Skip to main content

Introduction to Library Profession (5 cr)

Code: KH00BR43-3002

General information


Enrollment
01.12.2021 - 17.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2022 - 24.03.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Kati Haanpää
Course
KH00BR43
No reservations found for realization KH00BR43-3002!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kurssilla tutustutaan Suomen kansalliseen kirjastoverkkoon ja yleisten kirjastojen toimintaympäristöön. Perehdytään kirjastotyössä tarvittaviin taitoihin ja osaamiseen. Tutustutaan kirjastojen luokitusjärjestelmiin sekä ammattitermistöön. Perehdytään kirjaston asiakaspalvelussa toimimiseen sekä suomeksi että englanniksi.

Ajoitus:
10.1 ennakkotehtävä ITs learnig -alustalla
13.1. verkkotapaaminen klo 13-16
10.2. verkkotapaaminen klo 13-16
3.3. verkkotapaaminen klo 13-16
17.3. verkkotapaamien klo 13-16
24.3. viimeisen tehtävän / tentin palauttaminen


Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvata kansallisen kirjastoverkon toimintaa
- osaa kuvata kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristöjä
- ymmärtää kirjastoalan käsitteistöä
- ymmärtää kirjaston asiakaspalvelun perusteet

Opintojakson sisältö
- Kansallinen kirjastoverkko
- Kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristö
- Asiakaspalvelu ja moninaiset asiakasyhteisöt kirjastossa

Objective

Having completed the course the student is
- is able to describe Finnish library network
- to describe the library and information service profession
- to explain the central terms and concepts of the library environment
- to identify different customer communities
- to manage in customer service situations

Content

Operational environment of Library and Information Service
Basics of customer service in Library and Information Service

Materials

Lovio, Maisa ja Tiihonen Vuokko 2005: Kirjaston asiakaspalvelu BJT Kirjastopalvelu,Helsinki
Laura Hokkanen (toim.) 2015: Sosiaalinen kirjasto. Avain. Helsinki
Maunu, Ulla-Maija 2011: Asiakkaan kirjasto. Teoksessa Kirjasto 2012. Toim. Päivi Almgren ja Päivi Jokitalo

Teaching methods

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Pedagogic approaches and sustainable development

- Henkilökohtaiset oppimistehtävät
- Ryhmä-/ paritehtävät

Student workload

Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia.

Evaluation methods and criteria

Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt.
Tehtävät ja arviointi kerrotaan tarkemmin ensimmäisellä opetuskerralla.

Failed (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.

Assessment criteria, good (3-4)

Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen.

Assessment criteria, excellent (5)

Tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa

Go back to top of page