Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelun perusteet - mitä minun tulee tietää lastensuojelusta? (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BZ49-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

17.01.2023 - 31.05.2023

Ajoitus

16.08.2021 - 30.07.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 120

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus

Opettaja

  • Eeva Timonen-Kallio

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)

Ryhmät

  • VAVY2122
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
  • VAVA2122
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija on omaksunut perustiedot lastensuojelusta ja monitoimijaisesta lasten suojelutehtävästä kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan työssä.

Opiskelija
• Tunnistaa lastensuojelutehtävän perusteet ja monitoimijaisen suojelutehtävän tarpeen kasvatus-, sosiaali- ja terveydenhuollonalalla
• Osaa jäsentää lastensuojelun lakisääteistä perustaa ja lastensuojelutarpeen taustalla olevia tekijöitä
• Tuntee lapsi- ja perhekohtaisen lastensuojelun prosessin vaiheita ja osaa suhteuttaa oman roolinsa ja velvollisuutensa osana prosessia
• Tietää puheeksiottamisen, ilmoitusvelvollisuuden ja salassapidon käytäntöjä kasvatus-, sosiaali- ja terveydenhuollon alojen työssä

Sisältö

Sisällöt
• Monitoimijaista lastensuojelua ohjaava lainsäädäntö
• Ilmoitusvelvollisuus
• Lastensuojelun prosessit
• Monitoimijainen työskentely

Oppimateriaalit

Bardy, Marjatta (2013) Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. Sivut: 62-75. Teoksessa: Marjatta Bardy (toim.) Lastensuojelun ytimissä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-853-7
Pösö, Tarja (2010) Havaintoja suomalaisten lastensuojelun institutionaalisesta rajasta. Janus vol. 18 (4), 324–336. https://journal.fi/janus/article/view/50583.
Muukkonen, Tiina (2016) Luottamus lastensuojelussa – monitoimijaisen yhteistyön rakentuminen sivut 227-257. Teoksessa: Mirja Satka, Ilse Julkunen, Aino Kääriäinen, Ritva Poikela, Laura Yliruka ja Heidi Muurinen (toim.) Käytäntötutkimuksen taito. Heikki Waris -instituutti ja Mathilda Wrede -institutet. Helsinki. http://www.socca.fi/praksis/julkaisut_ja_materiaalit/kaytantotutkimuksen_taito_-kirja
Hietamäki, Johanna, Kuusinen, Veera, Pursi, Katarina & Rajala Rika (2017) Lastensuojeluilmoitusprosessi moniammatillisen yhteistyön näkökulmasta. Yhteiskuntapolitiikka 82(4), 416-427. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709078513

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti on monivalintatentti. Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Voit yrittää tenttiä 3 kertaa ja tenttiaika on 55 min.

Saat tenttimiseen tarvittavat tiedot sähköpostitse noin viikon sisällä ilmoittautumisesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itseopiskeluna kokonaan verkossa toteutettava opintojakso.
Hakatunnuksella pääset moodleen: https://digicampus.fi/login/index.php
Opintojakso: Lastensuojelun perusteet

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Saadakseen hyväksytyn suorituksen opiskelijan tulee vastata tentin 20 kysymyksestä oikein vähintään 16 kysymykseen.

Sisällön jaksotus

• Lastensuojelun perusteet: jäsennys perus- ja erityistason tuen palveluista, lastensuojelutarpeen taustalla olevista tekijöistä ja lastensuojelun määritelmistä
• Lastensuojelulainsäädännön lähtökohdat: monitoimijaista yhteistyötä ohjaava lainsäädäntö, lastensuojelunlain velvoitteet puheeksi ottamisen, ilmoitusvelvollisuuden ja salassapidon kontekstissa
• Ilmoitusvelvollisuus: lastensuojeluilmoitus, sosiaalihuoltolain mukainen ilmoitus ja yhteydenotto, ennakollinen lastensuojeluilmoitus, poliisille tehtävä ilmoitus
• Lastensuojelun prosessit: lastensuojelutarpeen selvittäminen, avohuolto, kiireelliset tilanteet lastensuojelussa, huostaanotto, sijaishuolto, jälkihuolto
• Monitoimijainen yhteistyö: monitoimijaisen suojelutehtävän tarve kasvatus-, sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla, oman ammatillisen tehtävän jäsentäminen ja suhde muihin ammattilaisiin lastensuojelun kontekstissa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suorittamistapa on kurssimateriaalin sisältöjen itsenäinen opiskelu. Opintosuorituksen saaminen edellyttää hyväksyttyä suoritusta moodlessa tehtävästä monivalintatentistä

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja