Urheiluorganisaation johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011454-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.08.2021 - 08.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.09.2021 - 24.11.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 - 5
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Opettajat
- Kosar Mahmoodi
- Olli-Pekka Lehtisalo
- Opintojakso
- 3011454
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Johtaminen osana urheiluliiketoimintaa:
- Johtaminen ja johtamisjärjestelmät
- Henkilöstöjohtaminen
- Vapaaehtoisorganisaation johtaminen
- Esimiestyö ja vuorovaikutustaidot
- Motivointitaidot
• Alkaa 15.9.2021
• Loppuu 24.11.2021
• ke 15.9. klo 12-16 Aloitus; urheilu ja brändi, brändijohtaminen, ensimmäisen tehtävän alustus
• ke 6.10. klo 12-16 Tehtävän purku, vapaaehtoisorganisaation johtaminen, leadership, motivointitaidot, henkilöstöjohtaminen, tehtävän 2 alustus
• ke 3.11. klo 12-16 Tehtävän purku, tehtävän 3 alustus, kirjallisuuskatsaus, esimiestyö ja vuorovaikutustaidot, johtamisjärjestelmät
• ke 24.11. klo 12-16, Tehtävän purku, yhteenveto
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää urheilujohtamisen erityispiirteet ja soveltaa johtamisen teorioita urheilun kontekstissaselittää urheiluorganisaation ja urheilutoimialan talouden suunnittelun erityispiirteet ja käyttää niitä johtamisen ja hallitustyöskentelyn välineinätulkita ja soveltaa urheilutoimialan juridisten säännösten vaikutuksia taloussuunnittelussatunnistaa urheilijan ja valmentajan ”maailmat” (toimintatavat ja tarpeet).
Sisältö
Urheiluorganisaation johtaminen ja johtajuusUrheiluorganisaation talouden suunnitteluStrateginen johtaminen ja hallintotapaValmennuksen ja urheilijan johtaminen
Oppimateriaalit
Johtamiseen ja urheiluorganisaatiossa toimimiseen liittyvä kirjallisuus. Lähtökohtaisesti aiheeseen sopivaa e-kirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
- työelämälähtöiset ryhmätyöt ja niiden esittelyt ja pitchaukset
- vertaispalautteen antaminen ja itsearvioinnin tekeminen
Kolme johtamiseen ja työyhteisötaitoihin liittyvää tehtävää, jotka alustetaan etäopetuksessa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innopedagogiikan mukaista urheiluorganisaatiolähtöistä tiedon rakentamista ja reflektoivaa oppimista.
Teams-palaverit: ohjaus tapahtuu verkossa
Opiskelualustana Optima.
Opiskelu perustuu jaetun oppimisen periaatteelle, joten osallistuminen Teams-palavereihin livenä on tärkeää.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen
Etäopetus: Teams-palaverit, ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt (tiedon jakaminen ja rakentaminen)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava aineisto: Itsenäiset tehtävät 3 kpl, joiden arvosanojen (1-5) keskiarvo on kurssin arvosana.
Arvioinnin kohteena ovat kyky soveltaa kurssiin liittyviä sisältöjä ja itsenäisten tehtävien vastausten täsmällisyys eli se, että vastaukset ovat tehtävänantojen mukaisia ja niissä
on vastattu kysymyksiin kattavasti.
Hylätty (0)
Tehtävien suorittaminen osoittaa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Itsenäiset tehtävät on tehty hyvin ja esitetty selkeästi. Opiskelija osoittaa pääosin hallitsevansa tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Itsenäisten tehtävien suorituksissa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita.
Lisätiedot
Paikkakiintiöt
Turun AMK: 15
campusonlie: 25