Introduction to Programming (5 cr)
Code: 5051111-3025
General information
- Enrollment
- 01.06.2021 - 29.08.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 30.08.2021 - 17.12.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 30 - 70
- Degree programmes
- Degree Programme in Information and Communication Technology
- Teachers
- Tommi Tuomola
- Course
- 5051111
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
syyskuu – joulukuu 2021
• syyskuu: Mitä ohjelmointi on? Ensimmäinen ohjelma, Python-kieli, muuttujat
• lokakuu: Imperatiivinen ohjelmointi, tulostus, ohjausrakenteet
• marraskuu: Ohjausrakenteet, merkkijonot, perustietorakenteet
• joulukuu: Funktiot, tentti
Objective
After completing the course the student can:
- describe the most important software application types and their typical features
- discuss the selection of a proper solution technology
- define the main concepts of programming such as source code, compiler, variable and data type
- read program code written by someone else
- utilize the most important decision and control structures
- recognize basic object-oriented concepts (class and its members, object, reference, exceptions)
- design and implement simple software applications
- draw a flow chart of the program.
Content
- software application structure
- development environment and tools
- variables and data types
- functions
- decision and control structures
- arrays and lists
Materials
Oppimisympäristön (itslearning) kautta jaeltava opettajan laatima oppimateriaali
Luennoilla käsiteltävät esimerkit
Verkko-oppimateriaali:
https://docs.python.org/3/tutorial/index.html
https://www.w3schools.com/python/
https://www.tutorialspoint.com/python/
Oppimateriaali on suurelta osin englanniksi alan luonteesta johtuen.
Teaching methods
Lähiopetus, ohjelmointitehtävät, itsenäinen opiskelu
Exam schedules
Kaikilla ryhmillä on sama tentti, samaan aikaan eri auditorioissa.
Uusintatenttejä on kaksi kappaletta.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opetellaan käytännön tehtävien avulla Python-ohjelmien suunnittelua ja toteuttamista. Tehtävät tukevat suoraan käsitellyn teoriasisällön oppimista. Opintojaksolla hyödynnetään AMK:n oppimisympäristöjä sekä verkkotutoriaaleja ja -materiaaleja.
Student workload
Luennoilla käsiteltävät esimerkit
Ville-tehtävät ja yhteiset demonstraatiot harjoituksissa
Kontaktiopetus (luennot+harjoitukset): 52h
Itsenäinen opiskelu, ohjelmointitehtävät ja tentti: 83h
Evaluation methods and criteria
Kotitehtävät (max 50 p., lineaarinen taulukko). Arvioidaan jatkuvasti kontaktitunneilla [formatiivinen arviointi, itsearviointi, vertaisarviointi, ohjaava palaute].
ViLLE (Visuaalinen oppimisympäristö): [konearviointi, ohjaava palaute]
Tentissä (max 100p.) testataan ohjelmoinnin käsitteitä ja ohjelmointitaitoja (ViLLE) koneella. [konearviointi, ohjaava palaute]
Ville-asteikko:
40%: 0 pistettä
50%: 10 pistettä
60%: 20 pistettä
70%: 30 pistettä
80%: 40 pistettä
90%: 50 pistettä
Arviointiasteikko (100+50=150 pistettä max):
0-39 pistettä = 0
40-59 pistettä = 1
60-79 pistettä = 2
80-109 pistettä = 3
110-129 pistettä = 4
130-150 pistettä = 5
Failed (0)
Opiskelija
• ei tunne ohjelmoinnin peruskäsitteitä
• ei pysty lukemaan tai kirjoittamaan yksinkertaisiakaan ohjelmia
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija
• tuntee ohjelmoinnin peruskäsitteitä kuten muuttujat, ohjausrakenteet ja funktiot
• ymmärtää yksinkertaisten ohjelmien toiminnan
• kykenee lukemaan ja kirjoittamaan yksinkertaista koodia
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija
• tuntee ohjelmoinnin peruskäsitteet kuten muuttujat, ohjausrakenteet, funktiot ja taulukot
• ymmärtää yksinkertaisten ohjelmien toiminnan ja osaa etsiä helppoja virheitä
• kykenee kirjoittamaan yksinkertaisia ohjelmia
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
• tuntee ohjelmoinnin peruskäsitteet kuten muuttujat, ohjausrakenteet, funktiot
• osaa käyttää joitakin tietorakenteita kuten taulukoita, listoja ja hajautustauluja
• ymmärtää yksinkertaisten ohjelmien toiminnan ja osaa käyttää debuggeria ja virheenhallintaa
• kykenee kirjoittamaan ohjelmia, jotka hyödyntävät edellä olevia kohtia.
Qualifications
Basic computer skills and high school or vocational school mathematics curriculum or equivalent skills.
Further information
Opintojaksolle osallistuminen vaatii oman tietokoneen.