Siirry suoraan sisältöön

3D-mallinnuksen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BX45-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 19.02.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
suomi
Paikat
8 - 22
Koulutus
Media-alan koulutus
Opettajat
Elli Vuorinen
Vastuuopettaja
Elli Vuorinen
Ryhmät
PMEDIS18anim
PMEDIS18 animaatio
PMEDIS19anim
PMEDIS19 animaatio
Opintojakso
KU00BX45
Toteutukselle KU00BX45-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Osaamistavoitteet:
Opiskelija hallitsee 3D-mallinnuksen peruskäsitteet ja ymmärtää 3D-mallinnuksesta taiteellisen ilmaisun, tilanhahmotuksen ja visualisoinnin välineenä.
Opiskelija hahmottaa 3D-työskentelyn eri vaiheet ja osaa käyttää digitaalista valoa tilan ja tunnelman luomiseen ja tuottaa 3D-mallista stillkuvamuotoisen presentaation.
Opiskelijalle on riittävät perustaidot 3D-mallinnuksen opiskelun jatkamiseen itsenäisesti.

Sisältö:
3D-mallinnus taiteellisen ilmaisun, tilan luonnostelun sekä havainnollistamisen välineenä. Painopiste omien ideoiden visualisoinnissa sekä erilaisissa mallinnuskokeiluissa. Mallinnuksen työnkulku käydään läpi ohjattujen ja itsenäisten harjoitustöiden avulla.
Opintojaksolla käydään läpi Blender, mallinnus- ja visualisointiohjelman, keskeiset mallintamisen työkalut- ja tavat, pintakäsittely eli teksturointi ja erilaisten fotorealististen ja lähes fysikaalisen aidosti käyttäytyvien materiaalien tekeminen sekä mallin valaisu perusteellisten harjoitustöiden avulla.
Opintojaksolle otetaan 8-20 opiskelijaa, ensisijaisesti animaation opiskelijoita ryhmistä PMEDIS18 ja PMEDIS19 ja sen jälkeen muita opiskelijoita ilmoittautumisjärjestyksessä. Opetus pyritään järjestämään tarvittaessa hybridi-mallin mukaisesti sekä IT-luokkatiloissa että etäyhteydellä. Opintojaksolla käytössä oleva Blender- ohjelmistoa on ladattavissa ilmaiseksi myös opiskelijoiden omille tietokoneilleen.

Tavoitteet

- Opiskelija hallitsee 3D-mallinnuksen peruskäsitteet ja ymmärtää 3D-mallinnuksesta taiteellisen ilmaisun, tilanhahmotuksen ja visualisoinnin välineenä.
- Opiskelija hahmottaa 3D-työskentelyn eri vaiheet ja osaa käyttää digitaalista valoa tilan ja tunnelman luomiseen ja tuottaa 3D-mallista stillkuvamuotoisen presentaation.
- Opiskelijalla on riittävät perustaidot 3D-mallinnuksen opiskelun jatkamiseen itsenäisesti.

Sisältö

3D-mallinnus taiteellisen ilmaisun, tilan luonnostelun sekä havainnollistamisen välineenä. Painopiste omien ideoiden visualisoinnissa sekä erilaisissa mallinnuskokeiluissa. Mallinnuksen työnkulku käydään läpi ohjattujen ja itsenäisten harjoitustöiden avulla. Opintojaksolla käydään läpi Blender, mallinnus- ja visualisointiohjelman, keskeiset mallintamisen työkalut ja -tavat, pintakäsittely eli teksturointi ja erilaisten fotorealististen ja lähes fysikaalisen aidosti käyttäytyvien materiaalien tekeminen sekä mallin valaisu perusteellisten harjoitustöiden avulla.

Opetusmenetelmät

Opintojakso jakaantuu intensiivisiin kontaktiopetusjaksoihin ja itsenäisiin harjoitustehtäviin sekä omaan projektiin. Käytössä on myös chat ja Blenderin videotutoriaalit.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, itsenäiset ja ohjatut harjoitukset, vertaisoppiminen, pienryhmätyöskentely, chat ja videotutoriaalit.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

80 % läsnäolo ja suoritetut harjoitustyöt. Taitojen kehittyminen kurssin aikana, opiskelijan motivaatio ja rakentava osallistuminen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita annettuja harjoituksia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa annetut harjoitustehtävät. Hän ei ole motivoitunut tai ota vastaan palautetta eikä tee ehdotettuja korjauksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. Hän hallitsee 3D-mallinnuksen peruskäsitteet ja ymmärtää 3D-mallinnuksesta taiteellisen ilmaisun, tilanhahmotuksen ja visualisoinnin välineenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. hallitsee 3D-mallinnuksen peruskäsitteet ja ymmärtää 3D-mallinnuksesta taiteellisen ilmaisun, tilanhahmotuksen ja visualisoinnin välineenä ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja motivoituneesti omissa harjoitustehtävissään.

Siirry alkuun