Introduction into tourism and wellness-business (5 cr)
Code: KH00BY72-3001
General information
- Enrollment
- 02.07.2021 - 13.09.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 31.08.2021 - 03.12.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 16 - 50
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• kuvailla matkailuilmiötä sekä wellness-trendiä kansainvälisellä, kansallisella ja alueellisella tasolla
• luokitella ja kuvailla erilaisia matkailu-, vieraanvaraisuus-, vapaa-aika- sekä wellness-liiketoiminnan toimialoja, palveluntuottajia sekä niiden välisiä kytköksiä
• tunnistaa matkailun työntö- ja vetovoimatekijöitä sekä niiden merkitystä matkailijavirtoihin
• kertoa matkailuun, vapaa-aikaan sekä wellness-tuotteisiin ja palveluihin liittyvistä työllistymismahdollisuuksista sekä arvioida omia uramahdollisuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
• kehittää opiskelutaitojaan ja ajankäytön hallintaansa sekä toimia rakentavasti opiskeluryhmässään
Opintojakson sisältö
• Matkailu-, vieraanvaraisuus-, vapaa-aika- sekä wellness-liiketoiminnan keskeiset käsitteet, mallit ja konseptit
• Matkailu-, vapaa-aika sekä wellness-liiketoiminnan keskeiset toimialat, taloudellinen merkitys sekä muutosvoimat
• Alakohtaiset kehityskulut sekä ennusteet
• Uramahdollisuudet ja ammatti-identiteetti
• Opiskelu- ja tiedonhakutaidot, ajankäyttö sekä tiimityötaidot
Kontaktiopetus tiistaisin klo 13.00 - n. 15.30.
31.8. toteutussuunnitelman esittely, kurssin esittely Itslearning-alustalla, muuttuva vapaa-aika, keskeisimpiä käsitteitä (Telle)
7.9 matkailun ja vapaa-ajan historia ja kehitys, tehtävänanto (tehtävä 1 Havainnointikävely: millä tavoin menneisyys on läsnä kaupunkikuvassa? ) (Maija)
14.9. matkailun ja vapaa-ajan merkitys ja muutosajurit kansainvälisesti ja kotimaassa viime vuosina, vastuullisuus (Telle)
21.9. tehtävän 1 purku (Maija)
28.9. matkailuun, vapaa-aikaan ja wellnessiin liittyviä toimialoja (Telle), kaksi tehtävänantoa: (tehtävän 2 Ruoka osana matkailu- tai hyvinvointikokemusta, Annika) ja tehtävä 3: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia (Telle ja Annika)
19.10. matkailutuote, kohderyhmät, matkatyypit, wellness-matkailu, työnkuvia (Telle)
26.10. matkailukohde, vetovoima, Suomen matkailualueet (Telle)
2.11. tehtävän 2 purku (Annika)
9.11. tehtävän 3 purku (Annika ja Telle)
16.11. matkailu ja vapaa-aika tulevaisuudessa, trendit ja ennakointi (Maija)
23.11. (ja/tai 18.11. osallistuminen seminaariin, tarkennetaan myöhemmin)
30.11. työpaja matkailun ja vapaa-ajan tulevaisuudesta (Maija)
7.12. tentti, reflektiotehtävän ohjeistus sekä opintojaksopalaute
Objective
Upon completion of this course, the students will be able to:
• describe the tourism phenomenon and the wellness trend at the international, national, and regional level
• classify and describe different service providers in the tourism, hospitality, leisure and wellness business and the connections between these providers
• identify the push and pull factors of tourism and their significance for tourist flows
• discuss different employment opportunities in the tourism, hospitality, leisure, and wellness business as well as evaluate personal carrier opportunities and development needs
• develop personal study skills, time management, and act in a constructive way in the student group
Content
• Key terminology, models and concepts of tourism, hospitality, leisure, and wellness business
• The key industries of the tourism, leisure and wellness business, economic significance, and forces that drive change
• Developments and forecasts in the industry
• Carrier opportunities and occupational identity
• Study and information searching skills, time management and teamwork skills
Materials
Avainluennot sekä tehtävänantoihin liittyvät opettajien valitsemat artikkelit, raportit, strategiat, oppikirjojen luvut, videot yms. jotka ilmoitetaan tehtävänantojen yhteydessä. Ruoka - ja ravintolatoimintaan liittyen myös annetut nettisivustot ovat oppimateriaalia. -
7.12. tentin oppimateriaali ilmoitetaan viimeistään 9.11.
Teaching methods
Opintojaksolla hyödynnetään monia oppimistapoja, mm.:
- opiskelijoiden itsenäistä oppimateriaaliin perehtymistä sekä sen pohjalta kontaktitunneilla aktivoivia oppimiskeskusteluja
- opiskelijoiden itsenäistä oppimateriaaliin tai havainnoimalla alan palvelutarjontaan ja toimijoihin perehtymistä sekä sen jälkeen opiskelijoiden tekemiä esityksiä
- opettajien avainluentoja sekä esimerkkejä työelämästä
- tulevaisuustyöpaja
- opittua kertaava sähköinen tentti
- reflektio opitusta sekä omista harjoittelu- yms. uramahdollisuuksista
Exam schedules
7.12. Sähköinen yksilötentti klo 13.15 - 14.30, arviointi 0 - 5, 2 uusintamahdolisuutta sovitaan erikseen tarpeen mukaan
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojaksolla hyödynnetään Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikkaan nojaavaa aktiivista oppimista, jossa keskeistä on tiedon ja osaamisen jakaminen, yhdistely, luova ajattelu sekä soveltaminen työelämän toimintaympäristöön.
Completion alternatives
Koronan, ilmastokriisin yms. takia matkailun ja vapaa-ajan merkitys ja muodot ovat muuttuneet viimeisten kahden vuoden aikana niin suuresti, että ahotointi on mahdollista vain vähintään puolen vuoden työkokemuksella matkailun kehittämistehtävissä aikavälillä 2019 - 2021.
Student workload
TEHTÄVÄ 1: Havainnointikävely: millä tavoin menneisyys on läsnä kaupunkikuvassa? Tuotoksena pienryhmissä tehtävä videokooste.
TEHTÄVÄ 2:Ruoka osana matkailu- tai hyvinvointikokemusta, kirjallinen pienryhmätuotos, palautus Itslearningiin
TEHTÄVÄ 3: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia Turussa tai pienryhmän valitsemalla paikkakunnalla. Tuotoksena havainnollinen pienryhmäesitys (esim. suullinen esitys, jossa power point + video), palautus Itsilearningiin viimeistään 9.11.
TEHTÄVÄ 4: Tulevaisuustyöpaja kontaktikerralla 30.11. Ei palautettavaa tuotosta, vaan tehtävä suoritetaan aktiivisella osallsitumisella työpajan työskentelyyn. Mahdollinen poissaolo korvattava erillisellä suorituksella.
TEHTÄVÄ 5: Reflektio opitusta sekä omista alakohtaisista tulevaisuudennäkymistä. Kirjallisen yksilötuotoksen palautus viimeistään 13.12. Itslearningiin
OPISKELIJAN TYÖN MITOITUS/ OPINTOJAKSON LAAJUUS 5 OP. ELI KESKIMÄÄRÄINEN TYÖMÄÄRÄ n. 133 h koostuen seuraavista:
- lukujärjestyksen mukainen kontaktiopetus, max. 42 h
- tenttiin kertaaminen 30 h
- tehtävän 1 valmistelu 14 h
- tehtävän 2 valmistelu 14 h
- tehtävän 3 valmistelu 25 h
- tehtävä 4 (sisältyy kontaktiopetukseen)
- tehtävä 5 valmistelu 8 h
Evaluation methods and criteria
TEHTÄVÄ 1, arviointi 0 - 5, opettaja-arviointi (Maija Mäki)
TEHTÄVÄ 2, arviointi 0 -5, opettaja-arviointi (Annika Karppelin), vertaiskommentointi
TEHTÄVÄ 3: arviointi asteikolla 0 - 5, opettaja ja itse- sekä vertaisarviointi (Telle Tuominen ja Annika Karppelin)
TEHTÄVÄ 4: arviointi: hyväksytty - täydennettävä, opettaja-arviointi (Maija Mäki)
TEHTÄVÄ 5: hyväksytty - täydennettävä, itsearviointi ja opettaja-arviointi (Telle Tuominen)
YKSILÖTENTTI: 0 - 5
OPINTOJAKSON KOKONAISARVOSANA:
- asteikolla 0 - 5, jokainen tehtävistä 1 - 5 oltava hyväksytty
- kokonaisarvosanassa tentin painoarvo 40 %, tehtävä 1 15 %, tehtävä 2 15 % ja tehtävä 3 30% (tehtävä 5 hyödynnetään sekä "kurssipalautteen osana" ja että HOPS-keskustelussa eli tuutoropettaja käy lukuvuoden aikana kaikkien kanssa lyhyen "kehityskeskustelun")
Failed (0)
Jokin opintojaksoon kuuluva tehtävä suorittamatta hyväksytysti.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Arvosana 1: Opiskelija/pienryhmä hallitsee opintojakson tietoperustaa niukasti, pienryhmän työskentely tehtävissä on hajanaista ja vain osittain tehtävänannon ohjeistuksen mukaista, tehtävän/tehtävien lopputulos on niukka tai sekava. Oppimistavoitteita saavutetaan vain osittain.
Assessment criteria, good (3-4)
Arvosana 3: Opiskelija/pienryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti tehtävänannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee jossain määrin jakamaan tietoa ryhmän sisällä. Opiskelija/pienryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa ja työskentely on ajoittain systemaattista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Lopputuotos vastaa tehtävänantoa ja on ymmärrettävä, joskin joiltain osin niukka tai yksipuolinen. Oppimistavoitteet saavutetaan hyvin.
Assessment criteria, excellent (5)
Arvosana 5: Opiskelija/pienryhmä toimii aktiivisesti ja koordinoidusti, dialogisesti toistensa osaamista hyödyntäen. Tietoperusta on laaja, sitä sovelletaan onnistuneesti ja perustellen työelämäyhteyteen. Lopputuotos vastaa kiitettävästi tehtävänantoon, on looginen, oivaltava ja monipuolinen. Tuotokset ovat viimeisteltyjä.