Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuden toimintaympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BP40-3038

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 31.12.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

20 - 20

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi

Opettaja

  • Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
  • Marjo Harju

Ryhmät

  • YKUHSK21
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
  • YKUHKK21
    Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- analysoida toimintaympäristöjen muutoksia ja ennakoida tulevaisuuden kehityskulkuja soveltaen
- tulevaisuudentutkimuksen ja -ennakoinnin käsitteitä ja menetelmiä
- arvioida toimintaympäristöjen muutosten vaikutuksia omaan työhön, työyhteisöön, organisaatioon sekä toimialaan
- kehittää tavoitteellisesti omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan vastaamaan tulevaisuuden työelämän vaatimuksia
- uudistaa omaa ja organisaationsa toimintaa huomioiden kestävän kehityksen näkökulman ja hyödyntäen monitieteistä ja laaja-alaista tulevaisuustietoa.

Sisältö

- Tulevaisuuden työ ja toimeentulo
- Tulevaisuuden osaamistarpeet ja niiden ennakointi
- Muuttuvat urapolut ja ammatti-identiteetit
- Tulevaisuuden teknologiat, ihmisen ja teknologian vuorovaikutus
- Kestävä tulevaisuus ja ekologinen jälleenrakennus
- Tulevaisuudentutkimuksen ja -ennakoinnin lähtökohtia ja menetelmiä
- Ennakoinnin merkitys innovaatioille sekä strategiselle suunnittelulle ja päätöksenteolle

Oppimateriaalit

Ohjeistetaan ITSlearning-oppimisalustalla.

Opetusmenetelmät

Vierailuluennot, toiminnallinen työskentely monialaisissa ryhmissä (lähitapaamiset), lukupiirityöskentely pienryhmässä, itsenäinen oppimistehtävien tekeminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus: Vierailuluentoja ja ryhmätyöskentelyä lähitapaamisissa: 16 h

Verkko- ja etäopiskelu: Verkko-opiskelua ja itsenäistä työskentelyä yksin tai pienryhmässä: 119 h

Ryhmätyöskentelyä:
1) Aloituspäivä 11.1.2021: monialaisissa pienryhmissä keskustelua Sitran megatrendikorttien pohjalta.
2) Lukupiirityöskentely koulutuksittain jaettavissa pienryhmissä: oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi (esim. lyhyt video, Prezi, mindmap tms.) ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle Optimassa (tutoropettaja arvioi tuotoksen, HYV/HYL).
3) Hackathon: työelämä- ja ongelmalähtöistä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä.

Yksilötehtävät:
1) Tulevaisuusskenaariotehtävä: omien vaihtoehtoisten ammatillisten tulevaisuuksien hahmottelu tulevaisuustaulukkoon (tutoropettaja arvioi, HYV/HYL)
2) Reflektiivinen raportti : Miten voin hyödyntää tulevaisuustietoa ja ennakkointimenetelmiä oman osaamiseni ja ammatillisen toimintani kehittämisessä / oman organisaationi strategisessa johtamisessa. Mihin omassa sekä työyhteisöni/organisaationi tulevaisuudessa koen voivani vaikuttaa itse? (Tuutoropettaja arvioi,
HYV/HYL)

Sisällön jaksotus

Opintojakso on kaikille Turun AMK:n ylempää AMK-tutkintoa suorittaville pakollinen. Se toteutetaan osin monialaisesti eri koulutusten opiskelijoista muodostetuissa ryhmissä ja osin oman koulutuksen sisällä pienryhmä- ja yksilötyöskentelynä. Opintojaksolla on kaksi kaikille yhteistä lähipäivää (opintojen aloituspäivä ja hackathon-päivä). Muuten yhteinen toteutus perustuu oppimisalustalla oleviin oppimateriaaleihin ja oppimistehtäviin. Koulutukset voivat halutessaan käsitellä opintojakson sisältöjä myös omissa lähipäivissään tutor-opettajan johdolla.
***

TEEMA 1: MUUTTUVA MAAILMA JA TYÖELÄMÄ (kurssin viikot 1–4)
Yhteinen aloituspäivä: Keynote-luennot muuttuvasta työelämästä ja osaamistarpeista, opintojakson esittely, sekä pienryhmätyöskentelyä Sitran megatrendikorteilla (tuutorit ohjaamassa).
• Oppimisalustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• (Koulutusten itse päätettävissä ja järjestettävissä: Turun AMK:n asiantuntijoiden alustuksia esim. tulevaisuuden teknologioihin, kiertotalouteen ja kestävään tulevaisuuteen liittyvistä teemoista koulutuksen omassa lähipäivässä)
***

TEEMA 2: TULEVAISUUDEN ENNAKOINTI (kurssin viikot 5–8)
oppimisalustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omat vaihtoehtoiset ammatilliset tulevaisuudet, palautus oppimisalustan palautuslaatikkoon (tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
***

TEEMA 3: OMA ALA MUUTOKSESSA (kurssin viikot 9–12)
• Lukupiirityöskentely (verkkovälitteisesti ja/tai lukupiiriryhmän itse organisoimassa tapaamisessa): oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle oppimisalustalla.
• Tutoropettaja vastaa mahdollisen valmiin lukulistan ohjeistamisesta ja tuotoksen
arvioinnista (HYV/HYL).
***

TEEMA 4: MINÄ TULEVAISUUDEN TEKIJÄNÄ (Kurssin viikot 13–16)
• Oppimisalustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Yhteinen lähipäivä: hackathon, jossa työskentelyä monialaisissa pienryhmissä todellisten työelämän ongelmien ratkaisemiseksi. Teemana kestävä tulevaisuus
• Reflektiivinen raportti tulevaisuustiedon ja ennakointimenetelmien hyödyntämisestä omassa työssä, palautus oppimisalustalle(tuutoropettaja arvioi, HYV/HYL).

***

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivissä.
Tutor-opettaja arvioi oppimistehtävät. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista lähipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti).

Esitietovaatimukset

-