Introduction to Library Profession (5 cr)
Code: KH00BR43-3002
General information
- Enrollment
-
01.12.2021 - 17.01.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
10.01.2022 - 24.03.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
- Teachers
- Kati Haanpää
- Course
- KH00BR43
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Kurssilla tutustutaan Suomen kansalliseen kirjastoverkkoon ja yleisten kirjastojen toimintaympäristöön. Perehdytään kirjastotyössä tarvittaviin taitoihin ja osaamiseen. Tutustutaan kirjastojen luokitusjärjestelmiin sekä ammattitermistöön. Perehdytään kirjaston asiakaspalvelussa toimimiseen sekä suomeksi että englanniksi.
Ajoitus:
10.1 ennakkotehtävä ITs learnig -alustalla
13.1. verkkotapaaminen klo 13-16
10.2. verkkotapaaminen klo 13-16
3.3. verkkotapaaminen klo 13-16
17.3. verkkotapaamien klo 13-16
24.3. viimeisen tehtävän / tentin palauttaminen
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvata kansallisen kirjastoverkon toimintaa
- osaa kuvata kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristöjä
- ymmärtää kirjastoalan käsitteistöä
- ymmärtää kirjaston asiakaspalvelun perusteet
Opintojakson sisältö
- Kansallinen kirjastoverkko
- Kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristö
- Asiakaspalvelu ja moninaiset asiakasyhteisöt kirjastossa
Objective
Having completed the course the student is
- is able to describe Finnish library network
- to describe the library and information service profession
- to explain the central terms and concepts of the library environment
- to identify different customer communities
- to manage in customer service situations
Content
Operational environment of Library and Information Service
Basics of customer service in Library and Information Service
Materials
Lovio, Maisa ja Tiihonen Vuokko 2005: Kirjaston asiakaspalvelu BJT Kirjastopalvelu,Helsinki
Laura Hokkanen (toim.) 2015: Sosiaalinen kirjasto. Avain. Helsinki
Maunu, Ulla-Maija 2011: Asiakkaan kirjasto. Teoksessa Kirjasto 2012. Toim. Päivi Almgren ja Päivi Jokitalo
Teaching methods
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Pedagogic approaches and sustainable development
- Henkilökohtaiset oppimistehtävät
- Ryhmä-/ paritehtävät
Student workload
Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia.
Evaluation methods and criteria
Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt.
Tehtävät ja arviointi kerrotaan tarkemmin ensimmäisellä opetuskerralla.
Failed (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.
Assessment criteria, good (3-4)
Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen.
Assessment criteria, excellent (5)
Tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa