Työyhteisö- ja esimiesosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BT59-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2021 - 16.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
30.08.2021 - 30.11.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Mikko Niskanen
- Nicolas Le Grand
- Ryhmät
-
PLIITS20tahaPLIITS20taha
-
PLIITS20MWLPLIITS20MWL
- Opintojakso
- KH00BT59
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
vko 36 Aloitus. Organisaatiot ja organisaatiokulttuuri (Mikko Niskanen)
vko 37 Tunneäly (Mikko Niskanen)
vko 38 Työyhteisön ongelmatilanteet (Mikko Niskanen)
vko 39 Erilaisuus voimavarana (Mikko Niskanen)
vko 40 Tiimit ja tiimiytyminen erilaisuuden valossa (Mikko Niskanen)
vko 41 Syysloma
vko 42 Alaistaidot (Mikko Niskanen)
vko 43 Urasuunnittelu ja Työnhaku (Mikko Niskanen)
vko 44 Motivaatio (Nicolas LeGrand, in English)
vko 45 Esimiestyö (Nicolas LeGrand, in English)
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee organisaatioiden erilaisten rakenteiden ja toimintatapojen vahvuudet ja heikkoudet
- ymmärtää organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin merkityksen työyhteisössä
- pystyy hyödyntämään ihmisten erilaisuutta tiimissä ja johtamisessa
- osaa toimia työyhteisön ongelmatilanteissa
- tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- ymmärtää ihmisten uratavoitteiden ja motivaation merkityksen työssä
- hyödyntää projektiosaamistaan ryhmätöissä
Sisältö
- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Oppimateriaalit
ItsLearning
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, raportit, esitykset, keskustelut
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys tulee työelämässä olevien henkilöiden haastatteluista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 5 op = 134h
- Itsenäinen työskentely (ryhmätyöt, lähitapaamisiin valmistautuminen) 100-102 h
- Viikoittainen verkko-opetus 9 x 3h = 27h
- Ryhmätyöohjaus 1-3h/opiskelija
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätyöt:
Opiskelijat jaetaan 3-5 henkilön ryhmiin, jotka tekevät yllä mainituista aihepiireistä ryhmätyön ja esittävät sen seuraavalla viikolla. Ryhmä saa esityksestä yhteisen arvosanan, joka muodostaa 30% kurssin loppuarvosanasta. Mikäli opiskelija ei osallistu ryhmätyön tekemiseen tai ryhmätyö katsotaan hylätyksi, myös koko kurssi hylätään.
Ryhmätöiden vastineet:
Jokainen kirjoittaa lyhyen vastineen jokaisesta ryhmätyöstä paitsi siitä, mitä oli itse tekemässä. Puuttuva tai vähimmäisvaatimukset alittava vastine saa arvosanan 0. Kaikkien vastineiden keskiarvo muodostaa 30% lopullisesta arvosanasta. Mikäli opiskelijan vastineiden keskiarvo pyöristyy 0:ksi (eli jää alle 0,5:n), kurssi hylätään.
Essee:
Yksilötyönä tehtävä essee, joka muodostaa 40% arvosanasta. Puuttuva tai hylätty essee merkitsee myös koko kurssin hyltätyksi tulemista.
Hylätty (0)
Työ täysin puutteellinen tai virheellinen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen