Projektinhallinta (15 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BG78-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 22.10.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 02.06.2022
Opintopistemäärä
5 - 15
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marita Nummi-Wikström
- Arto Manninen
- Kari Juhala
Ryhmät
-
PLIITS20baPLIITS20ba
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet projektimaiseen työskentelyyn ja hän osaa tavoitteellisesti suunnitella ja toteuttaa projekteja. Opiskelija osaa käyttää projektinhallinnan työvälineitä sekä dokumentointiin että tehokkaaseen viestintään projektin sisällä ja projektin sidosryhmille.
Opiskelija hallitsee projektisuunnittelun pääasioita mm. suunnittelun, budjetoinnin ja resurssiallokoinnin. Lisäksi opiskelija osaa asettaa projektin tavoitteet ja ohjata tiimin toimintaa tavoitteen saavuttamiseksi.
Sisältö
Projektin vetäminen tai projektiin aktiivisena jäsenenä osallistuminen ja sen suunnittelu. Osallistuminen treeneihin ja lukupiireihin. Henkilökohtaisen oppimisportfolion tekeminen. Ohjauskeskustelut valmentajan kanssa. Projektinhallintaan liittyvien projektityökalujen käyttäminen, kirjojen ja materiaalin lukeminen.
Oppimateriaalit
Ehdotukset:
· Risto Pelin, 2011. Projektihallinnan käsikirja, Otava
· Kai Ruuska, 2013. Pidä projektit hallinnassa, Talentum
· Projektin Johdon Pätevyys 3.0 (ICB - IPMA Competence Baseline Version 3.0)
· Karlos Artto, Miia Martinsuo, Jaakko Kujala, 2008. Projektiliiketoiminta - 2. painos
Kts. myös Artto ym kirjaan perustuvia suomenkielisiä projektitoiminnan opetusvideoita, Youtube kanava ”Projektiliiketoiminta”.
- A Guide to the Project Management Body of Knowledge: PMBOK® Guide (Sixth Edition)
- ISO. (2012). International Standard - Guidance on project management. Retrieved 11 15, 2018, from https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:21500:ed-1:v1:en
Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”.
Opetusmenetelmät
Yksilötaso:
Opiskelija osallistuu projektityöskentelyyn. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan tavoitteita.
Hän laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 2 kirjaa tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Tiimitaso:
Opiskelija osallistuu lukupiireihin ja jakaa tiimille hankkimaansa tietoa.
Opiskelijat ovat vastuussa 2 kertaa viikossa pidettävien treenien valmistelusta ja vetovastuusta.
Treenit voidaan järjestää myös talon ulkopuolella ja vierailijoita voidaan pyytää tiimin ulkopuolelta. Treenit ovat aktiivinen tilaisuus, jossa jokainen tuottaa lisäarvoa omalla panoksellaan.
Osaa hyödyntää Motorolaa oppimisessaan.
Oppimissopimuksen tulee sisältää tiimin tavoitteita. Tiimi tukee jäsentensä tavoitteita.
Opiskelija oppii asettamaan ja määrittelemään asiakasprojektin ja käyttää projektiin sopivia projektityökaluja. Opiskelija osaa laatia realistisen projektisuunnitelman, jossa projektin tavoitteet, kesto/aikataulutus, mahdollinen budjetti, riskit ja tarvittava osaaminen työn osituksineen sekä mitoituksineen on kirjattu ja vastuutettu. Projektin tavoitteet osataan määritellä liiketoiminnallisesti siten, että oman yritykset tavoitteet ja sopimusvelvoitteet täyttyvät.
Verkostot:
Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla 135h = 5 op josta 100h on aktiivista projektityöskentelyä.
Opiskelijatoimii projektin vetäjänä.
Osallistuminen treeneihin ja lukupiireihin. Henkilökohtaisen oppimisportfolion tekeminen. Ohjauskeskustelut valmentajan kanssa. Projektinhallintaan liittyvien projektityökalujen käyttäminen, kirjojen ja materiaalin lukeminen. Opiskelija todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan.
Sisällön jaksotus
Opiskelijalla on valmiudet projektimaiseen työskentelyyn ja hän osaa tavoitteellisesti suunnitella ja toteuttaa projekteja. Opiskelija osaa käyttää projektinhallinnan työvälineitä dokumentointiin ja tehokkaaseen viestintään sekä projektin sisällä, että projektin sidosryhmille.
Opiskelija hallitsee projektisuunnittelun pääasioita mm. suunnittelun, budjetoinnin ja resurssiallokoinnin. Lisäksi opiskelija osaa asettaa projektin tavoitteet ja ohjata tiimin toimintaa tavoitteen saavuttamiseksi.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.
Mahdolliset treeniaiheet:
- Project Definition and Planning (scope, costing, WBS, Gantt, etc...)
- Project Launch or execution (KPI's)
- Project management tools (freewares, etc...),
- Project performance and control (quality)
- Project closing
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan sekä kirjoittaa reflektioraportin. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa. Olennainen osa tuotoksia on projektisuunnitelma ja toteutuman seuranta. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.
Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Opiskelija osaa:
- toimia projektipäällikkönä tai muussa vastuullisessa roolissa laajassa projektissa
- suunnitella, seurata ja toteuttaa sekä raportoida valmentajan hyväksymän projektin
- arvioida projektissa omaa tekemistään ja osallistuu ryhmän yhteiseen arviointiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa. Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista.
Opiskelija osaa:
- soveltaa projektityökaluja ammattimaisesti sekä oman yritystoiminnan kehittämisessä että asiakasprojekteissa.
- hallita viestinnän ja kommunikoinnin projektiryhmän ja toimeksiantajan välillä
- hallita projektin riskien hallinnan, seurannan ja arvioinnin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista.
Opiskelija osaa:
- kehittää projektiryhmän asiantuntemusta aktiivisesti ja kannustavasti
- toimii tavoitteellisesti asetetut päämäärät saavuttaen
- osaa toimia paineen alla vaativissa tilanteissa
- tuottaa arvoa asiakkaille