Swedish for Working Life, Written Communication (replacing compulsory Swedish) (2 cr)
Code: 100115-3168
General information
- Enrollment
- 24.05.2021 - 22.09.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.09.2021 - 31.12.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 80
- Degree programmes
- Degree Programme in Mechanical Engineering
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
LEKTIONERNA (2 h/vecka)
Vecka 36 Presentation av studieperioden: innehåll, deltagande, bedömning etc.
Text: Mikko berättar om sina studier, s.1
Vecka 37 Att studera till ingenjör, skriftliga och muntliga övningar, s.2-5
Testpunkt 1. Skriftlig uppgift, Mina ingenjörsstudier. Lämnas in i Itslearning senast 25.9.klockan 23.00.
Vecka 38 Att arbeta som ingenjör: Du får ett problem och ska lösa det, s. 9-10, text och
övningar
Testpunkt 2. Muntlig uppgift, video: Mina arbetserfarenheter. Lämnas in i Itslearning senast 2.10. klockan 23.00.
Vecka 39 Text: Erik Eriksson, projektingenjör på Konecranes AB, s.11-13. Text och övningar
Vecka 40 Text: Vad är ERP s.14-15?
Testpunkt 3. Referat av en finsk text. Temat ERP. Lämnas in i Itslearning senast 16.10. klockan 23.00.
Vecka 41 Varken kontakt- eller distansundervisning!
Vecka 42 I telefon, s. 16-20. Telefonfraser och muntliga övningar
Vecka 43 I telefon, muntliga övningar
Att skriva e-post s. 21-22, fraser
Testpunkt 4. E-post. Lämnas in i Itslearning senast 6.11. klockan 23.00.
Vecka 44 Testpunkt 5. Telefonfraser s. 16-20, skriftligt prov i klassrummet (45 min)
Text: Företaget Siipotec , s .23-25
Vecka 45 Text: Etteplan, s. 24
Vecka 46 Text: Vindkraftverk, s.25-27
OBS! Därtill kommer det ett par texter som självstudier!
Vecka 47 Muntliga presentationer i smågrupper
Vecka 48 Testpunkt 6.Textförståelseuppgifter+uppsats
Vecka 49 Muntliga presentationer i smågrupper
Objective
The student can communicate in writing in different work-life situations.
Content
The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field
Location and time
Sepänkatu syyslukukausi 2018
Materials
Jaetaan Itslearningissä
Teaching methods
Itsenäinen opiskelu, itsenäiset oppimistehtävät, lähituntien pari- ja pienryhmätehtävät
Exam schedules
Tehtäväpohjainen opintojakso, arvosana koostuu useita suoritteista. Suoritteet ja uusintamahdollisuudet kuvataan toteutuksessa ja arvioinnissa.
Pedagogic approaches and sustainable development
yksilöosaamisen innovaatiokompetenssit, yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit, verkosto-osaamisen innovaatiokompetenssit, osaa toimia esimiehenä ja asiakaspalvelijana, viestintätaidot
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Student workload
Lähitunnit 26 h, itsenäinen työskentely 55 h
Evaluation methods and criteria
ARVIOINTI
Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Optimassa. Taitotasoja sovelletaan myös Testpunkt- tehtävien arvioinnissa.
Suoritusvaatimukset ja arviointi
Tehtäväpohjainen opintojako edellyttää aktiivista läsnäoloa (vähintään 75 % läh-i/etätunneista).
Mikäli poissaolotuntien määrä on yli 25 %, arvosana alenee.
Opiskelijan osaamisen arviointi tehdään kuuden arviointikohdan (ks. toteutussuunnitelma Testpunkter 1-6) sekä erillisen suullisen esittelyn (ks. toteutussunnitelma Muntliga presentationer) avulla.Lähi-etätunneille tulee osallistua kuitenkin vähintään 50 %, sillä myös tuntinäyttöä arvioidaan. opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään Testpunkt-tehtävillä.
Testpunkter 1-6
• Opiskelijan on tehtävä kaikki kuusi arvioitavaa tehtävää.
• Tehtävät arvioidaan asteikolla 0 p.- 3 p. siten että
o 0 p.= tehtävä palautettu myöhässä tai hylätty. HUOM! myöhässä palautetusta tehtävästä saa aina 0 p. Myöhässä palautettavat tehtävät on kuitenkin tehtävä riittävän kattavasti. Huolimattomasti tehtyä, myöhässä palautettua tehtävää ei hyväksytä.
o 1 p.= tehtävä suoritettu tyydyttävästi (arvosanana taso 1-2)
o 2 p.= tehtävä suoritettu hyvin (arvosanana taso 3)
o 3 p.=tehtävä suoritettu kiitettävästi (arvosanana taso 4-5)
• Testpunkt-tehtävien pisteistä opiskelija saa opintojakson Skriftlig kommunikation (2op) arvosanan seuraavasti:
5 = 17 p. – 18 p.
4 = 14 p. – 16 p.
3 = 10 p. – 13 p.
2 = 7 p. - 9 p.
1 = 4 p. - 6 p.
0 = 0 p. - 3 p.
HUOM! Edellytys on, että luokassa tehtävistä Testpunkt 4 (Telefonfraser) ja Testpunkt 6 (Textförståelse) –tehtävistä joka tapauksessa vähintään toinen on suoritettu hyväksytysti.
Kun opintojakso on hyväksytty, ei arvosanaa voi korottaa tekemällä tehtäviä uudelleen.
Hylättyä opintojaksoa voi korottaa arvosanaksi 1 tekemällä hylättyjä tai tekemättömiä tehtäviä opettajan ohjeen mukaan.
Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1op), arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään Testpunkt 2:n, lähituntien suullisten harjoitusten sekä opintojakson lopussa tehtävän suullisen esittelyn perusteella. Suullisen kielitaidon arvioinnissa käytetään valtakunnallisia taitotasokuvauksia. Tarkat kriteerikuvaukset ovat nähtävillä Optimassa.
Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä
Failed (0)
(0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
(1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa
Assessment criteria, good (3-4)
(3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.
Assessment criteria, excellent (5)
(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.
Further information
Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2op) ja Muntlig kommunikation (1op) toteutetaan samanaikaisesti. Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.