Skip to main content

Future Business Models (15 cr)

Code: KH00BH00-3005

General information


Enrollment
08.12.2020 - 31.05.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.01.2021 - 02.08.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 - 15
Local portion
15 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Kai Schleutker
Maria Välivirta Havia
Päivi Killström
Groups
PLIITS19BA
PLIITS19BA
Course
KH00BH00
No reservations found for realization KH00BH00-3005!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

This course supports students in understanding the importance and value of creativity, innovation and change for business development. Moreover, students develop their capability in thinking out-of-the-box, from designing the strategic plans to implementing them. Students take in consideration the form of business, the market trends and the possibility to pivot their current business model.

Important elements in this competence are the knowledge of options with regards to business fundamentals (form, funding, positioning, targeting, brand strategy) and the formal consideration of ideating new options to reduce risk exposure or/and leverage opportunities.

Examples of training topics:
- Digital business model
- Sharing economy
- Platform econony
- Change management
- Open Innovation
- Business Strategy

Objective

Having completed the course, the student is able to:
- Observe and recognize different business model relevant for the future
- Find explanations in macrotrends and literature/articles/news
- Create deeper insights for a particular business
- Learn from each other and see different viewpoints

Content

Digital business models
Home selling
Platform economy/sharing economy
Collaborative business
Other invented new models

Materials

Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”.

The student can refer to the Four Pillars Model and the BisnesAkatemia Canvas.

Teaching methods

The student initiates and monitors opportunities in creating new options for the business by considering elements of the business model. The student can make use of external workshops for business development.

Exam schedules

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus.

Completion alternatives

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Student workload

Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.

Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.

Evaluation methods and criteria

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.

Failed (0)

The participant fails to commit to acquiring the knowledge, fails to developing the skills and attitude and consequently fails to building the competence in the topic. The participant is not able to demonstrate having acquired the necessary theoretical knowledge nor having developed the competence By the mean of individual achievement, training preparation, team collaboration or project work.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

The student is able to:
- understand the concept of business model and apply it relative to its own organisation
- identify the organisational and environmental needs for changes in the business model.

Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.

Assessment criteria, good (3-4)

The student is able to:
- design a plan for change and innovation of the business model
- work proactively towards enacting changes and innovaiton in the business model
- resolve efficiently problems during the business model change and innovation process

Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa.
Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista.

Assessment criteria, excellent (5)

The student is able to:
- work creatively in relation to desinging, and enacting the changes and innovaitons on the business model
- combine theories, outcomes of training sessions and personal experiences during the design and implementation of the changes and innovaitons on the business model
- anticipate problems during the implementation of the changes and innovations on the business model

Opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista.

Go back to top of page