Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP42-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 31.10.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Ulla Seppälä-Kaven
Vastuuopettaja
Ulla Seppälä-Kaven
Ryhmät
-
YSERVIS21Master of Businesss Administration, Service Design
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-systeemisen lähestymistavan kompleksisiin organisaation, talouden ja tekniikan kehittämishaasteisiin
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja
Sisältö
-Kompleksiuuden kuvaaminen, Cynefin –viitekehys
-Tekniset, sosiaaliset ja talouden systeemit
-Systeemien analysointi ja kuvaaminen
-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä
Oppimateriaalit
Relevant literature: books, articles - own choice
Eriksson, P. & Kovalainen, A. 2008.Qualitative Methods in Business Research. London: SAGE Publications Ltd.
Opetusmenetelmät
Individual and group work, peer assessments,
- acquaintance of relevant methods:
scientific publications, interviews, observations, netnography, shadowing...
- possible collaboration with organizations and companies – new or ongoing throughout the studies: design tasks and research reports
- planning of the upcoming thesis
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Assignments instead of exams
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Individual and group / team work, self- and peer-assessments
- individual and group assignments
- discussions
- presentations
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Qualitative research:
Research and analysis methods and tools
Selected presentations during the contact lessons
Thesis idea: a draft and 2 opposing reports.
Academic writing: draft
Quantitative statistics and research: Analysis methods
Sisällön jaksotus
Research methods:
Qualitative and quantitative methods
Academic English
Preparation for the Master’s thesis / Seminars:
Implementation plan:
Content:
- different types of approaches
- research principles
- different research methods
- research and development planning
- data collection - quantitative and or qualitative, mixed; data analysis
- quality issues and ethics in the research, data management, IPR and GDPR
- literature search, evaluation and use of the appropriate research methods for projects and master's thesis
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Evaluation of the assignments and participation activity
Self and peer assessments
Hylätty (0)
No participation to the contact lessons
Quantity: Assignments are not completed to an acceptable level and or not returned assignments - instructions have not been followed
Quality: The minimum learning objectives are not met (look at the course description)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Participation to the contact lessons
Communication and reflection are acceptable
Appear to grasp theory and have made a start in showing its applicability - assignments partly done according to the instructions
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Active participation to the contact lessons
Communication and reflection are good
General understanding of theory and application - assignments done according to the instructions
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Very active participation to the contact lessons, submitted assignments with excellent outcomes by the deadline