Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00BO20-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2020 - 31.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 31.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 25
- Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
- Opintojakso
- TH00BO20
Toteutukselle Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen TH00BO20-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Kevään toteutuksen ajoitus: 18.1.-7.5.2021
Tavoitteet
Opiskelija 
- osaa kuvata kehittämis- ja tutkimusprosessin 
- tunnistaa työelämän kehittämistarpeita 
- osaa kuvata ja arvioida kehittämis- ja tutkimustyöhön soveltuvia menetelmiä 
- osaa kuvata ja arvioida aineistonkeruu-, analyysi- ja raportointimenetelmiä 
- osaa arvioida kehittämis- ja tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita 
- osaa toimia oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä 
Sisältö 
- kehittämis- ja tutkimustoiminnan tarkoitus ja tavoitteet 
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus ja kirjallisuuskatsaus 
- kehittämis- ja tutkimusprosessi 
- aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät 
- kehittämistoiminnan menetelmät 
- luotettavuus ja eettisyys 
- työskentely moniammatillisessa opiskelijaryhmässä
                    
Tavoitteet
Opiskelija 
- osaa kuvata kehittämis- ja tutkimusprosessin 
- tunnistaa työelämän kehittämistarpeita 
- osaa kuvata ja arvioida kehittämis- ja tutkimustyöhön soveltuvia menetelmiä 
- osaa kuvata ja arvioida aineistonkeruu-, analyysi- ja raportointimenetelmiä 
- osaa arvioida kehittämis- ja tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita 
- osaa toimia oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä
                    
Sisältö
Sisältö 
- kehittämis- ja tutkimustoiminnan tarkoitus ja tavoitteet 
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus ja kirjallisuuskatsaus 
- kehittämis- ja tutkimusprosessi 
- aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät 
- kehittämistoiminnan menetelmät 
- luotettavuus ja eettisyys 
- työskentely moniammatillisessa opiskelijaryhmässä
                    
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan Optima-verkko-alustan välilehdillä. 
Tenttiä varten otetaan haltuun verkkomateriaali ja kirjallisuus: 
• Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy 
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus. 
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.Oy
                    
Opetusmenetelmät
Itsenäiset verkko-tehtävät Optimassa 
Verkkotentti 
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan myöhemmin.
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus 
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen. 
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä 
Optima -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on numeerinen (1-5). Opintojakson hyväksytty suoritus muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä. Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan. 
Numeroarviointi tulee tentin pistemäärän perusteella alla olevalla 
tasavälisellä asteikolla: 
35-41 = T1 (= 50-59 %) 
42-48 = T2 (= 60-69 %) 
49-55 = H3 (= 70-79 %) 
56-62 = H4 (= 80-89 %) 
63-70 = K5 (= 90-100 %)
                    
Lisätiedot
Sisällön jaksotus: 
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus 
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet 
- Näyttöön perustuva toiminta 
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen 
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät 
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen 
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa 
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö 
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista