Sisältömarkkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011660-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 19.01.2023
Ajoitus
19.01.2023 - 31.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jaana Merikallio
- Janne Granfors
Ryhmät
-
MLIITS21Liiketalous, aikuiskoulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- luoda yritykselle sisältömarkkinointisuunnitelman
- luoda merkittävää sisältöä ja saada sille näkyvyyttä
- suunnitella ja toteuttaa sosiaalisen median kampanjan
- analysoida sisältömarkkinoinnin tehokkuutta
Sisältö
- sisältömarkkinoinnin perusteet
- sisällön luominen, hakukoneoptimointi ja analytiikka
- sosiaalisen median käyttö osana markkinointiviestintää
Oppimateriaalit
- luentomateriaalit
- artikkelit
- omat muistiinpanot
Opetusmenetelmät
- lähiopetus
- itsenäinen tiedon haku
- ryhmätehtävät
- yksilötehtävät
- oppimisympäristönä Itslearning
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus: 9 h
Yksilötehtävät: 76 h
Ryhmä- ja tehtävät: 50 h
Sisällön jaksotus
Sisältömarkkinointi osana yrityksen markkinointimixiä. Kurssi keskittyy digitaaliseen sisältömarkkinointiin.
1. Eri muodot ja sisältötyypit, mm: blogit, videomarkkinointi
2. Sisältöstrategia ja -suunnitelma
3. Miten tehdä ja optimoida sisältöjä eri ostajapersoonille ja ostopolun eri vaiheisiin
4. Sisältöjen jako sosiaalisessa mediassa
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning, sähköposti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävä:
Blogipostaus: paino 30 %, arviointi 0-5
Paritehtävä:
Video: paino 25 %, arviointi 0-5
Ryhmätehtävät:
Sisältöstrategia ja -suunnitelma: paino 20 %, arviointi 0-5
Sisältöjen jako sosiaalisessa mediassa: paino 25 %, arviointi 0-5
Aktiivisuus lähiopetuksessa vaikuttaa arvosanaan. Jos opiskelija on pois opetuksesta enemmän kuin kerran, kurssi hylätään.
YKSILÖTEHTÄVÄT:
Kirjoita blogipostaus yrityksesi (= ryhmäsi) ostajapersoonalle: painoarvo 30 %, arviointi 0-5. Pisteiden kerroin: 6
0: Palautus myöhässä. Kirjoitus on liian lyhyt, SEOa ei ole huomioitu. Ostajapersoonaa ei ole kerrottu, tekstissä on runsaasti kielioppivirheitä. Käy ilmi, että teksistä on kopioitu yli 25%. (Plagioinnintunnistus on käytössä.)
1-2: Kirjoitus on vähintään 300 sanaa pitkä, mutta sen sisältö ei vastaa otsikkoa. Ei ingressiä tai väliotsikoita. Kielioppivirheitä jossain määrin. SEO on huomioitu vain vähäisessä määrin. Kuvien käyttö olematonta ja/tai lähdettä ei ole mainittu. Ei CTA:ta. Opiskelija ei selkeästi kerro, mitä SEO-elementtejä hän on käyttänyt. Ostajapersoonan kuvaus on vajaa eikä blogikirjoitus auta ostajapersoonaa ostopolullaan. Ostajapersoonan kipupistettä ei ole kerrottu. Jos pienryhmän kaksi opiskelijaa kirjoittavat hyvin samansisältöisen blogikirjoituksen, arvosana on molemmille korkeintaan 1-2.
3-4: Kirjoitus on pidempi kuin 300 sanaa ja teksti vastaa otsikkoa. Kirjoitus täyttää suurimmalta osaltaan annetut ohjeet. Tekstissä ei juurikaan ole kielioppivirheitä. Ostajapersoona, blogipostauksen tavoite + SEO-toimenpiteet on kerrottu selkeästi (erillisessä dokumentissa).
5: Teksti on 400-500 sanaa pitkä, se on otsikon mukainen. Blogitekstissä on huomioitu kaikki annetut ohjeet ja se auttaa ostajapersoonaa.
HUOM. Koska tämä ei ole tietotekniikan kurssi, blogikirjoitus voi olla .doc-muodossakin. Tämä ei ole myöskään luovan kirjoittamisen kurssi, joten sisällön ”kiehtovuus” ei myöskään ole arviointikriteeri – vaikkei kiehtovasta tekstistä tietenkään ole haittaa.
Videosisällön tuotanto: tee sisältömarkkinointivideo yrityksesi (=ryhmäsi) ostajapersoonalle
- painoarvo 25 %, arviointi 0-5, pisteiden kerroin 5
0: Video ei vastaa tehtävänantoa laisinkaan tai se on palautettu myöhässä. Videossa on käytetty toisen kuvaamaa/editoimaa materiaalia ilman asianmukaista lupaa ja mainintaa.
1-2: Videossa ei ole kaikkia tehtävänannossa mainittuja elementtejä. Tuotos ei ole suunnattu oikealle kohderyhmälle. Video ei juurikaan osoita tehtävän oppimistavoitteiden saavuttamista.
3-4: Videon sisältö vastaa tehtävänantoa. Se on kohdennettu oikein ja on sisällöllisesti toimiva. Videossa on käytetty tehtävän mukaisia elementtejä ja se on tuotettu resursseihin nähden tasokkaasti ja osoittaa opiskelijan saavuttaneen tehtävän oppimistavoitteet hyvin.
5: Video on tuotettu täysin tehtävänannon mukaisesti ja se tukee tehtävän sisältömarkkinointitavoitteita erinomaisesti. Video on tuotettu tasokkaasti resursseihin nähden, se on innovatiivinen sekä sisällöllisesti oivaltava.
RYHMÄTEHTÄVÄT
Sisältöstrategia ja -suunnitelma: painoarvo 20%, arviointi 0-5. Pisteiden kerroin: 4.
0: Palautus myöhässä. Lähteitä ei mainita. Käy ilmi, että yksikin ryhmätyön osa-alueista on kopioitu.
1-2: Työ on hyvin suppea. Strategia ja suunnitelma eivät muodosta loogista kokonaisuutta. Lähteiden käyttö on vähäistä.
3-4: Strategia ja suunnitelma sisältävät oleellisimmat elementit ja ne muodostavat loogisen kokonaisuuden. Lähteet ovat laadukkaita ja niitä on runsaasti. Esitys on kielellisesti ja visuaalisesti hyvätasoinen.
5: Työ on huolella tehty ja pohdittu kokonaisuus. Työ on kattava ja ammattimainen esitys niin sisällöltään, kieliasultaan kuin ulkoasultaankin. Työstä näkee, että opiskelijat ymmärtävät sisältöstrategian ja -suunnitelman merkityksen yrityksen sisältömarkkinoinnin kivijalkana.
Sisältöjen jako sosiaalisessa mediassa: painoarvo 25 %, arviointi 0-5. Pisteiden kerroin 5.
0: Palautus myöhässä. Tehtävä ei noudata vähäisessäkään määrin tehtävänantoa. Plagiointia yli 25 %.
1-2: Kampanjoiden totetutus noudattaa vain vähäisessä määrin tehtävänantoa. Oleellisia asioita puuttuu.
3-4: Tehtävänannossa on huomioitu suurin osa vaadituista osa-alueista.
5: Tehtävänanto on ammattimainen suoritus, jossa kaikki pyydetyt osa-alueet on huomioitu erinomaisesti.
KURSSIARVOSANAN MUODOSTUMINEN:
Painotetut pisteet: vastaava arvosana
0-20: 0
21-40: 1
41-60: 2
61-75: 3
76-89: 4
90-100: 5
Opiskelijan aktiivisuus lähiopetuksessa saattaa nostaa kurssiarvosanaa, passiivisuus vastaavasti laskea. Ei vain arvosanan, vaan myös oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.
Hylätty (0)
Ks. arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ks. arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ks. arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ks. arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät.