosiaalityo2015.pdf.
Tietoa turvallisuuskävelyistä. https://rikoksentorjunta.fi/tietoa-turvallisuuskavelyista.

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä kaupungin edustajien ohjauksessa, raportti koululle ja kaupungille, 5op

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Raportti (täydennettävä, T1-K5)

Siirry alkuun